Forskjellen på gjerrig og fornuftig?

når det går ut over andre, synes jeg det er gjerrig. Sånn f.eks de som aldri vil komme på besøk fordi bensin koster penger, men man må alltid komme til dem.

Eller de som spør om du kan kjøpe med noe på butikken, så får du penger under det du la ut... f.eks kostet det 100kr så får du 60...

Om jeg er på butikken så velger jeg nesten alltid de billigere alternativene, men ikke nødvendigvis first price og landlord.
Om mannen min er på butikken velger han alltid det dyreste, for han skal ha kvalitet.

Men jeg mener ikke at jeg er gjerrig fordet. Heller fornuftig [:D]

Du er gjerrig når du tømmer tilbake sukkeret som ligger igjen på tallerkenen når ungene er ferdig å spise pannekaker
Eller når du har med deg plastposer i veska når du er i selskap både hos venner og familie, så putter du annenhver gaffel med mat nede i posen og tar med deg hjem.
Eller når du tømmer vin tilbake på flaskene om ikke du eller gjestene drikker opp vinen de fikk[&:]

Fornuftig er å vite hvor mye penger man har og bruke deretter, prioritere hvor mye man kan bruke på forskjellige ting og hva som må betales.
Gjerrig er at man har litt tvangstanker kanskje, som gjør at det går ut over noen andre eller sin egen komfort eller noe.

Jeg syns jo ikke man kan si at noen som er så blakke at de knapt har råd til mat tråler butikkene etter de aller billigste klesplaggene, er gjerrige. Det er faktisk nødvendig av og til.

ORIGINAL: Tanntrollet09

Du er gjerrig når du tømmer tilbake sukkeret som ligger igjen på tallerkenen når ungene er ferdig å spise pannekaker
Eller når du har med deg plastposer i veska når du er i selskap både hos venner og familie, så putter du annenhver gaffel med mat nede i posen og tar med deg hjem.
Eller når du tømmer vin tilbake på flaskene om ikke du eller gjestene drikker opp vinen de fikk[&:]

Waaaaay beyond gjerrig!![:-]

Tror det heller kvalifiserer til et eller annet syndrom..[8|]

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

Fornuftig er å se seg litt rundt før man kjøper den blusen til 1300,-. Gjerrig er å se seg litt rundt for å finne noe som er billigere enn den toppen til 149,-.

haha det har vel ingen ting med gjerrig å gjøe vel[:-]

Gjerrig er gubben her, som kjefter for at jeg lar en pakke våtservietter stå åpen og begynner å kalkulere på hvor mange tørre våtservietter det blir per år (siden den øverste blir tørr) og hvor mye penger vi kaster vekk.... [:'(]

ORIGINAL: Cassandra smartrompe

Gjerrig er gubben her, som kjefter for at jeg lar en pakke våtservietter stå åpen og begynner å kalkulere på hvor mange tørre våtservietter det blir per år (siden den øverste blir tørr) og hvor mye penger vi kaster vekk.... [:'(]

Oh, lord![:D]

ORIGINAL: Cassandra smartrompe

Hahahahah!!! [:D][:D][:D][:D] Da hadde jeg klikka mentalt og bedt han få seg en hobby før han kunne begynne å kalkulere hvor dyrt det var med EGEN leilighet og barnebidrag istedet. Det verste er at jeg mener det, for jeg HATER gjerrighet, det må være den dårligste egenskapen av dem alle.

så er jeg nok gjerrig i dine øjne.[;)]...når jeg foreksepel er å handler så må jeg si at jeg velger det billigste alternativet (matvarer) da vi har utrolig dårlig råd da matbudsjettet er på 2500 kr og det skal rekke til både mat, bleier, og mme i en hel måned så på det punkt så har jeg ingen valg enn å være gjerring, men det skal så sies at vi er 5 mennesker i familien[;)], men vi er fortsatt dem i vennekretsen som alltid har mulighet til å invtere på middag osv for selv om man har lite har man også råd til å være venner for gode venner er dyrere enn penger kan betale så det er ikke alltid prisen på en vare som definerer om man er gjerrig eller ei.....ens handliger har også noe å si som for eksempel om man går i panter de få ølflasker man har fra festen kvelden før for gør man det frordi man MÅ ha de 6-12 kr så er man gjerrig som du selv sier....og gjerrige folk er ikke noe særlig[:'(]

Synes ikke man er gjerrig om man vil ha en topp som er billig - og at man da bruker mer penger i det lange løp, er heller ikke så sikkert. Kommer veldig an på hvordan man behandler klærne.

