Forkjøla baby

svizzrulla

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Oktoberbarna 2021♡
Mini er 1 mnd gammel og har vært forkjøla noen dager med snørr/surkler i nesen, hoster og nyser. Har ikke feber. Litt slappere enn vanlig og spiser litt mindre tror jeg, men har våte bleier.
Er det sånn vi bør kontakte lege uansett, selv om han ikke har feber eller er besværet med pusten?
 
Mini er 1 mnd gammel og har vært forkjøla noen dager med snørr/surkler i nesen, hoster og nyser. Har ikke feber. Litt slappere enn vanlig og spiser litt mindre tror jeg, men har våte bleier.
Er det sånn vi bør kontakte lege uansett, selv om han ikke har feber eller er besværet med pusten?
Vi hadde samme symptomer rundt 1 mnd. Vi var hos legen men fikk beskjed om at det var ikke noe å bekymre seg for når det er gode tissebleier og baby spiser normalt. Vi kjøpte nesesuger - sånn som man suger selv, ikke de små man klemmer på, kom jo ikke noe ut :joyful: om du er bekymret kan du ringe, kanskje en lege kan lytte på baby og berolige deg :)
 
Lege skal alltid kontaktes dersom spedbarn hoster. Vi er nå innlagt for RS hos min på 3 uker, begynte med hoste, ble gradvis verre.
 
De er sterke disse små, men alltid greit å forhøre seg med lege.

Liten erfaring herfra; RS virus har herjet i bhg til storebror på 3 år. Vi gjorde så godt vi kunne å skille mini på (da) 3 uker og storebror, samt vaske hender etc. Men det er i praksis nesten umulig. Storebror fikk RS og 1 uke senere mini… vi ringte legevakt og fastlege (siden det står «overalt» at lege skal kontaktes), men så lenge mini ikke hadde feber, var blå (!), spiste greit og hadde våte bleier så ville de ikke ta oss inn pga fare for at vi skulle få andre virus mens vi ventet på mottaket da det er stor pågang. Ble fulgt opp av fastlege på telefon over den værste kneiken. Men helt forferdelig å se lille hoste, være hes, surkle og en natt var han så full i slim at han ikke ville spise uten at vi fikk komme til noe sted for sjekk. Snudde heldigvis utpå dagen neste dag. Hosten sitter igjen nå 1,5 uke senere, men ellers er vi snart tilbake til «normalen».

Er noe skikkelig herk!
 
De er sterke disse små, men alltid greit å forhøre seg med lege.

Liten erfaring herfra; RS virus har herjet i bhg til storebror på 3 år. Vi gjorde så godt vi kunne å skille mini på (da) 3 uker og storebror, samt vaske hender etc. Men det er i praksis nesten umulig. Storebror fikk RS og 1 uke senere mini… vi ringte legevakt og fastlege (siden det står «overalt» at lege skal kontaktes), men så lenge mini ikke hadde feber, var blå (!), spiste greit og hadde våte bleier så ville de ikke ta oss inn pga fare for at vi skulle få andre virus mens vi ventet på mottaket da det er stor pågang. Ble fulgt opp av fastlege på telefon over den værste kneiken. Men helt forferdelig å se lille hoste, være hes, surkle og en natt var han så full i slim at han ikke ville spise uten at vi fikk komme til noe sted for sjekk. Snudde heldigvis utpå dagen neste dag. Hosten sitter igjen nå 1,5 uke senere, men ellers er vi snart tilbake til «normalen».

Er noe skikkelig herk!
Kan jeg spørre om en ting angående rs? Ømfintlig tema pga dette med valg av vaksine osv. Men....

De barna som blir så hardt rammet av RS, er de vaksinerte? Jeg trodde de var sikret for rs virus med vaksine. Ser over alt at det er så mange innlagt nå. Er det fordi flere velger å ikke vaksinere baby på 6 og 12 uker? Eller fordi vaksinerte barn også kan bli like hardt rammet?
 
Her ble storesøster syk når mini var 1 uke, og 12 dager etter hennes første symptomer fikk lillesøster symptomer. Fikk vite for noen dager siden at bestevenninnen i bhg hadde testet positivt for rs, så da er det nok det vi har fått her i hus. Nå er lillesøsteren til en annen venninne i bhg lagt inn på sykehus i kveld, prøver er tatt, er nok rs der også.
Her har mini egentlig vært i ganske bra form, bare hostet en del. Ingen feber, ikke dårlig allmenntilstand, ikke dårlig matlyst. Vi har faktisk hatt økedøgn hele denne helgen. Hun ble syk på tirsdag, så snart en ukes sykdom. Men leste jo så klart i kveld at man egentlig skal ta kontakt med lege dersom barn under 3 mnd hoster! Trodde det kun gjaldt feber.. Så om hun ikke plutselig blir veldig dårlig i natt og trenger sykehusinnleggelse, så får jeg ta kontakt med legekontoret i morgen og høre om hun trenger å tilses av lege! Nå når hun sover så puster hun helt fint, men hun hadde en del kveldsuro i stad, og da surklet hun en del pga mye slim nedi der. Blir liksom verre når hun kaver og gråter.. Jeg blir jo så hønemor med disse små, så nå har jeg prøvd å finne filmer på YouTube med hva som anses som tungpust hos disse minste, men ikke lett å vite hvor grensa går syns jeg :rolleyes:
 
Kan jeg spørre om en ting angående rs? Ømfintlig tema pga dette med valg av vaksine osv. Men....

