Forsikring....

Februar18

Glad i forumet
Vi har både den ene og den andre forsikringen på huset...pluss forsikring, kjøpsforsikring, help forsikring ++
Kjøpte ett hus for 1.5 år siden og fikk opplyst om at det var litt fukt i garasjen...var mørkt når vi var på visning, så fikk ikke sett der inne.
vi merket ikke så mye til det fordi det var sommer med lite regn og en kald vinter.
Vi pusset opp hele kjelleren i vinter, men i vår merket vi fuktigheten i garasjen.
Vi tørket ut og det har vert tørt frem til nå!
Her om dagen skulle eg dra frem sengen til kidden og oppdaget MYE sopp og mugg bak sengen og bak en komode. I taket også.....:( Så viser det seg at hele kjelleren er fuktig og angrepet av sopp pg mugg!!
Og vi får ikke dekket en dritt på noen av forsikringene fordi dreneringen rundt huset er for gammel!!! Hvordan skulle nå vi vite det?? Viste jo ikke hva drenering var en gang eg :P
Noen som har vert borti det samme og fått dekket noe??
Forsikringselskapene vil jo omtrent ikke snakke med oss når vi har sagt noe om det...lite hjelp å få der...

Hva står det i vilkårene om drenering? Hadde jeg vært deg, hadde jeg lest og lest vilkårene til jeg kunne de bedre enn saksbehandleren og fyrt løs. Lykke til!

At skader som er forekommet av drenering som er eldre enn 30 år ikke blir dekket....har kontaktet en advokat. Men vi har en dårlig sak og kommer sikkert ingen vei.... D
et vil koste oss ett par 100 000 kr og i værst tilfelle må rive hele garasjen.
Og da blir det enda dyrere! Så da er det over og ut og rett på sosialen med oss:P
Så frustrerende at vi ikke fikk noen opplysning om det da vi kjøpte! Huset er jo i vestentlig dårligere stand enn det vi kjøpte, men det står at huset selges som det er, så kommer ingen vei der heller....
Det er heller ikke en skjult mangel, fordi selger ikke viste om fuk i huset...ord mot ord...så der kommer vi heller ingen vei...

Amorosa skrev:
Engasjerte dere ikke en takstmann til å utføre en teknisk takst før dere kjøpte?

Nei, vi kjøpte help forsikring til 8000 kr som skulle hjelpe oss med alt om det dukket opp feil, mangler, skader eller andre ting etter iv hadde overtatt! Denne varte i 5 år fra overtakelsedato! Vi skulle få advokat og det her var gode greier! Det var det ikke :P
Begge forsikringsselskapene er jo så hyggelige og i møtekommende helt til vi begynner å spørre om dekning! Da blir de rovdyr!! Ho ene eg forklarte saken til bare: Ja!! Og hva mener du vi skal gjøre?? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til! Med skikkelig sur stemme!
Vi er 2 med null peiling.....:/

Gutt2009/Jente2012 skrev:

Amorosa skrev:
Engasjerte dere ikke en takstmann til å utføre en teknisk takst før dere kjøpte?

Nei, vi kjøpte help forsikring til 8000 kr som skulle hjelpe oss med alt om det dukket opp feil, mangler, skader eller andre ting etter iv hadde overtatt! Denne varte i 5 år fra overtakelsedato! Vi skulle få advokat og det her var gode greier! Det var det ikke :P
Begge forsikringsselskapene er jo så hyggelige og i møtekommende helt til vi begynner å spørre om dekning! Da blir de rovdyr!! Ho ene eg forklarte saken til bare: Ja!! Og hva mener du vi skal gjøre?? Jeg skjønner ikke hva du vil frem til! Med skikkelig sur stemme!
Vi er 2 med null peiling.....:/

Dere bør iallefall få en avklaring fra Help om hvordan de anser saken deres, det er jo de som skal representere dere og føre saken for dere... Om du treffer samme saksbehandler hver gang så kan det hende du kommer mye lenger om du ber om å få prate med noen andre? 
I tillegg hadde jeg kanskje stilt samme spørsmål på noen boligbyggerforum, hørt om noen der har noen erfaringer...?

