Forliggende morkake

Bie123

Andre møte med forumet
Hei! :) På OUL fikk jeg beskjed om at morkaken ligger 2,5 cm over livmorhalsen og er festet på bakre vegg. Jeg er 3. gangs og har aldri opplevd det før. Begge fødslene har vært «normale». Noen som har opplevd eller hørt om lignende? Vet den kan flytte seg, men jordmora sa jeg måtte forberede meg på keisersnitt :sorry:
 
Har ikke erfaring med det selv. Var noe mistanke om det i uke 14, men på OUL hadde den flyttet seg. Jeg har inntrykk av at de aller, aller fleste flytter seg tilstrekkelig innen fødsel. Gjør den ikke det, går det greit med keisersnitt også. De fleste beskriver gode opplevelser med planlagte keisersnitt:)
 
Min morkake ligger sånn at den «starter» ved livmorhalsen. Jordmora sa den mest sannsynlig blir dratt oppover etter hvert som livmora utvider seg, så i de aller fleste tilfeller vil det ikke bli noe problem med vaginal fødsel. Skal tilbake i uke 30 for å sjekke om den har flytta seg :)
 
Oi, hos meg var den 2,5 cm unna. Måtte sjekke med innvendig ul for å forsikre seg om avstanden. Og da sa hun at grensen går på 2cm. Hadde den vært under 2 cm unna ville jeg fått ekstra oppfølging for å sjekke at den vokser med livmora og holder trygg avstand til åpningen. Men med 2,5 var det ikke noe problem. Men høres ut som jeg bør drøfte litt på neste kontroll for en mening til da kanskje.
Det hele var litt rart. For hun sjekket ikke morkaka før sambo spurte om hvor den lå, og først da ble hun oppmerksom på at den lå litt vel nære åpningen og sjekket opp innvendig i tillegg
 
Takk for svar xsmile2 Sånn som jeg forstod det så er det bra så lenge morkaken ikke dekker foran mormunn, og hvis du er 2,5 cm unna så høres jo det bra ut? Hos meg så ligger morkaken 2,5 cm foran mormunnen og dekker til. Det er ikke bra, men håper den flytter seg nok til at det blir vanlig fødsel :) Det får jeg vite i uke 32 på neste kontroll.
 
Min morkake ligger sånn at den «starter» ved livmorhalsen. Jordmora sa den mest sannsynlig blir dratt oppover etter hvert som livmora utvider seg, så i de aller fleste tilfeller vil det ikke bli noe problem med vaginal fødsel. Skal tilbake i uke 30 for å sjekke om den har flytta seg :)

Krysser fingrene for deg :) Håper og tror kroppen vet hva den skal gjøre og ordner opp :)
 
I forrige svangerskap hadde jeg forliggende morkake, fikk ekstra ultralyd for å følge med. Den flyttet seg oppover og jeg fikk føde vaginalt. Fikk beskjed om at den ligger over mormunn denne gangen også, men det var på ultralyd i uke 13. Så den kan jo allerede ha begynt å flytte seg oppover, blir spennende å se på OUL:) Krysser fingrene for at din flytter seg, så du får muligheten til vaginal fødsel ❤️
 
I forrige svangerskap hadde jeg forliggende morkake, fikk ekstra ultralyd for å følge med. Den flyttet seg oppover og jeg fikk føde vaginalt. Fikk beskjed om at den ligger over mormunn denne gangen også, men det var på ultralyd i uke 13. Så den kan jo allerede ha begynt å flytte seg oppover, blir spennende å se på OUL:) Krysser fingrene for at din flytter seg, så du får muligheten til vaginal fødsel ❤️
Håper det! Krysser fingrene for oss begge:) Betryggende å høre at det ordner seg for de fleste :)
 
Opplevde det i mitt 1. svangerskap. Ble fulgt opp med ekstra ultralyd i uke 28 (trur jeg) og da hadde morkaken flyttet seg nok oppover til at det var mulig med vanlig fødsel.
 
Back
Topp