Forklare mensen..?!

Arielle_

Forumet er livet
VIP
❤ Aprilbarna19 ❤
Ja..?
Når kan man begynne med det eller..?
Og hva sier man..?
Hehe...

Jeg har jo aldri toalettdøra igjen lenger så her går jeg på do med døra åpen...
Så kommer han inn idet jeg setter meg ned og ser bindet og lurer på hva det er,og hvorfor vannet er rødt..emoticon

Visste ikke hva jeg skulle si jeg så jeg sa bare at avogtil kommer det sånn ut av mamma,og sa i samme setningen at nå var det leggetid og vi må pusse tenner osv osv osv...haha...

Skakke være lett gitt..Han er 4 år..

Er jo bare å si det som det er, men på en "pen" måte. Syns forklaringen din var helt okei.

regner med at det ikke er noe sjakktrekk å si at det er små miniatyr ompalompaer som stabber mamma i magen noen ganger....?

Qualitas skrev:
regner med at det ikke er noe sjakktrekk å si at det er små miniatyr ompalompaer som stabber mamma i magen noen ganger....?

Haha...
Nei tror ikke det 

Men han vet jo hva blod er,og det tror han jo kommer når man har vondt og er skadet...
Så jeg føler ikke helt jeg kan si det heller..
stakkaren kommer jo til å tro jeg kommer til å dø...

Noen ganger så produserer mamma for mye blod... så noe må renses ut ?

Å gudd...
Aldri tenkt på at man faktisk må få klare dette til gutter emoticon

Husker jeg hadde med meg fetteren min på do en gang, da var vel han 3-4 år.. 
Han så bare åå.. sånn har mamma også. 

Menne altså med mindre han begynner å spør å grave veldig så vil jeg tro forklaringen din var mere enn god nok. 
Skulle han lure på noe mere så går det vel kansje ann å få kjøpt eller lånt bøker om dette. 

PS.I Love You skrev:
Å gudd...
Aldri tenkt på at man faktisk må få klare dette til gutter emoticon

Husker jeg hadde med meg fetteren min på do en gang, da var vel han 3-4 år.. 
Han så bare åå.. sånn har mamma også. 

Menne altså med mindre han begynner å spør å grave veldig så vil jeg tro forklaringen din var mere enn god nok. 
Skulle han lure på noe mere så går det vel kansje ann å få kjøpt eller lånt bøker om dette. 

Har faktisk aldri tenkt over det selv....
Ble litt tatt på senga men det virka som om han godtok forklaringen,enn så lenge vertfall...Så får vi bare se...hehe...

haha:D har ikke noe godt svar! Her kommer lillemor løpende hver gang jeg er på do "mamma, skal jeg finne en tamtom til deg?" (tampong)

Hohoho vesla kom inn til meg idet jeg skiftet en tampong her om dagen, så da måtte jeg til og forklare

Min versjon ble ganske enkel, sa at mamma har noe som heter mensen. Når en blir voksen så får alle damene det. Da kommer det blod ut av tissen, og tampongen den bruker vi som et plaster. Dette skjer avogtil (ho skjønner absolutt ikke om jeg sier 1 gang i mnd :p ) Det gjør ikke vondt :)

Senere på dagen satt ho med broren sin : Mamma tisser rød tiss, åsså har ho et tau i tissen sin. Hu drar ut tauet åsså stappa hu opp et nytt tau.

Nå får jeg og spørsmål hver gang jeg går på do : Tissa du rød tiss no mamma?

Jaja, godt dei får med seg tidlig

jeg er for den "ærlige spørsmål fortjener ærlige svar" ideologien. Hadde forklart enkelt hva det er og at det ikke er farlig.

Ville kanskje sagt at det er sånn alle damer har av og til, sånn at de skal kunne få barn hvis de har lyst?

jeg unngår det ganske galant ved å si at "MAMMA VIL VÆRE I FRED PÅ BADET NÅ!!!"
Og så skjønner både gubben og ungen at det er best å la meg være i fred...

egentlig bør en ikke si at "alle voksne damer" eller "damer" får det.. nettopp fordi det er USANT!
Det er faktisk små jenter som får mensen. Og gjerne før ungdomsskolen. Så jeg er av den oppfatningen at det er bedre å si at det er noe man får når man er Ungdom og går igjennom noe som heter "Pubertet" som betyr at man vokser, og får pupper og litt sånn forskjellig som man får før man blir Voksen! :)

Jeg fikk det spørsmålet for et par uker siden. Fordi han lurte på hvorfor jeg var så uvel.
Sa svarte jeg bare at damekropper må rydde opp litt magen av og til, så da blir man litt sliten.
Sa bare at det var helt vanlig for alle damer, og ikke farlig i det hele tatt.
Jeg mener at det er viktig å være ærlig med barna, men samtidig trenger de ikke å vite alt på en gang.
Jeg låser alltid døra på badet når jeg har mensen, eller må bommelomme. :-) Så min sønn får ikke se så mye.

Hoy... jeg gruer meg nesten litt til guttungen min begynner å snakke mer og får bedre språkforståelse. Hehehe... Han stirret fælt på bindet mitt sist gang han så meg da jeg skiftet. :-P

har bare sagt at det er mensen jeg, og at det er sånn som jenter har innimellom

RekeKreke skrev:
hva var det jeg sa når jeg skulle forklare det der...

noe sånt som...

En uke i måneden, er mamma litt sur, og det kommer litt blod ut av tissen til mamma.
Det er ikke farlig, og alle voksene damer har sånn.
Det er fordi vi sparer på noe inni magen som skal passe på babyen, og hvis vi ikke har noen baby i magen kommer det ut. For da trenger vi det ikke.
Det hender mammane har litt vondt i magen sin og ryggen, men det er ikke farlig i det hele tatt.
Også har mammane noe som man kaller hormoner, som gjør at de kan være litt sure når de er sånn, men det er ikke falig det heller....

Han var egentlig ganske fornøyd med forklaringen, og neste gang han ikke fikk det som han ville og han masa til jeg ble sur, så spurte han om jeg hadde mensen nå *klaske panne*

Jeg er helt for å være dønn ærlige når de spørr jeg altså, bare forklare det på en måte de forstår.. :)

synes det var en fin forklaring. ville droppet det med hormoner og sur jeg da...

3xS skrev:
har bare sagt at det er mensen jeg, og at det er sånn som jenter har innimellom

Joda..men det holder nok ikke...
"hva er mensen da?"
"Hvorfor blør du da?"

Osv....Er ikke bare bare....

Mrs Lutz skrev:

RekeKreke skrev:
hva var det jeg sa når jeg skulle forklare det der...

noe sånt som...

En uke i måneden, er mamma litt sur, og det kommer litt blod ut av tissen til mamma.
Det er ikke farlig, og alle voksene damer har sånn.
Det er fordi vi sparer på noe inni magen som skal passe på babyen, og hvis vi ikke har noen baby i magen kommer det ut. For da trenger vi det ikke.
Det hender mammane har litt vondt i magen sin og ryggen, men det er ikke farlig i det hele tatt.
Også har mammane noe som man kaller hormoner, som gjør at de kan være litt sure når de er sånn, men det er ikke falig det heller....

Han var egentlig ganske fornøyd med forklaringen, og neste gang han ikke fikk det som han ville og han masa til jeg ble sur, så spurte han om jeg hadde mensen nå *klaske panne*

Jeg er helt for å være dønn ærlige når de spørr jeg altså, bare forklare det på en måte de forstår.. :)

synes det var en fin forklaring. ville droppet det med hormoner og sur jeg da...

Enig med deg .

Back
Topp