Forskningsprosjekt allergi og astma - preventADALL

murmel

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Hei,

Er det flere som har takket ja til å delta i forskningsprosjektet "preventADALL"? Gjelder gravide med fødeplass i Oslo og Østfold, og oppstart er rundt tidspunkt for OUL.

Vi var inne til undersøkelse i går. Det kan virke litt omfattende å delta, men jeg ser absolutt fordeler også. I min familie har vi mye allergi og noe astma. I dette prosjektet får man for det første veldig god testing og oppfølging rundt allergi. For det andre får man kanskje prøve ut noen tiltak som muligens reduserer risiko for utvikling av allergi. Og hjelper det ikke oss spesielt, kan resultatet av forskningen absolutt være til hjelp for andre i fremtiden.

Hvis flere av oss er med, kunne det kanskje være fint å ha en tråd hvor vi deler informasjon og erfaringer?

Nettsiden for prosjektet: http://www.oslo-universitetssykehus.no/aktuelt_/prosjekter_/PreventADALL_

Så spennende :D med 2 mann var jeg med på ett lignende prosjekt her i Bergen. Det gikk ut på vekst og mors kosthold.. De skulle vist utvikle ett nytt skjema..
Da var det vanlig ultralyd og 3D en gang i måneden fra uke 12, og oppfølging i kosthold 3 ganger med mål av fettprosent, vekst osv..

Absolutt å anbefale å være med på slike forskninger :)

På preventADALL må mor levere to avføringsprøver.. Bare det gjør at jeg vil si nei :P

Nei, off, orker ikke slike ting :P

Har fått helt fnatt av undersøkelser etter å ha fylt ut "hundrevis" av skjemaer på jobb i barnehagen fordi foreldre har takket ja til å være med i ulike undersøkelser - stjeler altfor mye av min arbeidstid :P Så desverre generelt fått fnatt hver gang jeg får forespørsel om å bli med :P

Selvom vi har astma og allergier i familien.

Litt gammel tråd, men tenkte alikevel at jeg kunne nevne at jeg også deltar!

Jeg vet at mange kvier seg pga. avføringsprøvene. De er veldig enkle å ta! De tas hjemme og du får utstyr til det. Skal ikke ta så mye heller, så det er faktisk veldig greit :)

Ja, jeg syntes også at avføringsprøvene gikk helt fint. Det er jo hygienisk - iallfall langt mer enn bleieskift... :)

Hva slags tiltak har dere, trappetrollet? Vi har begge deler. Det føltes som mye styr helt i starten, men blir fort en del av rutinene. Mini elsker å bade, pappaen koser seg stort med å løfte ham over i karet, og vi pludrer masse på stellebordet ifm tørking. Gutten er også glad i smaksprøvene, gliser stort, spesielt med peanøtt og grøt (!).

Tar opp en gammel tråd. Vi er også med i studiet og fikk begge gruppene så vi bader og koser oss. Har nettopp begynt med smaksprøver også så vi testet melk idag. Mini er litt skeptisk til smakene, men elsker badingen. Hvordan går det med dere da?

Back
Topp