Forskjell på i-size og ikke i-size?

https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/barneseter-hva-er-i-size/

Det betyr at det er høydebegrensninger på setet. For eksempel på et bakovervendt sete i gruppe 2, så er barnet for stort når det når 105 cm. Men barnet er ennå ikke stort nok til å sitte forovervendt, så da må du - om du ønsker å sikre barnet på best måte - kjøpe et nytt sete som ikke er i-size, og som holder til barnet er oppimot 120 lang.
Jeg hadde nok ikke kjøpt et i-size sete. Datteren min er 5 år, 107 lang og 17 kg.. Hun sitter bakovervendt ennå, og skal ikke snues før til sommeren igjen.

og hvis du skal ha et babysete, så bør du kjøpe et i gruppe 0+, altså fra 0-13 kg. Det er tilpasset spedbarna og gir riktig helning og vinkel på setet. De to du har sett på blir ofte for bratte for en nyfødt. :)

I-size betyr bare at de er mindre enn andre seter, de skal passe inn i en boks for å kunne kalles i-size, de har også begrensning på 18kg og 105cm altså ca 4 år om man føler gjennomsnittet, jeg hadde garantert gått for en i-size stol, at stolen varer lenge er ikke alt, ungen skal sitte godt også, vi har prøvd mange stoler og frøkna her satt absolutt ikke godt i noen av stolene som går til 25kg sier seg jo nesten selv når stolen skal passe opp mot 5-6år at de ikke alltid er like gode til små babyer[emoji5] en annen ting er at i-size er isofix, veldig enkelt å montere og mindre styr med belter og foranlringseler, personlig syns jeg beltemonterte seter er noe dritt[emoji23] så jeg anbefaler isofix så lenge det varer så får du heller ta stilling til nytt sete bakover eller forover når ungen er 105cm eller 18kg[emoji5]

https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/barneseter-hva-er-i-size/

Det betyr at det er høydebegrensninger på setet. For eksempel på et bakovervendt sete i gruppe 2, så er barnet for stort når det når 105 cm. Men barnet er ennå ikke stort nok til å sitte forovervendt, så da må du - om du ønsker å sikre barnet på best måte - kjøpe et nytt sete som ikke er i-size, og som holder til barnet er oppimot 120 lang.
Jeg hadde nok ikke kjøpt et i-size sete. Datteren min er 5 år, 107 lang og 17 kg.. Hun sitter bakovervendt ennå, og skal ikke snues før til sommeren igjen.

I-size betyr bare at de er mindre enn andre seter, de skal passe inn i en boks for å kunne kalles i-size, de har også begrensning på 18kg og 105cm altså ca 4 år om man føler gjennomsnittet, jeg hadde garantert gått for en i-size stol, at stolen varer lenge er ikke alt, ungen skal sitte godt også, vi har prøvd mange stoler og frøkna her satt absolutt ikke godt i noen av stolene som går til 25kg sier seg jo nesten selv når stolen skal passe opp mot 5-6år at de ikke alltid er like gode til små babyer[emoji5] en annen ting er at i-size er isofix, veldig enkelt å montere og mindre styr med belter og foranlringseler, personlig syns jeg beltemonterte seter er noe dritt[emoji23] så jeg anbefaler isofix så lenge det varer så får du heller ta stilling til nytt sete bakover eller forover når ungen er 105cm eller 18kg[emoji5]

Takk for gode svar begge to [emoji2]
Dette skal bli en bilstol nr 2, vi har allerede en fra 0-13 :) det står at begge er isofix, det er et must. Vil ikke ha beltestol :)

Jammen ikke lett i denne bilstol jungelen[emoji33][emoji23]

Dette skal bli en bilstol nr 2, vi har allerede en fra 0-13 :) det står at begge er isofix, det er et must. Vil ikke ha beltestol :)

Isofixstoler har jeg ingen erfaring med dessverre men det finnes en gruppe på Facebook som heter Bilstoler der du kan få gode råd av kyndige folk :)
Og hvis det ikke er lov å skrive om fb her så unnskyld [emoji23]

Kan jeg spørre om hvorfor isofix er et must?

Altså ville ha det her også før men vi har nesten kun brukt den beltefestet (en av de få bilstolene som kan festes bakovervendt både med isofix og belte)

Da får vi mye mer kontroll på hvor mye benplass barnet har og hellingen slik at den passet perfekt til femåringen som gikk over til beltestol nå og passer godt til han på 11 mnd (kjøpte en ekstra del til 150 kr da for de under 2 år).

Altså barn i veldig ulik alder til veldig ulike behov, aldri følt at forankringsselene har hvert vanskelige, våres er også selvstrammende så dytter bare på den til det ikke går lengre og fester den i egne ringer ved gulvet.

Ser den[emoji5] isofix er lett og greit fram til barna er nådd grensen på 105 eller 18kg. Men da kan man jo kjøpe et nytt passende sete da, viktig at de sitter godt tenker jeg og da er setene som går opp til 25kg ofte ikke bra nok, før de er større[emoji5] Ser noen under her nevner benplass, vi har besafe modular og vår laaaange snart 2 åring har masse benplass, om det blir trangt kan setet stilles utover så plassen blir bedre, så isofix er ikke synonymt med dårlig benplass[emoji5]

Finnes forresten baser som festes med belte også, uten å være isofix [emoji6] dvs at stolen er like lett å ta inn/ut som med isofixbase, bare at det er beltebase. Men har dere isofix er det sikkert like greit [emoji4]

Back
Topp