Forliggende morkake

PixiePP

Betatt av forumet
Flere som har det, og må inn til UL senere i svangerskapet?
Fikk beskjed om at det kunne forekomme litt blødninger når den (forhåpentligvis) flytter seg, men etter å ha lest litt om det på nett er jeg livredd!
Gravide som blør masse etter samleie, blir tatt med i ambulanse, må legge seg ned om de får litt blødning, skal ikke løfte noen ting :eek:

Har det ikke nå men hadde det sist. Har du ikke blødd ennå tviler jeg egentlig på om du vil gjøre det. Jeg blødde flere ganger, fra tidlig i svangerskapet :( ble like lei meg og redd hver gang...

Men da jeg var så langt uti svangerskapet som du er nå blødde jeg ikke mer. For de fleste vil den vandre oppover. For noen veldig veldig få gjør den ikke det, og da tar man keisersnitt. min vandret oppover.

Skal sies at OM du får blødning er det helt ufarlig altså. Jeg visste jo ikke grunnen da jeg blødde. Nå vet du det jo :)

Jeg har ikke foreliggende morkake men den ligger delvis over åpningen så jeg skal inn på ekstra kontroll :) har ikke vært plaget med blødninger :)

Har det ikke nå men hadde det sist. Har du ikke blødd ennå tviler jeg egentlig på om du vil gjøre det. Jeg blødde flere ganger, fra tidlig i svangerskapet :( ble like lei meg og redd hver gang...

Men da jeg var så langt uti svangerskapet som du er nå blødde jeg ikke mer. For de fleste vil den vandre oppover. For noen veldig veldig få gjør den ikke det, og da tar man keisersnitt. min vandret oppover.

Skal sies at OM du får blødning er det helt ufarlig altså. Jeg visste jo ikke grunnen da jeg blødde. Nå vet du det jo :)

Det er faktisk ikke helt ufarlig med blødninger ved forliggende morkake. Hos meg var de veldig klare på at blødninger fra morkaken, alltid er alvorlig, og _kan_ føre til morkakeløsning, da det kan legge seg haematomer under morkaken, som får den til å løsne.

Hos de fleste blir det aldri så alvorlig, men ufarlig er det ikke.

Det er faktisk ikke helt ufarlig med blødninger ved forliggende morkake. Hos meg var de veldig klare på at blødninger fra morkaken, alltid er alvorlig, og _kan_ føre til morkakeløsning, da det kan legge seg haematomer under morkaken, som får den til å løsne.

Hos de fleste blir det aldri så alvorlig, men ufarlig er det ikke.
Må være forskjellig fra tilfelle til tilfelle da. For i mitt tilfelle var det i allefall helt ufarlig. Jeg ble bedt om å avstå fra sex, men det var fordi jeg ikke skulle bli bekymra selv om jeg begynte å blø, for graviditetens/barnets del var det helt ufarlig. Så da har det nok litt med alvorlighetsgrad å gjøre.

Men jeg ble fulgt opp med flere ultralyder og den flyttet seg opp heldigvis

Hadde foreliggende morkake i første del av svangerskapet. Den hadde trekt seg vekk innen uke 19, men blødde veldig mye fra uke 5 til uke 15.. var sykemeldt i to uker før jul pga dette, og sylmeldingsgrunn var «truende abort». Men gynekolog og jordmor var veldig klar på at det alle aller aller helst går veldig bra :) ring legevakt om du begynner å blø. Før det, ikke strekk deg for mye og ikke løft tungt (eneste jeg fikk beskjed om hvertfall) :)

Jeg har den framme, påsiden, overmormunn å bak.. skal tilbake i uke 32..
Har ikke blødd noe er 20+1

Har ikke blødd noe jeg heller, men jordmor på UL sa det kunne forekomme når/hvis morkaka trekker seg bakover. Dere som har den liggende nede nå, fikk dere beskjed om å være forsiktige med noe?

Jeg har også forliggende morkake. Ligger ikke over åpningen da. Fikk ikke beskjed om å komme tilbake.
Fikk heller ikke beskjed om at jeg kunne begynne å blø.. What..

