Forkjøpsrett

Mrs Stupedama

Betatt av forumet
Jeg trenger litt tips fra noen av dere som er litt drevne i boligkjøp. Vi har funnet en bolig vi vil by på, og har fått en privat visning før den som er felles. Dette er en andelsleilighet i borettslag, og vi er medlem i boligbyggelaget som er tilknyttet. Vi har nesten 30 års ansiennitet, noe som sannsynligvis kan utkonkurrere de fleste. De fleste boliger går over takst for tiden, og vi er redd denne også vil gjøre det. Vi har imidlertid 300.000 å gå på over prisantydning, men håper selvsagt vi får den billigst mulig.

Spørsmålet er om det finnes noen lur strategi på fellesvisningen ift forkjøpsretten vår. Vil det svare seg å si høyt at vi skal ha denne boligen, og at vi har lang ansiennitet? Kan det gjøre at de andre ikke tar seg bryet med å by? Eller kan det virke mot sin hensikt og føre til at prisen blir presset ytterligere? Skjønner jo at det er umulig å vite sikkert, men kanskje noen har noen tanker om hva som er best psykologi?

Takker for gode svar[:)]

ORIGINAL: Mrs Stupedama

Jeg trenger litt tips fra noen av dere som er litt drevne i boligkjøp. Vi har funnet en bolig vi vil by på, og har fått en privat visning før den som er felles. Dette er en andelsleilighet i borettslag, og vi er medlem i boligbyggelaget som er tilknyttet. Vi har nesten 30 års ansiennitet, noe som sannsynligvis kan utkonkurrere de fleste. De fleste boliger går over takst for tiden, og vi er redd denne også vil gjøre det. Vi har imidlertid 300.000 å gå på over prisantydning, men håper selvsagt vi får den billigst mulig.

Spørsmålet er om det finnes noen lur strategi på fellesvisningen ift forkjøpsretten vår. Vil det svare seg å si høyt at vi skal ha denne boligen, og at vi har lang ansiennitet? Kan det gjøre at de andre ikke tar seg bryet med å by? Eller kan det virke mot sin hensikt og føre til at prisen blir presset ytterligere? Skjønner jo at det er umulig å vite sikkert, men kanskje noen har noen tanker om hva som er best psykologi?

Takker for gode svar[:)]

Ser ikke for meg at det er en god ide, men vet desverre ikke. 30 år er jo lang ansinitet så dere kan være heldige. Men er det ikke da sann at en ikke trenger å by i det hele, bare stikke forran alle andre og "ta den" på forkjøpsrett??

Dere bør vente!

For hører megleren hvor lang ansiennitet dere har, så kan det fort hende han bruker det mot dere og får de som evt byr til å by så høyt at dere ikka kan henge med.

Helst ikke by i det hele tatt om dere føler dere sikre på at dere får den på ansienniteten [:)]

Vi har ikke tenkt å by nei, vil ikke være med å dra opp prisen. Tenker å vente til etterpå, siden vi tror vi kan ha lengst ansiennitet. Mulig det virker mot sin hensikt å briefe med ansienniteten. Få bare håpe at den ikke går så veldig høyt, og at vi faktisk er dem med lengst ansiennitet. Takk for innspill!

ville ventet til sistebud var kommet å sett om dere kan matche deg og ta den på annsinitet, men ville ikke brifet med ansiniteten, kan være andre osm har lenger enn dere som tenker de skal lure seg rundt dere da. [:)]

lykke til [:)]

Mitt inntrykk er faktisk at folk er nokså uopplyste og at det for mange ville nety nada at dere briefet med deres ansiennitet.. De vet ikke hva det er eller betyr for dem.. Så la de heller få sjokk når de innser hva forkjøpsrett er for noe en uke etter at de har fått tilslaget du.. [;)]

Jeg ville bare meldt inn forskjøp.[:)] Da får dere en tlf med tilbud om å få leiligheten til den prisen som selger godtok (så sant ingen har lengre ansiennitet enn dere da, men da hadde dere jo mest sannsynlig ikke fått den like vel.)

Eller så er det jo det dyre alternativet, jo høyere dere byr, jo ferre vil takke ja på forskjøp, om noen har lengre ansiennitet enn dere.

Back
Topp