Forsiktighet med katter

Septokt19

Forumet er livet
Juli13-jentene
Oktoberlykke 2019
Hei! Hvor nøye er dere med å unngå kontakt med katter? Hos foreldrene mine bor min beste venn pus.... Er det farlig å klappe litt, så lenge man er nøye med håndvask,tror dere?
 

Du må vel faktisk spise kattebæsj for at det skal kunne skade. ;)

Så kos i vei, men kan jo ta en ekstra håndvask, sånn for sikkerhets skyld. :)

Når jeg var gravid med første hadde vi en liten kattunge. Jeg holdt meg unna kattedoen (Heeelt greit å slippe unna :p) Men ellers kosa jeg med katten så mye jeg orka. ;)

 
Det er ikke katten i seg selv man skal være forsiktig med, men kontakt med avføring/urin. Du bør la noen andre rengjøre kattedoen om du har katt selv, og du må være nøye med vask av grønnsaker (i tilfelle en katt har gått seg en tur i åkeren). Men selve katten kan du kose med som før :) Hvis du slapper mer av av å vaske deg etterpå, så gjør gjerne det, men katter er veldig renslige! Og hvis du er oppvokst med katt eller har hatt katt selv, er du antagelig immun mot smitte for lenge siden. Da er det ingen fare.
 
Takk for svar, jenter :-) Kan tydeligvis kose med pus likevel da :-) har både vokst opp med og hatt selv, så da er vel sjansen for at jeg er immun også uansett stor...
 
Kjenner ei som ble smittet av toxoplasmose da hun var gravid, der det også infiserte barnet og gjorde det sykt. Hun hadde ikke akkurat spist kattebæsj, men kost med katter...
Men det er jo sant at det smitter via avføringen til katten! :) men om du klapper katten, og den har drit i rumpa, eller den nettopp har slikket seg i rumpa og slikker deg på hendene etterpå f.eks, så er det en kjanse for at du kan bli smittet. Så litt ekstra god håndhygiene, er nok greit for å holde seg på den sikre siden. Og jeg ville vel heller ikke hatt en utekatt alt for mye oppi ansiktet..
Denne sykdommen er veldig skjelden i Norge da, og om katten konsekvent er inne er det ingen fare for å smittes av katten :) 
 
Har man blitt smittet av toxoplasmose er det vel nesten størst sjanse for at man har fått det fra å ikke ha vasket salaten ol godt nok. Folk som har levd med katter en stund er stort sett immune. (Men klart, alle som er immune må jo på et tidspunkt ha fått i seg dette en gang.) Som sagt, vask gjerne hendene etter at du har kost med pus, og før du spiser/putter fingre i munnen. Men mathygienen er nok like viktig her, spesielt for dem som ikke har hatt noe med katter å gjøre, og dermed kanskje ikke er immune fra før.
 
Back
Topp