Jeg har også forliggende morkake. Ligger ikke over åpningen da. Fikk ikke beskjed om å komme tilbake.
Foreliggende = ligger over mormunn/åpning
Foranliggende = ligger utover mot magen

Foreliggende kan være uheldig. Om den ikke flytter seg, kan barnet måtte forløses med keisersnitt. Kan også føre til blødningen underveis i svangerskapet.

foranliggende morkake har ingenting å si annet enn at man kjenner spark og bevegelser senere da morkaken fungerer som «demping»

Jeg hadde foreliggende morkake frem til ca uke 16 (sluttet hvertfall å blø da) og har hatt og har fortatt foranliggende morkake :)

Har ikke blødd noe jeg heller, men jordmor på UL sa det kunne forekomme når/hvis morkaka trekker seg bakover. Dere som har den liggende nede nå, fikk dere beskjed om å være forsiktige med noe?
Fikk beskjed om å ikke løfte tungt og ikke strekke meg mye (ref henge opp gardiner og slikt). Ellers bare ta kontakt med lege/jordmor/legevakt ved blødninger bare for å være sikker.

Jeg fikk ingen advarsler om noe som helst.. skal tilbake i uke 24, tror jeg må spørre da om den ikke har trukket seg bort :)

Samme her, foreliggende morkake, men ikke over åpningen. Skal heller ikke inn på ekstra kontroll, fikk derimot «forklaring» på alle de små spott-blødningene jeg har.. og at det kunne være mer uregelmessig tegn til liv, da morkaken kan ligge i veien for at jeg kjenner sparkene.. tenker de hadde gjort noe hadde det krevd ekstra oppfølging:angelic:

Mener dere da at den er festet forran på magen? Min er det, men ikke forran åpningen.
Jeg har ikke fått noe beskjed om at jeg må inn til ekstra kontroller.
Hvorfor må man det?

Mener dere da at den er festet forran på magen? Min er det, men ikke forran åpningen.
Jeg har ikke fått noe beskjed om at jeg må inn til ekstra kontroller.
Hvorfor må man det?

Forliggende morkake er når morkaka ligger over mormunnen, dette kan føre til blødninger, morkakeløsning og at man må forløses med keisersnitt om den ikke trekker seg godt nok opp når livmoren vokser.

Foranliggende morkake er når morkaka er plassert på fremre vegg av livmoren, det medfører ingen komplikasjoner.

Forliggende morkake er når morkaka ligger over mormunnen, dette kan føre til blødninger, morkakeløsning og at man må forløses med keisersnitt om den ikke trekker seg godt nok opp når livmoren vokser.

Foranliggende morkake er når morkaka er plassert på fremre vegg av livmoren, det medfører ingen komplikasjoner.
Takk[emoji1]

Samme her, foreliggende morkake, men ikke over åpningen. Skal heller ikke inn på ekstra kontroll, fikk derimot «forklaring» på alle de små spott-blødningene jeg har.. og at det kunne være mer uregelmessig tegn til liv, da morkaken kan ligge i veien for at jeg kjenner sparkene.. tenker de hadde gjort noe hadde det krevd ekstra oppfølging:angelic:
Hun spurte om jeg hadde hatt blødninger, men det har jeg ikke :)
Kjente sent spart nå i forhold til med de andre. Var lite nok med dem, så lurer på hvor lite det blir denne gang. Har ikke hatt særlig aktive babyer i magen, og nå blir det trolig enda roligere :/

jeg har også det.. skal inn på kontroll igjen neste uke. er da 24 uker! Jeg har blødd jevnt siden uke 4... :(

Jeg hadde det, og den flyttet seg ikke, så baby kom ved keisersnitt i uke 36. Var glad for ekstra oppfølging, og alt gikk veldig bra. Ble innlagt pga store blødninger kvelden før planlagt keisersnitt, men opplevde det ikke som veldig dramatisk. Sikkert fordi jeg visste det kunne skje, og jeg allerede var innstilt på keisersnitt.

Back
Topp