Forliggende morkake

Angelicka

Forumet er livet
Er 12 uker på vei, og var hos legen i dag pga blødninger og spotting. Alt så fint ut på UL, hjertet banket og spiren vokste som den skal. MEN, det ser ut som om morkaken er forliggende.

Jeg har sett at dette hender i 5-6 % av alle svangerskap, men at det kun er 1 % som har dette ved termin. Er det noen som har erfaringer med dette? Spesielt i forhold til hvor mye og ofte dere blødde, og ikke minst hvordan svangerskapet forløpte.

Typisk at det skal skje noe kluss når vi har klart å lage ett hjemmelaget mirakel emoticon

Jeg hadde det med tvillingene hadde en mini blødning i uke 15 ellers gikk det greit til de blei født for tidlig..

har det nå også og ingen blødning og ser ikke ut som den havner på bakrevegg før fødsel nei... eneste minuset merker spark litt mindre pga den tar i mot en del..

noe mer en det kan jeg dessverre ikke svare på

lykke til klem

Jeg hadde det i begge svangerskapene mine, men det gikk seg til før fødsel. Kjente mindre spark (stakkar pappan kjente nesten ingenting før på fødestua emoticon ) men ellers var det ingen problemer. Blødde litt rundt uke 13, men altså ellers ingenting.

Hadde forliggende morkake og kjente ikke noe liv før rundt uke 17, jeg kjente ikke særlig mye liv igjennom svangerskapet heller, men man så på ul at hun bevegde seg og var i normal aktivitet. Blødde ikke noe igjennom svangerskapet, gikk dog 16 dager over tida, men det er en annen historieemoticon

Jeg hadde det, og hadde store blødninger frem til uke 12 pga. blodansamling. Men den dagen jeg ble satt igang (SF), så ble det ikke nevnt i det hele tatt. Regner med at når livmoren vokser, så flytter morkaken seg mer oppover også, og bort fra "utgangen". 
Ellers kjente jeg ikke liv før i uke 20 eller noe sånt, men så er jeg godt polstret også da. Hadde mye plager gjennom svangerskapet, men det hadde helt sikkert ikke noe med at morkaken var forliggende. 

Jeg hadde det med førstemann. Hadde en blødnig i uke 10 og det var da jeg fikk konstatert dette. Ved kontroll-ul i uke 13 hadde den flytta seg vekk fra åpningen. Hadde ikke flere blødninger.

Som regel flytter den seg vekk fra åpningen ettersom livmora vokser. Om den fortsatt ligger over åpningen ved ordinær ul vil du få en ny ul  i ca uke 32,mener jeg.Ligger den der fortsatt når det nærmer seg termin vil du få ks.

Jeg fikk konstatert foranliggende morkake på ordinærul, i den forstand at den er forran åpningen men mot bakrevegg.. Å ha fremmadliggende morkake i den betydning at den er festet på fremrevegg/mot magen har vel ikke noe å si for annet enn at man ikke kjenner liv like tidlig.
 Jeg har ikke hatt blødninger men jordmor sa at man har generelt økt sjanse for blødninger siden morkaka ligger mer utsatt til. Det er vel også større sjanse for morkake løsning. men som du også viser til så flytter den på seg hos de aller fleste..
Fikk du ingen info på ul om dette? jeg tok det opp med jordmor på kontroll like etter ul og fikk snakket om det og fikk mer info enn på ul., beroliget i allefall meg..

Jeg blødde en del etter uke 12 pga av dette, og fikk beskjed om null sex før ordinær UL, men da hadde den flyttet på seg ;)

Jeg hadde foranliggende morkake, og måtte på ekstra ul-sjekker.
Men det gikk seg til og den trakk seg opp etterhvert ;)
Men jeg blødde aldri noe jeg da... :)
Fødsel og alt gikk helt fint

Forliggende= ligger foran åpningen.
Foranliggende= ligger foran på magen..

forskjell på det...

Lissyjane skrev:
Vet ikke noe om emnet, men GRATULERER så mye snuppa! Det er et mirakel! *STOR klem*

Tusentusen takk snuppaemoticon

Ja, det er forskjell på forliggende og foranliggende ja ettersom jeg har skjønt! Men nå er jeg i hvert fall sykemeldt ett par uker, og så skal jeg allerede nå på fredag til legen min igjen på 12 ukers rutinekontroll, så satser på at jeg får litt mer info om veien videre da. Skal få ny UL på fredag og, så da ser vi kanskje litt mer enn hva vi gjorde i går, for da lå bebiss litt krøkkete til.

Så på fredag blir det sendt henvisning til ordinær UL og som jeg skjønte var det stor sjansefor at morkaken ved denne lå helt fint til ettersom livmoren vokser. Menmen, er greit å høre andres erfaringer i hvert fall, spesielt nå som jeg har hatt disse småblødningene...

Back
Topp