Forovervendt bilsete..

**Lykke**

Gift med forumet
Samboer skal få seg firmabil.. skal han hente ungene i barnehagen må begga da ha forovervendt bilsete. Emilie bruker jo det, men tenker på lille Nikolas! Ikke tale om at han skal sitte forovervendt! Syns det er allt for tidlig før han er iallefall 2 år, eller kanskje 2 1/2! [:'(]

Når er det det sies at nakken er sterk nok til å tåle et sammenstøt i bilen når de sitter forovervendt? er det ikke over 2 år?

Men viss airbagen kobles ut.. kan man da feste bakovervendt bilsete i en høy varebil? [:)]

Nå har ikke vi bil ennå men jenten på 3 år har hatt setet sitt forovervendt siden hun var rundt 7 mnd og vi har ett bilsete til småen som er fra 9 til 18 kilo og kommer til å bruke det når vi kan begynne å bruke det... Vi har to bilseter som skal stå forovervendt og kommer ikke til å kjøpe nyee bare fordi at de skal sitte bakovervendt. Nakken/hodet blir jo ikke akkurat verre uansett vil jeg tro..

dumt at det ikke går med bakovervendt [&:] hadde selv ikke likt tanken slik som deg, men han må vel nesten kunne frakte barna han også for å få opp kabalen... hmm.. hadde snakket med de i barnebutikken som har god peiling på bilseter og sørget for å kjøpt beste sort om du må ha forovervendt [:)]

De anbefaler at barna sitter bakovervendt til de er 4 år. Vi snudde eldstemann når han var 15 måneder. Han ble så bilsyk av å sitte bakover - så da var det ikke noe valg. Men jeg skal prøve å ha Adrian bakovervendt så lenge jeg klarer [:)]

Hvis airbagen kan slåes av, så kan barnet sitte bakovervendt i framsetet også..
Vet du om dere kan slå av airbagen?

SV: Forovervendt bilsete.. - 31.03.2010 11:20:08

Airbagen kan nok slås av viss vi leverer den inn på verksted eller der den er kjøpt vill jeg tro! For vill helst ha bakovervendt!! Men så er det det om det finnes bakovervendte med såpass lang fotstøtte! De varebilene har jo ganske høye seter [8|]

Vi får kikke grundig igjennom butikkene!!

Sånn så snøfugg skriver at det er fram til 4 år beviser jo bare at jeg absolut ikke bør la han sitte framovervendt 10 mnd gammel når han begynner i bhg!!

I En bilulykke for noen år siden her i Rogaland var det en familie på 5 som krasjet front mot front. Begge foreldrene å 1 av barna døde. Den som satt bakovervendt va uskada. Får frysninger i hele kroppen! Derfor vill jeg sikre barna mine best mulig! Tar ingen sjanser! Kanskje jeg er litt hysterisk men.. [8|]

Det er ikke lov å ha bilsete bakovervendt i framsetet med airbag, men airbagen kan kobles ut. [;)]

ORIGINAL: Frøgen

ORIGINAL: IdaTh*

SV: Forovervendt bilsete.. - 31.03.2010 11:20:08

Airbagen kan nok slås av viss vi leverer den inn på verksted eller der den er kjøpt vill jeg tro! For vill helst ha bakovervendt!! Men så er det det om det finnes bakovervendte med såpass lang fotstøtte! De varebilene har jo ganske høye seter [8|]

Vi får kikke grundig igjennom butikkene!!

Sånn så snøfugg skriver at det er fram til 4 år beviser jo bare at jeg absolut ikke bør la han sitte framovervendt 10 mnd gammel når han begynner i bhg!!

I En bilulykke for noen år siden her i Rogaland var det en familie på 5 som krasjet front mot front. Begge foreldrene å 1 av barna døde. Den som satt bakovervendt va uskada. Får frysninger i hele kroppen! Derfor vill jeg sikre barna mine best mulig! Tar ingen sjanser! Kanskje jeg er litt hysterisk men.. [8|]

Er det på basen du tenker på da? Går jo helt fint an å bare feste setet i selen "på den gammeldagse" måten..
Men jeg ville ikke satset på å sette barnet i et sete med airbag. Så vidt jeg har forstått er disse konstruert for voksne
og vil da tro at barnet blir slengt inn i denne for lavt nede. Tør ikke tenke på åssen det kan bli[8|]
ikke meninga å skremme deg alså, men jeg ville prøvd så langt det går å kjøre bakovervendt uten airbag.

Ja, det blir ingen barn i den bilen før airbagen er koblet ut og vi har funnet rett bakovervendt sete! Ja, tenkte om basens støtte rakk ned til bakken...

ORIGINAL: Rød Sol

Barn bør sitte i bakovervendt sete til de er 4 år.
Vår 3 åring fikk nylig forovervendt sete - men han er såpass lang at det bakovervendte setet ble rett og slett for lite. Utgangen på selene var under skuldrene hans.

I firmabil må airbag kobles ut. Dette gjelder uansett om barn sitter forovervendt eller bakovervendt. Det er først når de er 12 år eller over en viss høyde at de kan sitte foran airbag.
Men OBS OBS understreker at barn ikke skal sitte forovervendt heller dersom det er airbag.

Kobler dere ut airbag, kan babyen sitte i bakovervendt sete ja. Isofix anbefales.

Vi har ikke isofix fester i familie bilen. Men denne bilen har det!! Med isofix.. sitter bilstolen fast i setet da?!

Ja du fester bilstolen i noen kroker som sitter nede i setet.. Isofix er noe av det sikreste og er absolutt det enkleste å feste! Vi har det..[:)]

Back
Topp