Forkjølet

Malala

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Trenger råd, har kjempe vondt i halsen, hodepine, litt ledd er, tett i nesa bihulene. Varm kald i kroppen. Kjenner er litt redusert i form av det og.

Hva kan ta? Er det bare feber som kan vare skadelig for babyen?

Trenger råd, har kjempe vondt i halsen, hodepine, litt ledd er, tett i nesa bihulene. Varm kald i kroppen. Kjenner er litt redusert i form av det og.

Hva kan ta? Er det bare feber som kan vare skadelig for babyen?
Du bør ta Paracet ved feber over 39. Og det er trygt å ta Paracet ellers også :) På apoteket har de nesespray gravide kan bruke, bare å spørre. Te med honning og mye hvile! God bedring :)

Du bør ta Paracet ved feber over 39. Og det er trygt å ta Paracet ellers også :) På apoteket har de nesespray gravide kan bruke, bare å spørre. Te med honning og mye hvile! God bedring :)
Skal ikke gravide bruke vanlig nesespray??:o da har jeg blingsa noen ganger denne uka, er potte tett pga forkjølelse jeg også..

Skal ikke gravide bruke vanlig nesespray??:o da har jeg blingsa noen ganger denne uka, er potte tett pga forkjølelse jeg også..
Det er noen vanlige du kan bruke of andre ikke. Zymelin kan fint brukes for eksempel, men Otrivin er ikke anbefalt..

Det er noen vanlige du kan bruke of andre ikke. Zymelin kan fint brukes for eksempel, men Otrivin er ikke anbefalt..

Jeg hadde otrivin (barnestyrken) stående fra før, og jeg leste på apotek 1 sine nettsider at den var i orden?
Nå er det jo altså bare barnedosen, jeg syns nesespray har lett for å svi sånn, og jeg har klart meg med å spraye i ene neseboret før legging (er oftest tett mest på en av sidene), og kanskje en dusj på jobben. Så tenker det får være greit siden det er snakk om så lite og antakeligvis bare denne uka, og det stod jo at det var greit å bruke innenfor gitt dosering osv.

Jeg hadde otrivin (barnestyrken) stående fra før, og jeg leste på apotek 1 sine nettsider at den var i orden?
Nå er det jo altså bare barnedosen, jeg syns nesespray har lett for å svi sånn, og jeg har klart meg med å spraye i ene neseboret før legging (er oftest tett mest på en av sidene), og kanskje en dusj på jobben. Så tenker det får være greit siden det er snakk om så lite og antakeligvis bare denne uka, og det stod jo at det var greit å bruke innenfor gitt dosering osv.
ImageUploadedByBV Forum1472847506.592352.jpg
Det er hva som står på felleskatalogen, men er sikkert ikke farlig :)

Ja zymelin og Otrivin inneholder jo det samme virkestoffet, så jeg syns det er rart at det står forskjellige ting i felleskatalogen om de! Og så er det teit at Apotek1 sier noe annet enn det felleskatalogen sier (jeg jobber på Apotek1 og da sier vi at zymelin kan anbefales, men ikke Otrivin pga fk).. Rare greier
Det er vel fordi apoteket juridisk sett kan gjemme seg bak felleskatalogen. Dermed kan det hende de kanskje ikke tør å si at gravide kan bruke otrivin selv om det er det samme som zymelin. Har ikke sjekket de to opp i mot hverandre selv, men så noen skrev det var det samme tidligere. Samme gjelder Somac og nexium til gravide..

Det er vel fordi apoteket juridisk sett kan gjemme seg bak felleskatalogen. Dermed kan det hende de kanskje ikke tør å si at gravide kan bruke otrivin selv om det er det samme som zymelin. Har ikke sjekket de to opp i mot hverandre selv, men så noen skrev det var det samme tidligere. Samme gjelder Somac og nexium til gravide..
Ja, men felleskatalogen sier jo at Otrivin IKKE skal brukes, men at Zymelin kan brukes.. Men men

Forkjølelsen har bitt seg fast her også.. Knasker Paracet, og kjenner jeg savner komboen Paracet+Ibux.. Paracet alene gjør liksom ikke samme susen, synes jeg :(
Er heldigvis ikke så tett at jeg trenger nesespray enda, og håper jeg slipper også. Sverger til Otrivin Comp til vanlig da jeg -hater- rennende nese.
Men må si jeg følte meg utrolig teit der jeg nesten satt på gulvet i butikken og leste på halstabletter, om hvilke som kunne brukes til gravide :P

Jeg ville ha holdt meg unna Paracet, så langt det lar seg gjøre.
Ikke bra for barnet.

Last edited:
Jeg ville ha holdt meg unna Paracet.
Ikke bra for barnet.

Står i Felleskatalogen at det er svært liten risiko for påvirkning av fosteret.
Og uansett; når man føler seg crap, hodepinen dundrer og feberen herjer, så har man ikke så mye valg.. Alt med måte selvfølgelig, man følger jo doseringene. NSAIDs skal man jo hvertfall ikke ta. Og da står man vel ikke igjen med så mange andre betennelsesdempende legemidler..?

Jeg ville ha holdt meg unna Paracet.
Ikke bra for barnet.
Dette er da bare skremselspropaganda.. Ingen tar vel paracet uten å ha behov for det? Det er mer skadelig for barnet med 40 grader i feber enn det å ta paracet. Dersom du leser det anerkjente pålitelige kilder sier så ser du at av alle medikamentene på markedet er paracet det foretrukne til gravide og det med minst risiko. Ingen grunn til å skremme folk ifra det ;)

http://www.aftenposten.no/norge/Ny-...ir-okt-risiko-for-hyperaktivitet-602200b.html

Jeg vet at det står i felleskatalogen at det er trygt.
Men min personlig anbefaling er å styre unna dette, fordi det ikke finnes noe naturlig å ta Paracet.
Men selvfølgelig hvis du ligger med 40 i feber, så er det noe annet.
:)
Men det gjelder jo egentlig til vanlig også :) man bør ha ett sunt og fornuftig forhold til medisinbruk generelt hele livet :) viss det som står i artikkelen du sender stemmer vil 8 av 10 barn i Norge få ADHD. De peker dessuten på flere svakheter ved studiet :) Helt enig i at man skal være restriktive, men man skal ta vare på seg selv også. ImageUploadedByBV Forum1472928574.958320.jpg

Ja, legemiddelindustrien vil gjerne at vi skal bli avhengig av det ene legemiddelet etter det andre. Noe jeg strider imot.
Ta f.eks i USA så får du skrevet ut antidepressiva til hunder.

Det er helt normalt å ha vondter i kroppen til tider.

Dette er da bare skremselspropaganda.. Ingen tar vel paracet uten å ha behov for det? Det er mer skadelig for barnet med 40 grader i feber enn det å ta paracet. Dersom du leser det anerkjente pålitelige kilder sier så ser du at av alle medikamentene på markedet er paracet det foretrukne til gravide og det med minst risiko. Ingen grunn til å skremme folk ifra det ;)

Jo, det vil jeg påstå.
Når man tar Paracet etter fylla, vondt i hodet og vondter i kroppen.
Jeg har kollegaer og venner som tar Paracet flere ganger i uken for å " føle" seg bedre. Mange er også avhengig av nesespray. Gikk i klassen med ei som hadde tatt nestespray i 2 år.

Jeg syns vi er for naive når det kommer til paracet/ Ibux

Selvom Paracet er det med minst risiko er det fortsatt en risiko ved å ta det.

Jo, det vil jeg påstå.
Når man tar Paracet etter fylla, vondt i hodet og vondter i kroppen.
Jeg har kollegaer og venner som tar Paracet flere ganger i uken for å " føle" seg bedre. Mange er også avhengig av nesespray. Gikk i klassen med ei som hadde tatt nestespray i 2 år.

Jeg syns vi er for naive når det kommer til paracet/ Ibux

Selvom Paracet er det med minst risiko er det fortsatt en risiko ved å ta det.

Selvfølgelig finns det de som er avhengige av paracetamol og diverse NSAIDs, men der må vel placebo spille en liten rolle. For såå god smertelindring gir ikke de pillene der :P

Men her var det snakk om bruken i forbindelse med forkjølelse. Da snakker vi jo typ 1-2 dager for å komme seg til hektene igjen.

Ja, man skal være obs og restriktive med bruk av alle medisiner, men personlig tar jeg heller febernedsettende og smertestillende enn å lide meg gjennom pottetett hodeskalle og en kropp som koker ;) For min egen del spiser og drikker jeg bedre hvis jeg føler meg bedre, og det er bare positivt for kroppen. I stedet for å ligge å jamre meg dagen lang og bruke dobbelt så lang tid på å bli frisk :P

Back
Topp