Forklaring på forkortelser?

Forstegangsfodende

Flørter med forumet
Himmelbarn
Kan noen hjelpe en uviten nygravid med hva alle forkortelsene betyr? Når jeg leser i forumet skriver alle med forkortelser jeg ikke forstår noe av, blant annet TUL og NFI. Prøver å google alt, men ikke alt jeg får opp.

På forhånd takk
 
Kan noen hjelpe en uviten nygravid med hva alle forkortelsene betyr? Når jeg leser i forumet skriver alle med forkortelser jeg ikke forstår noe av, blant annet TUL og NFI. Prøver å google alt, men ikke alt jeg får opp.

På forhånd takk
Det er veldig forståelig! Jeg skjønte ingenting i starten jeg heller! Her er oversikt over forkortelser som brukes her :)
 
Fant denne etter et google søk:) :
Assistert befruktning = Alle behandlingsmetoder for å oppnå graviditet ved medisinsk hjelp
CB = ClearBlue, graviditetstest
DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = eggløsning
EXU = ekstrauterin. Svangerskap utenfor livmoren
GU = gynekologisk undersøkelse
hCG = human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet, det er dette som gir utslag på graviditetstester, kan måles helt sikkert med blodprøve
IKM = forventet, ikke-kommende mens
IVF = In vitro fertilization, prøverørsbefruktning, befruktning utenfor kroppen
MA = missed abortion - fosteret er dødt, men ikke støtt ut av kroppen
PP = prøveperiode, en pp er gjennomsnittlig en måned, hver gang mensen kommer går man inn i en ny pp
SA = spontanabort
Spotting = brun/rosa utflod
TR = Tante Rød (mensen)
Pergo = Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse
PCO = poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning
PCOS = poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt
UVI = Urinveisinfeksjon
UL = Ultralyd
TUL = Tidlig ultralyd
OUL = Ordinær ultralyd
 
NFI = Nyfødtintensiv :)
 
Back
Topp