Forlovelses- og giftering

marno95

Betatt av forumet
det evige spørsmål... hvilken hånd skal de sitte på?

Jeg har forstått at USA og Norge ikke har samme tradisjon her?

Stemmer det med forlovelsesring på venstre og giftering på høyre?
Eller har du begge på samme?

Bruker du fremdeles forlovelsesringen etter at du er gift?

Gode spørsmål! Jeg lurer også på om det faktisk er en norsk tradisjon å ha to ringer? Altså forlovelsesring og giftering. De i noen generasjoner over meg mener nemlig at dette er påvirkning fra USA og at tidligere ble forlovelsesringen brukt til giftering også....

Jeg har forlovelsesringen på venstre og skal ha gifteringen på høyre :) tenker også å beholde forlovelsesringen etter vi er gift :happy:

Har ringen på venstre side, har bare en ring :)

Jeg har forlovelsesringen på venstre hånd, og gifteringen på høyre :)

Gode spørsmål! Jeg lurer også på om det faktisk er en norsk tradisjon å ha to ringer? Altså forlovelsesring og giftering. De i noen generasjoner over meg mener nemlig at dette er påvirkning fra USA og at tidligere ble forlovelsesringen brukt til giftering også....

Er noe i det ja. Fra riktig gammelt av var det bare kvinnen som bar ring.
Sies at vi i norge har ringen på høyre, siden dette er hånden vi hilser med.
I usa er det venstre siden den da blir nermest hjertet. Hjertesiden

Vi har kun en ring som skal skal være giftering også. Har den på høyre hånd.

Jeg hadde forlovelsesringen på høyre, satte gifteringen over, så til vanlig bærer jeg begge på høyre, evt forlovelsesringen på venstre sammen med en annen ring.

Jeg har både forlovelsesring og giftering på venstre hånd. Forlovelsesringen innerst og gifteringen ytterst.

Har bare en ring. Den er på høyre hånd.

Har forlovelsesringen på høyre hånd. Prøvd selv å finne ut hvilken hånd den skal være på, men høyre hånd føles rett ut for meg. Så begge deler blir på høyre hånd :)

Vi har forlovelsesringer og gifteringer i en ring, og vi bærer på venstre side.
Det er en liten homage til slekta mi som er en rekke elektrikere og maskinmekanikere som ikke kunne bære ring på høyre hånd av hensyn til HMS. :)

Gifteringen på høyre hånd i Norge.. jeg har den på venstre.. visste ikke det før mange år etter, og nå sitter den som støpt. Får den ikke over på høyre da den blir for trang der

Ja med så mange ulike skikker og tradisjoner så er det ikke rart jeg blir forvirra! Tror det blir mest naturlig for meg med forlovelsesring på venstre og giftering på høyre

Har bare en, den glatte gullringen fra vi forlovet oss. De brukte vi også som gifteringer og har den på høyre hånd

I Norge skal gifteringen tradisjonelt sett være på høyre hånd, men folk gjør litt som de vil :) jeg har begge ringene på venstre fordi jeg har atopisk eksem, og ofte får det på høyre hånd. Vil ikke ha noe ekstra som irriterer der. Mannen har samme som meg for å matche :)

Florlovelsesring på venstre, giftering på høyre.
Jeg bruker ikke noen av de da. Fordi jeg har gått ned i vekt og de passer ikke lengre. Har gifteringen for tiden i smykke rundt halsen. Frem til den blir stramma inn. Bare ikke kommet så langt enda.

Og forlovelsesringen var ikke helt min smak, så foretrekker ringen han kjøpte til meg første året sammen heller på den fingen :p

Når man er forlovet er forlovelsesringer på høyre. Når man gifter seg, er gifteringen på høyre og forlovelsesringen på venstre.
Noen har begge på høyre etter de har giftet seg.

Back
Topp