Forliggende morkake

Morslykke

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
Skal tilbake på ultralyd i uke 30, pga jeg hadde forliggende morkake.

Fikk beskjed om at jeg ikke skulle tenke noe på det, siden den pleide å flytte seg når livmoren vokser.

Har lest en del om dette, står at man ikke skal ha sex og ta det med ro, men syns det er rart at legen ikke sa noe om dette.

Andre som har det likt, som vett noe om det, hva man kan gjør eller ikke gjør?

Er inne sikker, men tror det gjelder om man også har blødninger? Ei venninne har også det, men ikke fått noen spesielle anbefalinger:)

Er inne sikker, men tror det gjelder om man også har blødninger? Ei venninne har også det, men ikke fått noen spesielle anbefalinger:)

Var det jeg også tenkte siden gynekologen ikke sa noe. Men blir litt småredd når jeg googler, bør ikke google så mye :/

Vær litt forsiktig med hvilke kilder man leser fra på google. Hbis det er forum eller andre siden så skal du i hvertfall ikke tro på det. Men om det står i en av de norske oppslagsverkene for helseinformatikk så kan du jo spørre legen. :)

Jeg fikk beskjed om at jeg har det på tidlig ultralyd i uke 12. Skulle ikke ta spesielle forhåndsregler, jeg spurte gynekologen spesifikt. Nå på OUL har jeg det fortsatt, jordmor sa ikke noe om spesielle forhåndsregler da heller

Jeg fikk beskjed om at jeg har det på tidlig ultralyd i uke 12. Skulle ikke ta spesielle forhåndsregler, jeg spurte gynekologen spesifikt. Nå på OUL har jeg det fortsatt, jordmor sa ikke noe om spesielle forhåndsregler da heller

Samme her i uke 12. Skal på UL mandag, blir spennende å se da. Jeg har helt ærlig verken tenkt eller bekymret meg mye over det, da legen sa den antakelig flyttet seg etterhvert :)

Da stemmer nok det at vi kan leve som normalt, tenker de hadde jo sakt i fra hvis det var viktig å ta det med ro.

Det spørs i hvilken grad den er forliggende og da :) Jeg har previa marginalis (at morkaka ligger inntil åpningen), og da kan jeg helt fint leve som normalt frem til kontrollen jeg skal på om 10 uker (29+0 har jeg ny ultralyd), har den mot formodning ikke flyttet seg må jeg begynne å ta forhåndsregler, men de flytter seg nesten alltid. Livmora vokser jo oppover, og drar med seg morkaka :)

Også ville jeg droppet doktor Google (med mindre det er helsedirektoratet og NHI og lignende), for doktor Google har stort sett ikke peiling, men forholdt meg til beskjed fra de som har undersøkt deg :)

Det spørs i hvilken grad den er forliggende og da :) Jeg har previa marginalis (at morkaka ligger inntil åpningen), og da kan jeg helt fint leve som normalt frem til kontrollen jeg skal på om 10 uker (29+0 har jeg ny ultralyd), har den mot formodning ikke flyttet seg må jeg begynne å ta forhåndsregler, men de flytter seg nesten alltid. Livmora vokser jo oppover, og drar med seg morkaka :)

Også ville jeg droppet doktor Google (med mindre det er helsedirektoratet og NHI og lignende), for doktor Google har stort sett ikke peiling, men forholdt meg til beskjed fra de som har undersøkt deg :)

På mitt ark fra gynekologen står det krysset av på prev.tot. Tar det som forkortelse for at den er helt forran, et det det samme som du har?

Han sa også at denne som regel ville være ordnet til uke 29/30

På mitt ark fra gynekologen står det krysset av på prev.tot. Tar det som forkortelse for at den er helt forran, et det det samme som du har?

