forsøkt svindlet

Thinkerbell82

Glad i forumet
Jobber på butikk og nå nettopp var den en mann innom som forsøkte å svindle meg.

Kom en mann inn og skulle ha seg en barnespenne til 15 kr, skulle betale med en 500 lapp. Tenkte da at han sikkert bare skulle kjøpe den for å veksle 500 lappen. Jeg tar 500 lappen og legger den i skuffen, han får 485 kr tilbake.

Så begynner han, han vil veksle til en 500 lapp, legger frem et stk. 200 lapp, to stk. 50 lapper og et stk. 100 lapp. Mens jeg da teller pengene, legger han frem en 500 og  lapp og skal veksle til en 1000 lapp (noe jeg ikke har). Samtidig snakker han fort om hvor lenge vi har åpnet, snakker dårlig norsk så jeg må spørr flere ganger hva han mener, smatidig som jeg teller penger. Så skal han ha 200 lapper og to 500 lapper. Merker da at jeg mister tellingen, så jeg sier bestemt:
Hei hei nå må vi ta en ting av gangen og ha kontroll,  her mangler 100 kr for at du skal få en 500 lapp. Fikk da en 100 lapp til og han gikk.

Egentlig litt ekkelt men glad jeg holdt hodet kaldt.

så bra du klarte og holde hode kaldt :)

Da synes jeg du var utrolig kvikk, for jeg hadde sikkert ikke klart å få med meg alt sammen.
Jeg hadde sikkert bare gitt det beløpet han ville jeg skulle gi jeg.

Men nå er jeg en idiot når det gjelder matte-kunnskaper også;P 

Så bra du reagerte!! Det der er jo en kjent svindel - kan hende det kan være greit å gi beskjed til politiet om at en sånn kar er i strøket slik at de kan være oppmerksomme? Evt gå ut i media om de hører om flere tilfeller... (politiet altså..)

Pearl skrev:
Så bra du reagerte!! Det der er jo en kjent svindel - kan hende det kan være greit å gi beskjed til politiet om at en sånn kar er i strøket slik at de kan være oppmerksomme? Evt gå ut i media om de hører om flere tilfeller... (politiet altså..)

Sign :)

Kjent svindel metode det der ja!
Skumle greier :-S
heldigvis har vi cash guard på jobben, så og gjort feil der hadde ikke vært mulig heldigvis :-)

Godt du klarte å holde hodet kaldt :-D

Jeg opplevde det samme for ikke lenge siden!
Greide også å holde tunga rett i munnen, avbrøt babblingen hans og sa han måtte vente med å spørre om alt (fra åpningstider, til været, til hva han skulle kjøpe søsteren i bursdagsgave), til vi var ferdig med vekslingen.
Skjønner godt det går i surr for mange, at de blir lurt!

Utrolig hvor frekke folk kan være.. Har hørt om det trikset der før og er alltid veldig nøye når noen skal veksle når de handler av meg.. Tar meg god tid, eller sier rett og slett at jeg ikke har mulighet til å veksle..

Pearl skrev:

Veldig lurt å si ifra til politiet! Vi har ofte fått beskjed (på mail) om fare for utenlandske menn som prøver å svindle ved veksling. Du kan redde en kassearbeider for svindel :D

skummelt det derre.. husker det var en gjeng som styrte på en periode når jeg jobbet på narvesen etter vgs. De drev å vekslet 20 kr i 500 og 1000 lapper.. styrte og pilte og maste mens vi telte.. til slutt nektet sjefen oss å veksle mer, for vi fant vel fort ut at de gjorde det for å satse på noen gjorde feil..

Back
Topp