Du må få taksert skaden av en takstmann.. Skaden må være så så mye prosentvis av kjøpesummen for at det skal anses som en vesentlig feil... Nå er det dessverre slik at de som selger hus med eierskifteforsikring er ganske godt polstra og særlig når de har opplyst at det er litt fukt i garasjen og huset selges som det er.. Når man kjøper et eldre hus, er det dessverre slik at slike ting kan man forvente... Dere har en undersøkelsesplikt og skulle da ha spurt ang drenering... Hadde selger lyvd til dere hadde saken vært en annen :S Kjipt men som kjøper stiller man ikke så sterkt :(

Ja denne forsikrings verden er ikke enkel. Har selv dårlig erfaring med Help forsikring,snakker fint men den dagen du trenger hjelp. Er det ingen hjelp å få.
Vi har holdt på i 2 år med Help nå,Har hatt 5 forskjellige takstmenn,både fra de og egne som vi har betalt. Vi fant til og med krypkjeller vi,stod ingen plass at det fantest. Den hadde selger selv lager,men hva feil laget. Så vi må rive opp deler på huset,på grunn av det. Vi har masse andre feil og mangler så vi vet selger viste om,men nei. Selger har opplyst om uriktige firma som har gjort arbeid her,når vi sjekker med dem. Så har ikke de gjort noe her i huset.
Men hjelper ikke det.
Help sier bare at huset er solgt som det er.
Så nå er vår eneste sjans å gå til advokat å bringe dette inn for retten selv,men det koster.
Vet ikke om vi orker flere år,for slike saker kan desverre ta lang tid.
Det eneste vi har fått dekket er ting som har skjedd etter vi flyttet inn. Fikk vannlekasje men de dekket bare noe av det. For noe hva av det vi hadde klaget på til Help. Og det er av vårt eget forsikringselskap. Så vi sitter litt mellom to stoler her.
Det hva ikke mange trøstende ord fra denne kanten,men har dere krefter og penger. Gå til en advokat å la han avgjøre om dere skal gå videre med saken.

Takk for mange svar! Skal spørre på ett boligforum:)
Vi tror jo selger må ha vist om dette problemet. Huset ble tvangssolgt av banken...så vi kunne bare spørre megler og han viste lite.
Huset var ikke vasket når vi overtok, bare i kjelleren! Så vi tror kanskje selger har vasket bort evt synlig sopp! Men det blir bare ord mot ord....så Help vil ikke hjelpe oss!
Tror ikke vi kommer noen vei med disse forsikringsselskapene! Men skal snakke med advokat i morgen så får vi høre om han kan hjelpe! Det dekker innboforsikringen vår....viss det ikke er en paragraf ett eller annet der det står at dekkes ikke av så lenge som...:) Slik det gjør med alt! Nei tror eg krever de 8000 kr tilbake! Dritt selskap!! :(
Har kjempet mange år mot ett forsikringsselskap etter en skade som skjedde på skolen i skoletiden! Varige men, men får ikke dekket noe behandling eller noe erstattning der heller! Så vet ikke om eg orker mer forsikringsselskap...

Gutt2009/Jente2012 skrev:
Takk for mange svar! Skal spørre på ett boligforum:)
Vi tror jo selger må ha vist om dette problemet. Huset ble tvangssolgt av banken...så vi kunne bare spørre megler og han viste lite.
Huset var ikke vasket når vi overtok, bare i kjelleren! Så vi tror kanskje selger har vasket bort evt synlig sopp! Men det blir bare ord mot ord....så Help vil ikke hjelpe oss!
Tror ikke vi kommer noen vei med disse forsikringsselskapene! Men skal snakke med advokat i morgen så får vi høre om han kan hjelpe! Det dekker innboforsikringen vår....viss det ikke er en paragraf ett eller annet der det står at dekkes ikke av så lenge som...:) Slik det gjør med alt! Nei tror eg krever de 8000 kr tilbake! Dritt selskap!! :(
Har kjempet mange år mot ett forsikringsselskap etter en skade som skjedde på skolen i skoletiden! Varige men, men får ikke dekket noe behandling eller noe erstattning der heller! Så vet ikke om eg orker mer forsikringsselskap...

Jeg var ikke klar over at det var tvangssalg, da stiller saken seg ganske så annerledes og jeg tror dessverre ikke du kommer noe vei med klagen din. 

ved tvangssalg gjelder ikke den 5 års regelen.  var iallefall slik før.

da har du nok ingen sjangs. =(

Back
Topp