Men synes noen av foreldrene til ungene jeg underviser er gjerrige; de kjøper f.eks. sko som er flere nummer for store for at poden skal ha noe å vokse i. Superbehagelig... Eller så får ungen arve vinterdress, men den er egentlig litt for liten og har hull, så ungen griner hver gang vi er ute fordi h*n er så kald, men foreldrene vil ikke ta seg råd til å finne noe som er i en mer passelig størrelse.

Og man er gjerrig om man alltid skal ha tilbake det man har brukt på venner, med mindre de vennene er sånne som ALDRI spanderer (har noen av dem). Som regel går kaffekopper og lunsjer opp i opp.

Men man er fornuftig om man ikke bruker over evne, og enda mer fornuftig om man klarer å kutte i unødvendigheter og faktisk får spart en liten sum hver måned også.

De som er "gjerrige" fordi de MÅ, de er fornuftige. De som er gjerrige fordi de er kjipe, de er rett og slett gjerrige.

ORIGINAL: Bouncy Bollocks

ORIGINAL: toneany

Jeg syns jo ikke man kan si at noen som er så blakke at de knapt har råd til mat tråler butikkene etter de aller billigste klesplaggene, er gjerrige. Det er faktisk nødvendig av og til.

Når du konsekvent går på de dyreste klesbutikkene og fnyser på prisene så er det vel neppe nødvendighet som driver deg. Kunne forøvrig nevnt pruting som eksempel også. Vittig når folk liksom nonchalant går bort til ekspeditøren og spør om det ikke skal være tilbud snart, og om de ikke får to hundre kroner i avslag så kan butikken bare glemme dét salget.

Hehehe, ja - for slike kunder vil vi jo på død og liv beholde..[:D]

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Waaaaay beyond gjerrig!![:-]

Tror det heller kvalifiserer til et eller annet syndrom..[8|]

Foreldrene til noen jeg kjenner er slik[&:] Vet ikke helt hva man skal kalle det jeg, hadde nok trodd det var et syndrom eller noe om det bare hadde vært en som gjorde det, men når begge gjør det[&:]

Foreldrene til noen jeg kjenner er slik[&:] Vet ikke helt hva man skal kalle det jeg, hadde nok trodd det var et syndrom eller noe om det bare hadde vært en som gjorde det, men når begge gjør det[&:]

"Syndromet som smitter - i kveld på TvNorge."..[8D][:D]

ORIGINAL: Arianne SmartASS

"Syndromet som smitter - i kveld på TvNorge."..[8D][:D]

Haha[8D] Da tror jeg at jeg holder meg unna de[8D]

Enig i de fleste innleggene her.

De er gjerrige de som aldri kan gi noe tilbake, kan aldri gi noe ekstra og har aldri noe med seg når dem kommer på besøk. For at jeg skal ha lyst til å være generøs må jeg føle at det ikke er bare jeg som gir og gir og får aldri noe tilbake. Har hatt en del venner oppi gjennom som har vært skikkelig gjerrige!

I min familie har det alltid vært sånn at man hjelper hverandre og ikke tenker på dersom man låner bort bilen eller lignende til hverandre, eller at man sitter på med hverandre. Mannen til søsteren min regner ut bensinpenger, bompenger og SLITASJE på bilen etter en tur. Det går jo både spyleveske, olje ol. Vi har lånt bilen deres noen ganger fordi de har hengerfeste, og vi har selvfølgelig gitt bensin og bompenger tilbake, men når han kommer med kommentarer på at det er stor slitasje på bilen og at den må raskere inn på service fordi vi har brukt den, så snakker man gjerrig! Vi er jo t.o.m. familie! Vi gjør jo tjenester for dem også.

ORIGINAL: MalinDalin

Å bruke begge sidene av dopapiret er ganske gjerrig...kusina mi var sammen med en som innsisterte på å dusje sammen, ikke for romantikken, men for strømmen! Og de som ber om å få tilbake 10ern du lånte i går.
Er så glad for at vi kjøper kaffekopper og middag ol på tvers i vennegjengen. Det går faktisk opp i opp en eller annen gang.

skjønner godt hva du mener, meeeeen har man jo LÅNT penger er det jo normalt å betale tilbake, enten det er en tier eller 100 kr... men skjønner godt poenget ditt altså!!

Back
Topp