Han sa også at denne som regel ville være ordnet til uke 29/30

Tror tot. er kort for totalis, altså previa totalis, så da vil jeg tro den dekker åpningen helt ja. Man kan og ha previa partialis, som er at den dekker litt av åpningen. Marginalis som jeg har ligger bare inntil. Men alle tre variantene pleier å flytte seg visstnok :) http://www.babyverden.no/Gravid/Hel...ebygging/Forliggende-morkake-kan-vare-farlig/

Håper at den flytter seg hos oss alle, slik at det ikke blir keisersnitt.
Hvordan går det med dere som har forliggende morkake? Har dere vært inne på kontrollsjekk? har den flyttet seg?
Jeg var på sjekk i dag uke 28+3 og har fremdeles delvis forliggende morkake. Skal tilbake i uke 32, da blir det bestemt om det eventuelt må bli ks. Forsto det sånn at fremdeles vokser livmoren og kan trekke med seg morkaken oppover og vekk fra åpningen.. Men så leser jeg litt på nettet at dersom den ikke har flyttet seg innen nå, så er det stor sjans for at den forblir forliggende og dermed KS..

Jeg var på sjekk når jeg var 29+0, og min hadde flyttet seg :)

På sykehuset mitt fikk jeg beskjed om at frem til 30 fullgåtte uker var det gode muligheter for at de flytter seg, så er enda håp. Krysser fingrene!

Hvordan går det med dere som har forliggende morkake? Har dere vært inne på kontrollsjekk? har den flyttet seg?
Jeg var på sjekk i dag uke 28+3 og har fremdeles delvis forliggende morkake. Skal tilbake i uke 32, da blir det bestemt om det eventuelt må bli ks. Forsto det sånn at fremdeles vokser livmoren og kan trekke med seg morkaken oppover og vekk fra åpningen.. Men så leser jeg litt på nettet at dersom den ikke har flyttet seg innen nå, så er det stor sjans for at den forblir forliggende og dermed KS..

Sa de noe om hvor mye den trenger å flytte seg? Håper den flytter seg så du slipper ks, selv om det også vil gå bra.

Jeg var på kontroll i uke 28+5 å da hadde den flyttet seg, men jeg måtte ta innvendig ul for å bekrefte dette.

Jeg var på sjekk når jeg var 29+0, og min hadde flyttet seg :)

På sykehuset mitt fikk jeg beskjed om at frem til 30 fullgåtte uker var det gode muligheter for at de flytter seg, så er enda håp. Krysser fingrene!
Er det i Bergen, kanskje? Ja for etter uke 30 så vokser det vel ikke så mye mer at den kan trekke seg lengre opp? Krysser fingrene.. Vil jo så gjerne oppleve det å føde vaginalt.. :-)

Sa de noe om hvor mye den trenger å flytte seg? Håper den flytter seg så du slipper ks, selv om det også vil gå bra.

Jeg var på kontroll i uke 28+5 å da hadde den flyttet seg, men jeg måtte ta innvendig ul for å bekrefte dette.
Slik jeg forsto det måtte den ligge 2 cm vekke fra åpningen for at blødningsfaren under en eventuelt vanlig fødsel skulle være vekke.
Min lå 1 cm for langt nede, delvis over åpningen. Hvis jeg forsto dette riktig? Fikk i hvertfall med meg at jeg skal tilbake om 4 uker, og hvis den ikke er flyttet seg til det, blir det planlagt KS i uke 36..

Er det i Bergen, kanskje? Ja for etter uke 30 så vokser det vel ikke så mye mer at den kan trekke seg lengre opp? Krysser fingrene.. Vil jo så gjerne oppleve det å føde vaginalt.. :)

Trondheim dette, men de har vel tilsvarende retningslinjer angående dette tenker jeg :)

Ja, enig. Jeg var veldig letta over at min hadde flytta seg nettopp derfor. På kontrollen min har også lillemann lagt seg med hodet ned allerede. Det kan jo fortsatt bli KS og ikke vaginal fødsel, men godt å slippe å planlegge KS kjenner jeg :)

Trondheim dette, men de har vel tilsvarende retningslinjer angående dette tenker jeg :)

Ja, enig. Jeg var veldig letta over at min hadde flytta seg nettopp derfor. På kontrollen min har også lillemann lagt seg med hodet ned allerede. Det kan jo fortsatt bli KS og ikke vaginal fødsel, men godt å slippe å planlegge KS kjenner jeg :)
Jaa det skjønner jeg :-) Jeg syns det er dumt å måtte gå i enda 4 uker i uvissthet..

Back
Topp