Forkjølelse

Sanne.L

Blir kjent med forumet
Hei.
Noen her som har tips til veldig tett og rennende nese? Mener jeg hørte i forgje svangerskap at man ikke kunne bruke vanlig otrivin nesespray. Trenger råd. Vanlig saltvannsspray funker ikke.

Jeg bruker otrevin I rådføring med legen. Er potte tett hele tiden, nyser og er rett og slett elendig med kronisk bihulebetennelse. Men bruker det bare når jeg absolutt må... Kan hjelpe med å lukte på kamforatorolje

Det står i pakningsvedlegget til Otrivin at den ikke kan brukes av gravide. I pakningsvedlegget til Zymelin, som har samme virkestoff som Otrivin, står det derimot at den kan brukes i graviditeten. Så egentlig kan man nok bruke Otrivin trygt. Men jeg valgte Zymelin i forrige svangerskap, det føles veldig mye bedre når det står at det er ufarlig. Og den virker akkurat like godt. God bedring! :)

Jeg bruker Otrivin, og legen min har sagt at det er greit. Saltvannsspray funker ikke for meg heller.

Otrivin er laget på en litt annen måte og skal derfor ikke brukes i svangerskapet, selv om det er likt virkestoff som zymelin (som er helt trygt å bruke dersom det blir brukt riktig - 1 dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig i maks 10 dager). Dette finner du på relis.no. Det du også finner på relis er eksempler der mødre har brukt nesespray over lengre perioder der man har sett at den nyfødte babyen har hatt abstinenser etter fødsel. Så selv om det er trygt å bruke under svangerskapet, bør man likevel ikke bruke det alt for mye.

Herregud, nå ble jeg dritstressa i hvert fall, for var helt tett av forkjølelse her for noen uker siden og brukte otrivin ei uke. Og er jo livredd for å gjøre feil.
Spurte legen og hun sa det var greit å bruke i noen dager, under forkjølelse, så da brukte jeg jo det.

Fant heldigvis dette på tryggmammamedisin.no: https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=31
Er nok lurt å ikke bruke mye, og heller ikke lenge, jeg hadde god effekt av den til barn som bare er på 0,5 noen ganger i døgnet. Pøste på med saltvannsspray utenom det.
Sånn nesespray er uansett noe drit da, for er avhengighetsskapende og kan ødelegge nesa om man bruker den for lenge.
Hvis det ikke er forkjølelsesrelatert tetthet er det nok sunnest å holde seg unna.

Tusen takk for svar. Bruker nok otrivn til jeg får kjøpt den zymelin nesesprayen. Så får jeg prøve den og se om den funker like greit

Smør mentholatum under nesen, funker gull :happy:

brukte Otrivin forrige svangerskap da jeg ikke visste det var "ulovlig"
denne gangen har jeg brukt det en gang for å klare å sovne og ikke våkne opp med Sahara i munn..

tror LITT går bra!

Jeg klarer ikke å bruke nesespray da jeg blir tettere i nesen. Jeg har pleid å ta en dusj om kvelden. Dampen hjelper å løse opp i nesen og bihulene.
Jeg har alltid blitt helt intenst tett i nesen når jeg har gått gravid.

Back
Topp