Forslag til hekk?

Happygirl84

Forumet er livet
VIP
Vi skal sette opp et sånt nettinggjerde, og skal plante hekk på innsiden.. Trenger derfor tips :)

- Ikke høyere enn 1 meter
- Ikke klippes/stelles

Hmm.. Vanskelig når den ikke skal klippes/stelles noe. Det meste må jo klippes el. Vi har flettverksgjerde med ligusterhekk på innsiden. Gjerdet synes ikke, og hekken er pen. Men den må klippes en gang i året eller så..

Du har høye kreterier.. Hekker slutter ikke å vokse, og alle bør trimmes en gang i blandt. Du bør da kanskje gå på en buskplante, type rhododendron, buskmure(potentilla) eller spirea. Men da får du ikke den firkantede formen, siden disse vokser mer som en kule. Disse kan og som sakt bli store, men det er mindre vedlikehold på disse. Minuset med disse er at di blir breie. Det positive er at dette er blomsterne busker. Hadde det vært opp til meg hadde jeg valgt barlind hekk. Alt må vedlikeholdes i en hage, slik er det bare:-)

Uten tvil Buksbom! :) Vintergrønn og lettstelt! :)

Til dine kriterier tror jeg at jeg ville gått for buskbom, den er dyr. Den er vintergrønn, vokser utrolig sakte så den trege bare å stusses litt nå og da:)

Buksbom er kjempefin som hekk! Liguster får du som vintergrønn eller løvfellende, bare sånn for å ha sagt det og;-)

Buksbom er også en kjempefin hekk. Vi har selv denne i hagen bare for å skille plenen fra plattingen. Denne er nå 30 cm og og har voksk knappet 5 cm på 1 år. Så denne type hekk vokser kjempesent, og tar lang tid før du får den tett. Med mindre du har en del penger du kan legge i hekk, så kan du jo kjøpe dem med litt størrelse da..:-)

Back
Topp