De barna som blir så hardt rammet av RS, er de vaksinerte? Jeg trodde de var sikret for rs virus med vaksine. Ser over alt at det er så mange innlagt nå. Er det fordi flere velger å ikke vaksinere baby på 6 og 12 uker? Eller fordi vaksinerte barn også kan bli like hardt rammet?
Det finnes ikke vaksine mot RS :rolleyes:
 
Mini er 1 mnd gammel og har vært forkjøla noen dager med snørr/surkler i nesen, hoster og nyser. Har ikke feber. Litt slappere enn vanlig og spiser litt mindre tror jeg, men har våte bleier.
Er det sånn vi bør kontakte lege uansett, selv om han ikke har feber eller er besværet med pusten?

Hvis babyen har feber, ikke har våte bleier, er mye slappere enn vanlig eller puster annerledes enn vanlig/ virker å slite med pusten bør dere ta kontakt med lege. Ellers kommer ikke legen til å gjøre annet enn å anbefale saltvann i nesa. Men får du en dårlig følelse eller er bekymret synes jeg du likevel skal ta en telefon til legen.

Min ble forkjøla like etter fødselen og vi behandlet kun med saltvannsspray og nesesuger.
 
Rotavirus gir akutt gastroenteritt (omgangssyke) mens RS virus står for respiratorisk syncytialt virus som gir luftveisinfeksjon. Så ja, to forskjellige ting :rolleyes:
Ja, rotavirus er et magevirus og gir omgangssyke. RS-virus er et forkjølelsesvirus.
Neeei hahahaha! Hør på gamlemor som ikke henger med :joyful:
Takk for oppklaringen! Men nå ble jeg jo redd dette rs viruset da, siden mini plutselig ikke var vaksinert mot det allikevel slik Jeg trodde,.. Ler godt her jeg ligger :wtf::joyful:
Har ikke tenkt over det siden jeg trodde det var det samme :dead::joyful:
 
Neeei hahahaha! Hør på gamlemor som ikke henger med :joyful:
Takk for oppklaringen! Men nå ble jeg jo redd dette rs viruset da, siden mini plutselig ikke var vaksinert mot det allikevel slik Jeg trodde,.. Ler godt her jeg ligger :wtf::joyful:
Har ikke tenkt over det siden jeg trodde det var det samme :dead::joyful:

Du er ikke den eneste. Altså, jeg visste det NÅ, men har tidligere, inntil ganske nylig (.. noen måneder tilbake bare), trodd at det var den samme tingen..
Men det er det altså ikke, så man får bare være obs på forkjølelse hos de små o.o
 
Lege skal alltid kontaktes dersom spedbarn hoster. Vi er nå innlagt for RS hos min på 3 uker, begynte med hoste, ble gradvis verre.

God bedring til din lille ❤️ Skummelt når de aller minste blir syke.. og i alle fall med sykehus :(
 
Tusen takk :Heartred Ja, det er helt forferdelig. Ligger på intensiven nå, og får sonde og CPAP (pustestøtte). Vært her i 5 dager, men håper det snur snart.
 
*sniker litt*

RS virus kan være ganske alvorlig for spedbarn, spesielt de under 4 mnd. De har så små lungealveoler at de fort blir tett. Barn kompenserer også og kan virke kvikke ganske lenge, før det brått snur. Min yngste fikk RS virus da han var 3 uker gammel, 1 dag etter korrigert termin. Han ble lagt inn på sykehus og måtte ha pustehjelp i noen døgn. Slapp akkurat unna respirator, så holdt med c-pap og deretter nesegrime med O2. Det som bekymret meg med ham var at han sov mye, spiste lite og måtte vekkes/stimuleres ved amming. Han sovnet rett og slett ved puppen. Og magefølelsen sa at noe var galt.

Om du er bekymret kan du ringe 116117 til legevakt for å rådføre deg der. Det kan hende de lnsker barnet ditt inn for en sjekk.
 
Du er ikke den eneste. Altså, jeg visste det NÅ, men har tidligere, inntil ganske nylig (.. noen måneder tilbake bare), trodd at det var den samme tingen..
Men det er det altså ikke, så man får bare være obs på forkjølelse hos de små o.o
Haha er det sant? Bra jeg ikke er alene :joyful::hilarious::bag:
 
Mini er 1 mnd gammel og har vært forkjøla noen dager med snørr/surkler i nesen, hoster og nyser. Har ikke feber. Litt slappere enn vanlig og spiser litt mindre tror jeg, men har våte bleier.
Er det sånn vi bør kontakte lege uansett, selv om han ikke har feber eller er besværet med pusten?

Hvis du er bekymra og vil ha en sjekk, så kontakt lege tenker jeg :) en rask sjekk hos fastlege gjør ingenting,
 
Haha er det sant? Bra jeg ikke er alene :joyful::hilarious::bag:

Om ikke annet er rotavirus sammen med RS det som har ført til flest innleggelser av små barn. Så nå trenger du «bare» være bekymra for RS.. det er dog mye, mye verre å få det når man er under 6 mnd. Barn på nærmere året takler det ofte bedre også dersom de skulle trenge litt hjelp på sykehus :)
 
Back
Topp