forstår de nei?

Maisen

Elsker forumet
jentene i juni13
som tittelen sier så lurer jeg altså på om de små forstår nei? hvordan reagerer de når du sier nei?

usikker på om det er jeg som har for høye forventninger eller om han bør forstå ett nei.
Joakim pleier å enten bare se på meg eller så overser han meg totalt. men han slutter ikke med det han har lov til.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Litt usikker... mener å ha lest at det først kommer i 2 års alderen. Men mange har jo god ordforståelse (typ "sett deg ned" så sitter de, " bytte bleie på badet" så går de på badet etc). Men tenker at det er vel like mye nysgjerrigheten, enn at de evt forstår/ikke forstår et nei, som gjør at de prøver igjen og igjen.. Her hender det at hu legger fra seg f.eks fjernkontrollen igjen hvis jeg sier at det ikke er lov (jeg sier nei tidt og ofte, men prøver i størst mulig grad å unngå direkte nei. Legger til en begynnelse; farlig, fy, ikke hennes e.l). Men du er i så fall ikke eneste som må gjenta og gjenta :p det er vel rimelg normalt enda. Må bare ha tålmodighet og fortsette til det kjedsommelige, så kommer det til å snu en vakker dag ;)
 
Okey. begynte nesten å lure på om han ikke hører skikkelig eller noe sånt, for enkelte ganger så er det ingen reaksjon i det hele tatt når jeg snakker til han selvom jeg bare sier navnet hans liksom.
Får håpe det går over og at han snart forstår at han ikke har lov.

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Det kan jo hende det også, men da snakker de ofte veldig høyt i tillegg. og roper en del
 
Her er det ingen reaksjon heller når jeg sier nei, men om jeg sier at det er pappa sin, eller Mamma sin Så går hun med det til meg eller mannen.
 
Du kan prøve å fortelle han hva han skal gjøre i stedet for nei.. feks; gi mobilen til mamma/mamma få mobilen. Nei og ikke er to ord jeg prøver å unngå.

Ett ex; hvis jeg sier til deg; ikke tenk på ett eple...
Hva gjør du da?

Men nei går hus forbi her også de gangene jeg sier det. For noen ganger sier man det uten å tenke seg om og andre ganger vet jeg ikke hvordan jeg skal få sagt det jeg vil si på en forståelig måte uten å bruke nei eller ikke.. :p

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Dem forstår ordet nei. Men dem glemmer alt dem ikke får lov til veldig fort. Altså, når du føler du må gi samme beskjeden 100 ganger, ta dem vekk fra det samme dvs coveret eller potteplantene for 100 gang så er det fordi dem ikke husker det fra gang til gang fikk jeg beskjed om. Men som momsa sier, Nei er ett veldig negativt ladet ord, som helt burde unngåes. Der er jeg elendig, sier nei mange ganger om dagen.

Forresten så har jeg nettop lært at av det ungene reagerer på så er 55% det non-verbale (Altså måten du ter deg på, vifter med arma, står på osv), også er 35% måten du sier det på, altså tonefallet, og dem resterende 10% ordene du bruker. :)
 
føler det blir så vanskelig å irettesette innimellom, spesielt når vi med familien.
Ble nesten halshugd av min mormor idag fordi jeg sa nei og fysisk stoppet han når han gjorde noe han ikke fikk lov til. Måtte jo ikke få han til å grine, då måtte han jo få kjeks og trøst med engang. tar jeg rett hvis jeg påstår at den griningen bare en protest på at jeg stopper han? jeg tar han jo ikke hardt, bare holder rundt armen hans og sier ikke lov.
er de så pass store at de ikke tar skade av å protest-grine litt?


Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app
 
Forstår nei. Rister i hode :p men jeg sier alltid "nei, dette er ikke lov FORDI .. " og fjerner han. Men ikke ofte han hører ;)
 
føler det blir så vanskelig å irettesette innimellom, spesielt når vi med familien.
Ble nesten halshugd av min mormor idag fordi jeg sa nei og fysisk stoppet han når han gjorde noe han ikke fikk lov til. Måtte jo ikke få han til å grine, då måtte han jo få kjeks og trøst med engang. tar jeg rett hvis jeg påstår at den griningen bare en protest på at jeg stopper han? jeg tar han jo ikke hardt, bare holder rundt armen hans og sier ikke lov.
er de så pass store at de ikke tar skade av å protest-grine litt?


Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Protest.. Jo altså, når ett barn blir sint, så har dem ikke muligheten til å si at dem blir sint. Så da griner dem feks. Men bare løft han vekk fra situasjonen sin, unger er veldig lette å avlede med noe annet !:)
 
Jeg tror hun forstår nei. Ihvertfall sånn passe :p når hun gjør noe hun ikke får lov til å jeg sier nei, så slutter hun (mens hun hyler ut av skuffelse og lager drama). Men det kan jo også være tonefallet.
 
Her forstår hun veldig godt nei. Blir lynforbanna og kaster det hun har i hendene eller det hun finner. Og hyler så tårene spruter..
 
Jeg er ganske sikker på at lillemor skjønner det. Når jeg sier nei til henne slutter hun med det hun gjør eller tar og kommer bort til meg med et smil:)
 
Noen unger er lette og avlede, andre ikke.. men det betyr jo ikke at du ikke skal avlede eller fjerne de fra situasjonen. Hvis min mor/mormor hadde gjort noe slik hadde jeg blitt forbannet..og ho hadde fått høre det. Fordi barnet skal jo ikke bli belønnet av det. Først; man belønner ikke uønsket atferd. Andre; barnet blir forvirret.
Jeg mener man skal avlede så godt man kan. Og i enkelte situasjoner fjerne det som evt er årsaken til frustrasjonen. Hvis det feks står ei godteskål på bordet hos mi mor, så fjerner jeg den. Men tv'n er jeg jo nødt til avlede fra. Den lar seg jo ikke fjerne. Da har jeg veldig lett for å si nei. Men ofte funker det fint å bare finne noe de har mer lyst på.

Gråt bruker de ofte fordi (som ugla sier) de får ikke uttrykt det de vil si.. så det er en frustrasjon. Samme med sinne. Det vil bli bedre når språket kommer mer på plass. :) men det er utrolig fascinerende å se hvor mye de klarer å uttrykke uten å bruke ord. Om ikke du har testet det vil jeg be deg å gjøre det en dag. For det er utrolig kult. Her går de til døra når de vil ut. De finner drikkeflaske når de er tørste. De går å peker på benken når de vil ha noe å spise. Ved bordet sitter de å peker på hva de vil ha. Jeg kan legge frem tre pålegg fremfor de og de velger faktisk pålegg selv. Hvis en griner gir den andre sutten osv. Hvis jeg spør han om sutten så begynner han å lete etter den. Så selv om de er små har de ofte en mening med ting de gjør, hvis vi bare tar oss tiden til å forsøke å forstå .. men det var jo litt sånn of-topic. Men ja, de forstår mye. Og dermed forstår de nok nei også. Men de er jo i en utforsker alder, så selv om de forstår det betyr det ikke at de har lyst til å høre på deg. ;) utforskertrangen er større. Og se det positive i det, barnet er trygt nok til å tørre trosse deg :)

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp