Forløsningssamtale

Athea87

Flørter med forumet
Hei! Skal ha keisersnitt etter tidl.keisersnitt, og skal i den forbindelse til en forløsningssamtale, ca 4 måneder før termin, der termin skal fastsettes (dato for keisersnittet). Har noen vært på en slik forløsningssamtale på sykehuset? Tas det ultralyd av livmor for å undersøke forholdene der?
 
Hei! Skal ha keisersnitt etter tidl.keisersnitt, og skal i den forbindelse til en forløsningssamtale, ca 4 måneder før termin, der termin skal fastsettes (dato for keisersnittet). Har noen vært på en slik forløsningssamtale på sykehuset? Tas det ultralyd av livmor for å undersøke forholdene der?
Hei!
Jeg har hatt keisersnitt tidligere, der det måtte utføres et T-snitt på livmoren for å klare å få ut babyen. Etterpå fikk jeg beskjed av overlegen at dersom jeg skulle ha flere barn så måtte det bli keisersnitt igjen pga livmoren er svekket mtp rier. Nå er jeg gravid igjen og ble henvist til sykehuset for å planlegge keisersnitt. Hun tok ultralyd og sjekket tykkelsen på arret i livmoren. Det var 1 cm tykt da jeg var i uke 25. Fikk også beskjed om at jeg kan få lov å prøve å føde vaginalt, dersom en del kriterier er innfridd. Feks at ikke baby estimeres til å være større enn 4 kg, ingen drypp, dersom fødsel ikke går fremover på 4 timer. Da skal de utføre keisersnitt. Hun sa også at jeg blir veldig nøye overvåket under hele fødselen, og at en jordmor/lege er tilstede hele tiden.
 
Har hatt 2 vaginale fødsler, deretter 2 hastekeisersnitt. Fikk beskjed etter sist keisersnitt at ble det en baby til så ble det planlagt keisersnitt. Var på samtale på sykehuset sist uke. Ble skikkelig overrasket når jeg fikk valget om å føde vaginalt eller ta keisersnitt. Ny forskning viste at det var greit å føde vaginal også etter 2 keisersnitt. Det stod ingenting i journalen om jeg var tykk eller tynnvegget. Er lite interessert i å ta sjansen på å sprekke ved vaginal fødsel, (mest bekymret for ungen) og av erfaring så drøyer jordmødrene den alltid litt vel langt før ting skjer om noe skal oppstå. Så valget var enkelt, blir keisersnitt her. Jeg tok ingen UL, ble bare en prat og så fikk jeg time på helsenorge ett par dager etter.
 
Back
Topp