Forslag til forrett?!

Sesje

Forelsket i forumet
Skal ha 3 venninner på middag neste fredag og har så smått begynt å planlegge menyen... Men jeg sliter med å finne på en god forrett... Noen som har noen forslag?![8|]  Blir nok svinekjøtt til hovedrett og en frisk dessert med masse bær og frukt. [:)]

Hva med den gode gamle 80-talls slageren reker i avokado med rømmedressing...?
Smørdampet asparges med serranoskinke...?
Røkelaks med sennepssaus? Soppsuppe? Hjemmelagde mini-vårruller? [8|]

Det var det jeg kom på i farten... [;)]

husker ikke hva det heter i farten, men sånn små fiskeboller i en type hvit saus med reker og greier i sånn spiselige skjell [8D] skjønner? [8D]

eller gratinerte kamskjell i en ostesaus med chili og purre [:D] nam!

ORIGINAL: inamaria

husker ikke hva det heter i farten, men sånn små fiskeboller i en type hvit saus med reker og greier i sånn spiselige skjell [8D] skjønner? [8D]

Ååå det hørtes godt ut! hvordan lager du det??
Takk for gode forslag, folkens! [:)] Har mest lyst på noe fisk/skalldyr kjenner jeg.. [;)]

ORIGINAL: Sesje

Takk for gode forslag, folkens! [:)] Har mest lyst på noe fisk/skalldyr kjenner jeg.. [;)]

kan legge ut oppskrift i morgen [:)]

ORIGINAL: Sesje

kan legge ut oppskrift i morgen [:)]

Supert! [:D][:D]

her kommer den..

du trenger:
fløte
smør (margarin eller meierismør)
mel
hvit ost
chilli (kan sløyfes)
purre (kan sløyfes)
ferske kamskjell

det blir IKKE det samme med frossne.

kok opp saus av 2ss smør, 1 strøken skje mel + fløte til du får tykkelsen du vil ha. dette blir en liten "porsjon" med saus, så det skal ikke så mye fløte til. prøv deg fram med litt og litt [:)] ha oppi litt salt og pepper. mot slutten av koketiden tilsetter du litt revet ost. smak på sausen så du vet at den har riktig mengde salt og pepper.
legg kamskjellmusklene i små ildfaste former (som man bruker til creme brulee feks.) eller i kamskjell (ser finere ut [:)]) dekk kamskjellmusklene med saus, strø så LITT finhakket chilli og purre over (viktig at du ikke bruker mye, da stjeler det smaken) og ha så revet ost over dette igjen.
gratiner i ovn på 250 grader i 15 min eller til osten er gyllen. 

lykke til [:)]

har vann i munnen selv her nå[:)]

Tusen takk for oppskriften! [:D] Tror dette blir en vinner! [:)]

jeg skal spise gratinerte kamskjell selv i kveld, men med fryste fra findus. de så ikke så ille ut som andre jeg har sett i frysedisken, så hvis de er gode kan jeg si fra her, så du slipper å løpe land og strand for å få ferske. hender de har på meny og andre butikker med litt bredere utvalg, men det blir litt slitsomt å lete over alt dersom man ikke vet om butikken har på forhånd [:)]

her kommer den..

du trenger:
fløte
smør (margarin eller meierismør)
mel
hvit ost
chilli (kan sløyfes)
purre (kan sløyfes)
ferske kamskjell

det blir IKKE det samme med frossne.

kok opp saus av 2ss smør, 1 strøken skje mel + fløte til du får tykkelsen du vil ha. dette blir en liten "porsjon" med saus, så det skal ikke så mye fløte til. prøv deg fram med litt og litt [:)] ha oppi litt salt og pepper. mot slutten av koketiden tilsetter du litt revet ost. smak på sausen så du vet at den har riktig mengde salt og pepper.
legg kamskjellmusklene i små ildfaste former (som man bruker til creme brulee feks.) eller i kamskjell (ser finere ut [:)]) dekk kamskjellmusklene med saus, strø så LITT finhakket chilli og purre over (viktig at du ikke bruker mye, da stjeler det smaken) og ha så revet ost over dette igjen.
gratiner i ovn på 250 grader i 15 min eller til osten er gyllen. 

lykke til [:)]

har vann i munnen selv her nå[:)]

Dette så fantastisk ut!!! Skal prøves til uka om jeg får tak i ferske [;)] Kamskjell er sååååååååååå godt!!! [:D]

det var faktisk ganske godt med fryste også, men selvfølgelig aller best med ferske [:)]
vær foresten litt mer forsiktig med melet i sausen. 1 ts holder nok.

Back
Topp