Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: lykkepillen
ORIGINAL: Nøtta
ja, enig at det burde vært bedre rettigheter for selvstendig næringsdrivende.
Men hvorfor ikke da opprette NUF og ansette seg selv? blir jo litt arbeidsgiveravg å betale, men da skatter du som vanlig arbeidstaker og får minstefradraget i skatteoppgjøret.
Uff.. NUF er da virkelig noe søppel...
skjønner, men han måtte ha skattet uansett om han hadde tatt ut pengene fra firmakontoen, så det spiller ingen rolle. Men da skjønner jeg hva du snakker om. Alt som er overskudd er skattepliktig for selvstendige, uansett hvilken konto det står på.
Men hvorfor ikke da opprette NUF og ansette seg selv? blir jo litt arbeidsgiveravg å betale, men da skatter du som vanlig arbeidstaker og får minstefradraget i skatteoppgjøret.
hvordan da?
hvordan da?
Vi bruker å anbefale våre kunder å IKKE opprette NUF..
Rett og slett fordi at når man søker om feks lån i firmaet osv, så får du ikke det når du har NUF.. Det er en selskapsform som ofte de som driver godt i gråsonen bruker. (ja.. det finnes unntak)
Jeg har en kunde som på død og liv skulle ha NUF.. han fikk ikke drivstoffkort engang på firmaet, og måtte drive å viderefakturere seg selv fra ENK sitt.
Itillegg så er jo grunnen til at mange valgte NUF, revisjonsplikten. Og nå er det jo ikke det mer for selskap med mindre enn 5 mill i oms.
Og så er det jo dette med aksjekapital.. Mange tenker NUF fordi de da slipper å hoste opp 100.000 kr i AK. Og den ser jeg, men når det er så forbaska mye tull med NUF, så synes jeg heller man skal vente til man faktisk har fått tak i de 100.000 kr til AK. Og mange tenker jo ikke på at AK også kan være tinginnskudd..
Så derfor liker jeg IKKE NUF..[8D]