Fornye ekteskap...?

Nøtta

Elsker forumet
Ekteskap inngåes mellom to parter og er en "livslang" kontrakt, Burde ikke ekteskapet fornyes hvert 10.år eller noe sånt? Da må man jo ta aktivt stilling til om man ønsker å fortsette ekteskapet man har, og ikke bare seile med av ren vane. Dvs at dersom ikke partene fornyet ekteskapet etter 10 år så ble det opphørt.... Jeg tror det kunne hatt veldig mange gode sider ved seg et slikt forslag. Da tror jeg faktisk partene ikke så lett hadde tatt hverandre for gitt og hadde jobbet mer for at ekteskapet skal fungere (at partene vil fornye avtalen).

Hva mener dere?

Artig tanke. Men syntes ikke noe om at ekteskapet opphørte om man ikke fornyet, den blir for drøy. Er heller ikke alle som glemmer hvor heldige dem er ;)

ORIGINAL: Delirium

Artig tanke. Men syntes ikke noe om at ekteskapet opphørte om man ikke fornyet, den blir for drøy. Er heller ikke alle som glemmer hvor heldige dem er ;)

jo, men det er jo hele tanken at det opphører....det er jo det det er snakk om....ellers så er det jo som i dag...

Neida, det er ikke alle som glemmer hvor heldig man er. Men uansett hvor heldig man husker man er så tror jeg at det å bekrefe at man fortsatt vil fortsette ekteskapet er positivt for partene uansett. Da bekrefter man det jo for hverandre at man synes man er heldig og vil fortsatt stå for å at de vil dele livet sammen.

tror jeg ikke jeg hadde hatt råd til gitt.
[:D][:D][:D][:D][:D]

ORIGINAL: Hege og Chris

Var i grunn en stilig tanke.
Det syns jeg og! Bra tenkt!

Da må man i så tilfelle forandre hele filosofien bak ekteskapet. Da varer det jo bare i 10 år, og ikke til døden skiller dere[:-]

Når jeg går til alters til min sambo, så er det for å love evig troskap til han, ikke bare for å få en tiårskontrakt[8D] Da kan man jo bare skrive en samboerkontrakt, sm skal opphøre etter 10 år[8|]

ORIGINAL: ~Rosa~

ORIGINAL: Nøtta

Ekteskap inngåes mellom to parter og er en "livslang" kontrakt, Burde ikke ekteskapet fornyes hvert 10.år eller noe sånt? Da må man jo ta aktivt stilling til om man ønsker å fortsette ekteskapet man har, og ikke bare seile med av ren vane. Dvs at dersom ikke partene fornyet ekteskapet etter 10 år så ble det opphørt.... Jeg tror det kunne hatt veldig mange gode sider ved seg et slikt forslag. Da tror jeg faktisk partene ikke så lett hadde tatt hverandre for gitt og hadde jobbet mer for at ekteskapet skal fungere (at partene vil fornye avtalen).

Hva mener dere?

Nei og nei [8D] Greit.. jeg skjønner tankebanen du kjører på MEN: Ekteskapet er jo "inntil døden skiller oss" altså en livslang kontrakt mellom mann og kvinne om å holde sammen i gode OG i onde dager. Men mange gir desverre opp i onde dagene...
Livet består av godt og ondt og det preges ekteskapet av!
Det blir litt teit å si "Nei vet du hva... nå har vi holdt sammen gjennom både godt og ondt uten å ha brutt avtalen, så nå må vi droppe avtalen og gjøre en ny helt lik avtale?
Jeg ville ikke funnet på å "fornye" noe som allerede fungerer slik det skal.., Vi gjør ikke det med andre ting her i livet... Vi reinstallerer ikke windows i PCen vår så lenge det ikke forandrer noe???

Misforstå meg riktig: Selv om jeg mener at det å fornye ekteskapet i enkelte tilfeller bare er en unnskyldning for å få lov å gå i brudekjole igjen, så ser jeg hvor romantisk det kan være altså...

Men kan man ikke heller feire likevel, bare uten å skulle reinstallere ekteskapet?

He he....det kunne ha blitt dyrt dersom man skulle hatt selskap hvert 10.år ja. Det var noe jeg ikke tenkte på det gitt....Men da kunne man jo i samme slengen sørga for å holde vekta også, slik at man kom inn i samme brudekjole:)
Men nå er det ikke alle som gifter seg stort første gang heller.

Du sier at man ikke gjør noe med noe som fungere alt. Joda det gjør man. Man tar helsjekk av bilen med jevne mellomrom og vurderer ut fra resultatet av helsjekken om du forsatt vil ha bilen (uten sammenligning forøvrig). og du gjør ting med huset ditt også selv om det fungerer til å bo i.

