Forliggende morkake

Millamin

Flørter med forumet
Jeg var på ordinær ultralyd for et par dager siden i uke 20. Alt var fint med babyen, men jeg fikk vite at jeg har forliggende morkake, altså at morkaken delvis dekker over livmorhalsen. Jeg skal tilbake på kontroll i uke 32 for å få undersøkt om morkaken har trukket seg langt nok vekk fra åpningen til at jeg kan føde vaginalt. Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med fødeavdelingen med en gang dersom jeg begynte å blø. Etter jeg kom hjem har jeg googlet litt om forliggende morkake og jeg har blitt litt bekymret, det står flere steder at man skal være forsiktig med samleie, trening som knebøy, hopping og løping på grunn av risiko for blødning. Men jeg fikk ingen beskjed om dette av jordmor på ultralyden, så nå blir jeg usikker på hva som er trygt og ikke.

Er det noen her som har hatt forliggende morkake? Hvordan gikk det med graviditeten? Trakk morkaken seg tilbake til fødselen, eller måtte du ha keisersnitt? Ble det noen komplikasjoner?

Morkake over åpningen er først og fremst forbundet ril risiko om du blør, så dersom du ikke har blødninger ville jeg ikke vært for bekymret akkurat nå. Det er ganske vanlig med lav morkakeplassering og veldig mange opplever at den trekker seg opp til ultralyden i uke 32 :)
Angående fysisk aktivitet ville jeg spurt jordmor på helsestasjonen ved neste kontroll, den er vel egentlig først om noen uker - så du kan jo ringe og be om en rask telefonsamtale med henne om akkurat dette.

Jeg hadde også dette ved oul i uke 18 og skulle komme tilbake i uke 28.
Var på 3D ul i uke 26 og ingen endring, men når jeg kom tilbake var den flyttet seg laaaangt avgårde. Forstod det sånn at det er sjelden den ikke flytter seg :) Jeg er i uke 32 nå og skal ikke ha noe mer oppfølging i forhold til dette. Flytter seg nok din også :)

Var på ny kontroll i uke 28 og da var den flyttet seg oppover. Ingen videre oppfølging og ingen komplikasjoner

Min hadde trukket seg tilbake til UL i uke 32, men kjenner en hvor den fortsatt lå foran på den ultralyden. De ble fulgt opp med jevnlig ultralyd etter det, før det ble besluttet keisersnitt i uke 38 da den fortsatt ikke hadde flyttet seg. Ingen komplikasjoner så vidt jeg vet

Jeg har bare i ett svangerskap med forliggende morkake fått beskjed om å være i ro og unngå samleie, og da hadde jeg store blødninger og delvis morkakeløsning. I de andre svangerskapene med forliggende morkake har jeg levd helt som vanlig.

Jeg hadde det, den flyttet seg ikke og jeg ble derfor satt opp på planlagt keisersnitt i uke 36. Begynte å blø ganske mye kvelden før jeg skulle inn, så da ble det hastesnitt helt på tampen. Ingen komplikasjoner annet enn blødning, så lenge de vet om det er du i trygge hender. Men ha lav terskel for å ta kontakt med sykehus, selv ved minimale blødninger.

Hei :) Jeg har det samme og skal tilbake for sjekk neste uke. Er da i uke 32. Jeg løper ukentlig og fikk ingen beskjed av jordmor om å unngå det. Eneste hun sa var at det kunne komme en blødning dersom morkaken flyttet seg! Jeg har ikke hatt noen antydning til blødning så er veldig spent på ultralyden neste uke :)

Jeg hadde det både med førstefødte og nå med lille som kommer om ca. en måned. Har flytta seg begge gangene og det var i følge min jordmor veeeeldig liten sjans for at morkaka ikke flytta seg i tide. Hvis jeg ikke husker feil sa hun faktisk noe slikt som at den flytter seg i 99% av tilfellene.
Fikk heller ikke høre noe om det du skriver med blødning, samleie eller trening.

Lykke til :)

Jeg hadde det med tredjemann. Hadde flyttet seg da jeg var til kontroll og merket ingenting av det. Fikk ingen restriksjoner egentlig men var litt ekstra forsiktig. Fortsatte å jobbe som sykepleier til uke 32, gikk helt fint.

Tusen takk for alle beroligende svar! :) Da skal jeg slappe av og leve som vanlig, og satse på at den har flyttet seg på ultralyd i uke 32 :)

Min hadde flyttet seg i dag :) så ikke sånn ut på ultralyden så tok en vaginal ultralyd- og da var den borte fra åpningen! Kan jo huske på det- at det kan bli en vaginal sjekk i uke 32. Alltids kjekt å være forberedt! :joyful: LYKKE TIL!

Min flytter seg ikke, men det så de i uke 18 på OUL at ant ikke ville skje. Så jeg må ha keisersnitt.

Så lenge du har fått beskjed at den enda kan flytte seg så gjør den nok det, det er jo sjeldent den ikke gjør det. (heldige meg:wtf:)

Back
Topp