Forskjellen på SA og MA?

sinemor

Glad i forumet
Har ikke helt forstått forskjellen, kan noen hjelpe meg med å forklare?

Forskjellen er vel at ved vanlig SA så begynner man å blø og miste symptomene, så kroppen merker altså selv at det har gått galt. Ved en MA, som navnet tilsier så er det en Missed abortion, så kroppen har ikke oppdaget at fosteret ikke lever lengre og man fortsetter å ha symptomer. MA blir vel først oppdaget under UL.

Er nå slik jeg har forstått det :)

Forskjellen er vel at ved vanlig SA så begynner man å blø og miste symptomene, så kroppen merker altså selv at det har gått galt. Ved en MA, som navnet tilsier så er det en Missed abortion, så kroppen har ikke oppdaget at fosteret ikke lever lengre og man fortsetter å ha symptomer. MA blir vel først oppdaget under UL.

Er nå slik jeg har forstått det :)

Signerer deg her.
Jeg har hatt begge deler, og opplevd det nettop slik du beskriver.
Ved SA, mange år siden. Våknet jeg om morgen med stor blødning.
Ved MA, merket jeg ingenting. Trodde fortsatt jeg var gravid, men fosteret var dødt ved ultralyd:/

Takk for svar jenter, håper ingen flere opplever noe av dette.

I mitt tilfelle har kroppen fortsatt å tro at den er gravid. Jeg skulle vært 9+5 når MA ble oppdaget ved ultralyd. Embryoet kan ha sluttet å utvikle seg for en måneds tid siden. Livmoren har likevel vokst, slik at den er tilsvarende 9 uker. Kroppen har nok fortsatt å produsere hcg og alle symptomer har vedvart; kvalme, økt luktesans, lite matlyst, utrolig trøtt, bekkenvondt... Jeg trodde jeg skulle få se en spire på 2-3cm på ultralyd, men isteden var det en tom fostersekk uten tydelig fosteranlegg.

Ved SA skjønner kroppen med engang at fosteret ikke utvikler seg som det skal, og kroppen setter i gang prosessen med å støte fra seg embryoet med en gang. Mange med MA må ha tabletter eller utskrapning fordi kroppen ikke selv skjønner at den ikke er gravid lenger, og ikke selv klarer å støte fra seg restene etter svangerskapet.

Back
Topp