Forliggende morkake i uke 18

Synne1233

Blir kjent med forumet
Hei dere,

Jeg har vært på ultralydundersøkelse og fått vite at morkaken min ligger litt nærme fødselskanalen (anterior previa marginalis). Skal tilbake i uke 28 for å sjekke om den har beveget seg oppover. Dette er mitt første svangerskap, og har forstått det slik at det er veldig vanlig at denne beveger seg oppover etterhvert. I tillegg dekker ikke morkaken min hele fødselskanalen (marginalis) og derfor ser jeg for meg at sannsynligheten er enda mer på min side.

Er det noen som har noen erfaringer å dele her? Dette er vel ikke spesielt farlig for barnet? Eller?

Jeg har ikke fått noe beskjed om å holde meg i ro, trene mindre, ikke reise - men leser at andre har fått det. Bør jeg ta det med ro / la være å reise? Har ikke hatt blødninger (enda...).

Hadde det med første. Trengte ikke å ta noe hensyn til det:happy: hadde flyttet seg til ul i uke 33.

Ikke noe å ta hensyn til så lenge du ikke har fått noen annen beskjed. Jeg har hatt dette i tre svangerskap, og hatt blødninger på grunn av det i to (da fikk jeg restriksjoner), og har kunnet føde vaginalt hver gang.

Ikke noe å ta hensyn til så lenge du ikke har fått noen annen beskjed. Jeg har hatt dette i tre svangerskap, og hatt blødninger på grunn av det i to (da fikk jeg restriksjoner), og har kunnet føde vaginalt hver gang.

Et litt annet spm: når begynte du å kjenne liv? Morkaken min ligger jo foran, så den tar jo en del av sparkene slik jeg har forstått.

Du trenger ikke ta noen forhåndsregler. I de aller fleste tilfeller flytter den seg oppover. Det er ikke farlig for barnet. Det eneste det betyr er at hvis den ikke flytter seg kan du ikke føde vaginalt, morkaka blokkerer fødselskanalen, men må ha planlagt ks.

Jeg fikk beskjed om at morkaka var på bakre vegg denne gangen, men lå litt nærme fødselskanalen. I uke 24 hadde den flyttet seg oppover.

Et litt annet spm: når begynte du å kjenne liv? Morkaken min ligger jo foran, så den tar jo en del av sparkene slik jeg har forstått.

Min dekket totalt, i uke 32 hadde den trekt seg helt vekk! Kjente spark i uke 20, førstegangs :)

Det går nok fint :) Hvis ikke jordmor sa det var noe du skulle tenke på eller ta hensyn til så kan du nok bare leve normalt som gravid :) Den flytter seg sikkert oppover.

Jeg har kjent liv fra midtveis i de svangerskapene hvor jeg har hatt morkaken foran.

Jeg har hatt både marginalis og totalis og den trakk seg opp begge gangene :) Den ene gangen la den seg bak, der det er mest optimalt, mens den andre gangen la den seg foran mot magen. Trengte ikke å ta noen hensyn så lenge jeg ikke blødde fikk jeg beskjed om. I første sv.skap hadde jeg store blødninger i uke 15 og 17 pga forliggende morkake, trodde flere ganger at jeg kom til å miste. Men han er nå 5 år! :)

Hei dere,

Jeg har vært på ultralydundersøkelse og fått vite at morkaken min ligger litt nærme fødselskanalen (anterior previa marginalis). Skal tilbake i uke 28 for å sjekke om den har beveget seg oppover. Dette er mitt første svangerskap, og har forstått det slik at det er veldig vanlig at denne beveger seg oppover etterhvert. I tillegg dekker ikke morkaken min hele fødselskanalen (marginalis) og derfor ser jeg for meg at sannsynligheten er enda mer på min side.

Er det noen som har noen erfaringer å dele her? Dette er vel ikke spesielt farlig for barnet? Eller?

Jeg har ikke fått noe beskjed om å holde meg i ro, trene mindre, ikke reise - men leser at andre har fått det. Bør jeg ta det med ro / la være å reise? Har ikke hatt blødninger (enda...).

Jeg hadde også morkake som lå helt inntil fødselskanalen på OUL. På kontroll i uke 30 så hadde den trukket seg godt unna. Fikk bare beskjed om at jeg skulle ta kontakt med føden dersom jeg fikk noe blødninger. Ellers ingen restriksjoner eller ting jeg måtte være forsiktig med.
Er veldig sjeldent den ikke trekker seg unna.
Lykke til videre med svangerskapet :)

Hadde det med første. Det er ikke farlig og de fleste flytter seg vekk fra åpningen :)

Back
Topp