Forstoppelse hos mini....hjelp fort

*BalleFlass*

Elsker forumet
mini her har vært forstoppet i noen dager nå... hun HYYYLER og presser are for å få ut en liten ert... Hun har ikke sovet i natt pga vondt i magen og hun hadde feber 37.7 i morges sikkert pga forstoppelsen[:(]

Vi har prøvd Malt, Svisker, Sykkle med beina.....HVA KAN VI GJØRE????

Har hørt at noen her inne har brukt klyster...er det bare til å kjøpe på apoteket? eller må man innom lege? og får mini vondt av klysteret? og hva heter det?

takker for svar...jeg er desperat

Ring legevakten for råd. Du trenger jo ikke dra dit, men de har ofte gode råd å komme med de sykepeierene som tar telefonen[;)]

ORIGINAL: Inmari

Ring legevakten for råd. Du trenger jo ikke dra dit, men de har ofte gode råd å komme med de sykepeierene som tar telefonen[;)]

ja ring legevakt. jeg kjøpte dulcolax på apoteket, ber pøsa på litt i det hun drakk,, og det kom gangke kjapt

prøv med lactulose først. gi 5 ml morgen og kveld..
har samme problem her hjemme. var hos legevakten i går, da fikk jeg beskjed om det. hun har ikke hatt avføriong på en uke, nå har hun 6 bleier daglig (og hun hadde to til dagen før dette styret..)

vær foresten flinke å smøre rompa godt, og om det er avføring, få alt bort. mini her fikk stygt sår, men takk og lov er det endelig borte!

Gi væske og enda mer svisker! Malt kan virke forstoppende hos noen så hold deg unna det!
Biola er en kjempeeffektiv ting, spes Biolayoghurt med svisker

Synes ikke klyster er et alternativ enda, finnes mange andre alternativer som er mildere enn det!

Kan ofte hjelpe å stryke godt over magen fra høyre nedre del, oppover på siden og tvers over rett under ribbeina og ned på venstre siden.. rundt og rundt over tykktarmen.
Varmt bad kan lindre smerten hennes og ofte har barn en tendens til å drite når de er i vann.. På samme måte som fødende kan føle mer behag ved å føde i vann.

Eller vil jeg anbefale MOVICOL, kjøpes på apoteket.

Unngå appelsin, popcorn og boller og alle ikke grove alternativer. Fiber og væske er det tarmen trenger når den er forstoppa. OG UNNGÅ BLÅBÆR / BLÅBÆRSAFT!

Hvis avføringen står i endetarmen og er hard og ikke vil ut.

Så ville jeg ha gitt Microlax. Det er et minklyster som du kan kjøpe reseptfritt på apoteket. Det funker med engang. Litt ubehagelig er det nok, men det er kortvarig. Det er mer vondt og være obstipert.

Ikke kjøpt sviskermos/saft fra Nestle, det er utvannet og funker ikke.

Men lag sviskemos selv, det er mye mer effektivt.

Evt. kan du kjøpe laktulose og gi det forebyggende hver dag.

ORIGINAL: Freaky*Nurse*Flode

Gi væske og enda mer svisker! Malt kan virke forstoppende hos noen så hold deg unna det!
Biola er en kjempeeffektiv ting, spes Biolayoghurt med svisker

Synes ikke klyster er et alternativ enda, finnes mange andre alternativer som er mildere enn det!

Kan ofte hjelpe å stryke godt over magen fra høyre nedre del, oppover på siden og tvers over rett under ribbeina og ned på venstre siden.. rundt og rundt over tykktarmen.
Varmt bad kan lindre smerten hennes og ofte har barn en tendens til å drite når de er i vann.. På samme måte som fødende kan føle mer behag ved å føde i vann.

Eller vil jeg anbefale MOVICOL, kjøpes på apoteket.

Unngå appelsin, popcorn og boller og alle ikke grove alternativer. Fiber og væske er det tarmen trenger når den er forstoppa. OG UNNGÅ BLÅBÆR / BLÅBÆRSAFT!

Når ungen ikke sover og er subfebril. Ville jeg klart gitt klyster ja.

Det er en engangstilfelle. Så får man starte med forebygging slik at man slipper det igjen.

Smør hullet inn med vaselin og ta et termometer og beveg det i sirkler rett innenfor åpningen, det funker her når snuppa ikke får til selv. Kan hende du må holde på litt før tarmen stimuleres.

[8|]Hvor gammelt er barnet? Det er forskjell på en baby og en smårolling liksom..

Takker for tips...

Hun er 1år

[:)]OK. Et år ,da ville jeg nok ha gitt microlax klyster. Bruksanvisningen står på pakken. Minsten min har vært ekstremt plaget med hard mage.. Men som forebyggende - og det er egentlig viktigst - så bør du i en periode gi f.eks lactulose. Rosiner ,druer MED STEIN ,maiskorn osv. virker løsende på magen. Husk at microlax er ubehagelig for barnet ,så det er noe man bør prøve å unngå.
Drikke lite vanlig melk ,men gjerne biola og andre syrnede melkeprodukter. Viktig å drikke mye på generell basis ,helst vann. Ta kontakt med lege om dette er et "vanlig" problem for henne! Så får du god hjelp forhåpentligvis[:)].
Lykke til.

Back
Topp