Forskyving av EL ved kort protokoll

Statistikern

Elsker forumet
Assistert-jentene
Februarhjertene 2025
Er det noen som vet hvor mye tidspunkt for EL kan skyves på ved kort protokoll? Altså hvor lenge fungerer det å ta sprøyten som stopper spontan EL uten at det får negative konsekvenser for eggene, slimhinnen, eller annet?

Ingen som har en idé om dette? :) Lurer egentlig på hvor godt et forsøk med kort protokoll må klaffe tidsmessig med eggløsningen man skulle hatt i naturlig syklus.

Har ikke svaret, men erfaring at ved kort protokoll så har de hatt uttak på meg syklusdag 20-21. Min vanlige syklus er på 28 dager så ca 1 uke etter el skulle ha vært.

Har heller ikke noe fasitsvar, men tror egentlig ikke man skal tenke på naturlig syklus i det heletatt. Medisinene styrer alt i en slik syklus, både follikkelvekst og når eggløsning kommer. Jeg hadde uttak på CD 14, og jeg har normalt lange sykluser med EL på dag 35, så ble ikke sammenlignbart i det heletatt for min del.

Enig med Frøken Dotts svar over, den vanlige syklusen har minimalt å si for en stimulering med kort protokoll. Jeg har vanligvis eggløsning dag 14-16 i syklusen, men både ved lang og kort protokoll har jeg satt eggløsningssprøyten rundt dag 9-10. Legene følger jo med på modningen av folliklene, og det er det som teller med tanke på optimal eggløsning, ikke når eggløsningen skulle vært i følge din vanlige syklus. Jeg tror derimot at «overmodning» av folliklene kan gi dårligere resultat som følge av at man stimulerer for lenge/eggløsningssprøyten settes for sent, men der må man bare stole på at legene vet hva de driver med ;)

For min del har stimulering med kort protokoll gitt egguttak omtrent samtidig som min naturlege EL. Det er som fleire over her seier størrelsen på folliklar som avgjer når uttak blir. Men det er ikkje mogleg å skyva lenge på egguttak når folliklane er blitt store nok, då risikerer du enten spontan eggløsning, eller at dei er «overmodne» som Maseguri seier. :happy: Og kort protokoll er jo uansett delvis basert på din naturlege syklus.

Fordelen med lang protokoll på den andre sida er at klinikken tar full styring over syklusen din og kan dermed i mykje større grad planlegga egguttak på visse datoar, men då er det jo også avhengig av størrelsen på folliklane. Ulempen er meir bivirkningar på lang protokoll, iallfall for meg. Har Synarela-migrene as we speak... :hungover:

Jeg har fått skjøvet noen dager, ikke mye. De sa på klinikken sist at de hadde noen dagers slingringsmonn i forhold til når eggløsningssprøyten skulle settes (jeg var stressa fordi det begynte å se ut som det skulle bli helg), så det var ikke noe å stresse med.

Tusen takk for alle svar! :happy: Jeg spør fordi jeg preliminært har fått reservert tid til egguttak i uken etter at jeg skal ha EL på fredagen enligt appen min. Booket det innen syklusen hadde kommit seg etter en periode på Synarela, så mulig tiden for uttak blir justert når jeg ringer inn mensen neste gang. Men det høres jo ut som at det er litt slingringsmonn, avhengig av hvordan jeg responderer på medisinene. Hvis jeg i det hele tatt får lov til å ha kort protokoll da. Har spurt Riksen om det fordi jeg har perioder med veldig lav puls under mens/tidlig follikelfas, noe som ble mye værre på Synarela.

Har ikke svaret, men erfaring at ved kort protokoll så har de hatt uttak på meg syklusdag 20-21. Min vanlige syklus er på 28 dager så ca 1 uke etter el skulle ha vært.

Her hadde jeg uttak cd15 - det er 1-3 dager før EL ville vært i en normal syklus :P

Handler nok mest om hvordan man reagerer på medisinene - og egguttaket her ble ikke bestemt før etter kontroll på cd8, så.. Må jo se an ståa først :)

Back
Topp