Og da kunne man jo bare si "jeg elsker deg" en gang i livet da også, fordi du har sagt det en gang. Og dersom du ikke sier "jeg hater deg" så kan man gå ut i fra at ordene "jeg elsker deg" forsatt gjelder....
Enkelte ting tror jeg er viktig å bekrefte også, uansett hvor bra ting er.

ORIGINAL: Nøtta

Hva mener dere?

Nei og nei [8D] Greit.. jeg skjønner tankebanen du kjører på MEN: Ekteskapet er jo "inntil døden skiller oss" altså en livslang kontrakt mellom mann og kvinne om å holde sammen i gode OG i onde dager. Men mange gir desverre opp i onde dagene...
Livet består av godt og ondt og det preges ekteskapet av!
Det blir litt teit å si "Nei vet du hva... nå har vi holdt sammen gjennom både godt og ondt uten å ha brutt avtalen, så nå må vi droppe avtalen og gjøre en ny helt lik avtale?
Jeg ville ikke funnet på å "fornye" noe som allerede fungerer slik det skal.., Vi gjør ikke det med andre ting her i livet... Vi reinstallerer ikke windows i PCen vår så lenge det ikke forandrer noe???

Misforstå meg riktig: Selv om jeg mener at det å fornye ekteskapet i enkelte tilfeller bare er en unnskyldning for å få lov å gå i brudekjole igjen, så ser jeg hvor romantisk det kan være altså...

Men kan man ikke heller feire likevel, bare uten å skulle reinstallere ekteskapet?

joda, ekteskapet preges av godt og ondt ja. Å fornye ekteskapet vil jo ikke si at dersom ting er litt dårlig der og da så opphører det, men man tar stilling til det på nytt da. Men da blir man på en måte "tvunget" til å ta stilling til det som er dårlig da. Og det kan jo føre til at man "ser ting klarere" og blir bevisst at man må begynne å ta tak i det før det er for sent....

om man husker å fornye det, husker man forhåpentligvis også å minne hverandre på at man r glad i hverandre litt oftere enn hvert 10. år, og da er det ikke så nødvendig med fornying. Om det bare skulle vært gyldig 10 år, ville det nok kanskje vært flere som skilte seg...?eller? for det er jo gjerne da (den første tiårsperioden) at man ofte har småbarn, travel hverdag og glir litt ifra hverandre, men så finner man mer rom for hverandre etterhvert som barna blir mer selvstendige...tror jeg..

Skjekk av bilen, og det å si jeg elsker deg er det jeg ville kalle for "vedlikehold"! Ikke utbytting! Og dessuten har du jo ikke gjort en pakt med bilen din om eviglangt trosskap?
Dersom du vet at du må ta en sjekk om 10 år for å finne ut om du vil videre, så kan du jo ikke gifte deg for da kan du ikke love evig trosskap?
Akkurat sånn som at du ber ikke arbeidsgiveren din om en ny kontrakt som er HELT LIK den du har, men mindre den ikke er gyldig lenger? og ekteskap er gyldig ut livet!!!

[;)] Sånn for å krangle litt [;)]

Du har rett i at fundamentet i ekteskapet (til døden skiller oss ad) ville blitt borte, jeg ser den.

men jeg håper da at de aller fleste ikke vil gjort utbytte da. målet må jo være å "skrive ny kontrakt".

ORIGINAL: Alive and kicking

om man husker å fornye det, husker man forhåpentligvis også å minne hverandre på at man r glad i hverandre litt oftere enn hvert 10. år, og da er det ikke så nødvendig med fornying. Om det bare skulle vært gyldig 10 år, ville det nok kanskje vært flere som skilte seg...?eller? for det er jo gjerne da (den første tiårsperioden) at man ofte har småbarn, travel hverdag og glir litt ifra hverandre, men så finner man mer rom for hverandre etterhvert som barna blir mer selvstendige...tror jeg..

man hadde fått påminnelse i posten da vet du etter 9 år om at ekteskapet opphører om et år dersom partene ikke fornyer kontraktern (høres veldig forretningsmessig ut da men....)

ja, det kan jo være at noen ville skilt seg som følge av dette ja... Men er det noe mål at alle ekteskap skal består? Noen ekteskap er dårlige for begge parter og da mener jeg det er bedre for de to menneskene å bruke livet sitt på en annen måte som gjør dem lykkelige. Og barn kan i enkelte tilfeller ha det mye bedre dersom foreldrene bor hver for seg.

ja, 10 år er kanskje en "kritisk" fase ja.......

ORIGINAL: Homer

Ser ikke vitsen med det nei. Er du gift så er du gift.

Samme sier jeg... Skjønner ikke helt poenget med sånn fornying uansett jeg..

Back
Topp