Forstørret nyrebekken

Jegerfruen

Forelsket i forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei alle sammen!
Var for 2.gang på oul i dag, da jordmor ikke fikk sett hjertet godt nok forrige gang pga fosterets plassering.
Fikk i dag beskjed om at nyrebekken var forstørren og på grensen. Fikk beskjed om at det blir ny UL i uke 32, for å se om det har blitt bedre.
Noen flere som har opplevd dette, evt hvilke konsekvenser fikk det for videre oppfølging og fødsel?
 
Jeg fikk beskjed om det i forrige svangerskap, men da jeg kom på neste oppfølgingstime så var vist problemet forsvunnet. Så ingen videre oppfølging
 
Sniker. Hadde dette nå sist. Det var ikke synlig på OUL her, men ble oppdaget på vekstkontroll rundt uke 32-33, de klarte ikke finne det igjen på de neste vekstkontrollene nærmere termin, men fikk heller ikke gode bilder av nyrene, så ble heller bestemt kontroll etter fødsel. Pga sykdom og ferieavvikling havnet vi ikke hos barneradiolog på nyfødt-kontrollen, og denne legen mente å se en liten forstørrelse enda. Så mini begynte på antibiotikakur forebyggende (frykten er refluks i urinveiene som gjør de veldig utsatt for UVI som fort sprer seg i hele kroppen og kan være dødelig for de aller minste). En måned senere var vi på ny kontroll og da var vi hos barneradiolog og han sa at nyrene var helt fine, og bildene sist gang var også innenfor normalen. Så kunne bare slutte på antibiotika. Men fordi de ikke liker å overse ting med babyer ble det ny kontroll etter to måneder til, den har vi vært på og alt var normalt, også skal vi da på kontroll 6 mnd etter den igjen, så om ca 4 mnd da. Har ikke hatt noe symptomer på mini, han har drukket som en helt fra puppen, begynte raskt å tisse og har hatt super vektoppgang. Vi har fått beskjed fra kirurgen som følger oss om å ha lav terskel for å kontakte lege ved feber og redusert allmenntilstand, da må han raskt inn og dyrke urinprøve. Men det har vi ikke trengt heldigvis :) De følger oss tett selv om det egentlig ikke er noe påvist fordi symptomene på sykdom hos de små er så vanskelige å oppdage - ei jeg leste om oppdaget de uvi (som var forårsaket av refluks i urinveiene) kun ved noe treg vektoppgang, virket ellers frisk.
 
Min gutt hadde dette. Ble sjekket og målet litt på slutten også fikk han ultralyd oppfølging etter han ble født. Når han var rundt 1 år tror jeg var alt normalisert seg så han har ikke hatt sjekk siden.

Det var absolutt ikke noe galt med han.
 
Sniker. Minstemann her hadde det, ble oppdaget på vekstkontroll rundt uke 24. Hadde jevnlige ul resten av svangerskapet, men mest pga vekten, så vet ikke hvor mange (om noen) det hadde blitt hvis deg var kun for å kontrollere nyrebekkenet. Etter fødsel ble han satt på antibiotika forebyggende og etterhvert fulgt opp med div undersøkelser (ul og røntgen med kontrast bl.a). Her var utvidelsen såpass stor (passasjen i urinlederen såpass trang) på ene siden at det ble operasjon da han var tre mnd. Blitt fulgt opp med kontroller ved 6, 12 og 24 mnd så langt og blir hvertfall en kontroll til om et år da det fortsatt er litt utvidet på den andre siden. Håper ennå at det vokser seg til, men er ikke så mye at det må gjøres noe nå hvertfall. Har ikke på noe tidspunkt merket noe på gutten selv.
 
Back
Topp