Forstervannsprøver og slikt

Tullerulle

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg er jo nybegynner i dette fagfeltet og tenkte å spørre dere erfarne gravide der ute :)

Ser noen skriver de skal ta prøver av fostervannet og morkaken. Hvorfor gjør man dette?

Jeg har et lavrisikosvangerskap som legen så fint kalte det, og mente jeg ikke trengte å ta noen prøver utenom de vanlige blodprøvene. Men er jo nysgjerrig på hva alle disse andre prøvene er til? :)

Hei!

Jeg er jo nybegynner i dette fagfeltet og tenkte å spørre dere erfarne gravide der ute :)

Ser noen skriver de skal ta prøver av fostervannet og morkaken. Hvorfor gjør man dette?

Jeg har et lavrisikosvangerskap som legen så fint kalte det, og mente jeg ikke trengte å ta noen prøver utenom de vanlige blodprøvene. Men er jo nysgjerrig på hva alle disse andre prøvene er til? :)
Hei,

Når man skal ha fostediagnostikk så tar man fostervannsprøve og eventuelt morkakeprøve. Hvis du googler fosterdiagnostikk kommer det frem mer informasjon om dette.

Men kort; om man er over 38 år, har genfeil/kromosonfeil selv, eller barn fra tidligere med genfeil eller kromosonfeil, får man tilbud om dette. Det er fordi de i denne gruppen har høyere risiko for å få barn med kromosonfeil eller genfeil.

Ved morkakeprøve sjekker man for alle mulige feil og kommer frem til om barnet er friskt eller sykt.

Min sønn mangler en del av et kromoson, og har store utfordringer med dette. Vi får derfor tilbud om å sjekke om barnet som vi venter er friskt.

aha! Takker og bukker for svar :-)

Vi har tilbud om det, pga at vi mistet en sønn nå i vår pga en veldig sjelden kromosonfeil.. Og er jo selvfølgelig livredd for at det skal skje igjen..

Vi tok fostervannsprøve sist gang, men de advarer mot at det er en liten sjanse for spontanabort etter at den er tatt. Det gikk helt greit for oss :) vi fikk også med den vite at det ble en liten jente.
Det er en STOR nål som stikkes inn gjennom magen din og inn i fostersekken for å ta med seg vann. Det gjorde likevel ikke vondt. Jeg tar den kun på grunn av alder, og dersom jeg er så heldig at dette svangerskapet kommer så langt, så kommer jeg til å ta den igjen. Legen min har allerede bestilt time til oss på Ullevåll.

ÆÆÆSJ hater nåler, kommer aldri verden å ta en slik prøve med mindre de legger meg i narkose først :P Men jeg antar at når det er nødvendig klarer man det :)

Back
Topp