forhold til "svigers"

Rimfrost92

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
Tenkte litt på dette i kveld. Jeg og samboeren har ikke vært ilag så lenge, så jeg kjenner ikke svigers noe særlig, og det lille jeg har sett til nå har ikke gitt meg så særs godt inntrykk.

De er helt sikkert greie folk, det er ikke det, men de har forskjellige meninger og synspunkter enn meg når det kommer til de fleste ting.

Så i kveld snakket jeg og samboeren om at vi eventuelt kan ha julebord hjemme hos oss i desember, og for meg er det da selvsagt at min mor skal passe mini og storesøster, men min kjære mener da at hannes foreldre kan passe.

Litt av problemet for meg er at jeg vet at de isåfall kun vil passe mini, da storesøster ikke er deres barnebarn, de er mer interessert i katten til samboeren enn de er i min datter, så regner ikke med det skal endre seg.

Er jeg den eneste som syns det er kanskje litt ukomfortabelt å skulle la svigers passe babyen i begynnelsen?

Skjønner tanken... Om det er viktig for deg at store- og lillesøster skal være sammen, er det jo kun ett alternativ. Hvis ikke, er det jo ikke noe i veien for at svigers kan ha mini denne gangen, og din mor ha begge neste gang. For det kan jo ikke bli slik at svigers skal ha miniprinsessa hver gang dere trenger barnevakt, dine foreldre må jo også slippe til.
Kan jo være at de også etterhvert viser litt mer interesse for storesøster nå som dere blir enda mer knyttet sammen som en familie, men er du egentlig interessert i at de skal passe din eldste? Det hadde ikke jeg vært når jeg leser din beskrivelse. Da hadde jeg trengt mange bekreftelser først på at de oppriktig er interessert i HENNE og ønske om å bli godt kjent med henne.
Etterhvert, les år, kan det også hende at du ønsker at søstrene skal få ha hver sin barnevakt når behovet er der. Ikke at de kun skal være hos den ene eller den andre, men jeg ser iallfall en stor fordel med å dele mine 2 eldste for at de skal få 100% oppmerksomhet, det både liker og trenger de:)

Lykke til, håper det går seg til!

Hos min mor er det alltid mer enn ett barn om gangen, og de får alle mye oppmerksomhet og blir godt tatt vare på, så der vet jeg det vil gå veldig bra:)

Nå er jo min datter hos faren annenhver helg da, så eventuelt kan sikkert minsten være hos svigers da, men blir nok ikke første året, de bor og litt dumt til iforhold til at vi ikke har bil.

Er veldig veldig spent på om de endrer seg iforhold til min datter, håper virkelig at de gjør det, da hun er mest hos meg, og hun er 5-år, så hun kommer til å merke forskjellsbehandling. Er selv vokst opp med forskjellsbehandling iforhold til stesøsken og halvsøsken, og det er veldig sårt for ett lite barn.

Har heldigvis gitt beskjed allerede nå til min kjære, slik at han forstår årsaken, og ikke gir svigers forventninger om at de får passe minsten med en gang.

Jeg velger og tro at det bedrer seg når de blir bedre kjent med både deg og din datter. Gi det litt tid. Kankje dere kan be dem på besøk eller tur for å bedre forholdet før den lille kommer? :) :) :)

Min erfaring nå lillesøster ble født var at storebror hadde godt av å være litt alene med besteforeldrene sine. Når det kommer en liten baby så får ikke største samme fokuset som den har fått tidligere og det kan jo være litt sårt.

Med det sagt, skjønner jeg hva du mener. Jeg har veldig flinke svigerforeldre, men jeg ville likevel at de tok eldste i begynnelsen mens mine foreldre tok minste. Jeg hadde likevel ikke startet en diskusjon om hvem som skulle passe under ett evt julebord nå, og heller ventet til babyen kommer. Er det første for din samboer, så kan det jo hende at han skjønner din tankegang litt bedre når han først bli pappa. Jeg hadde uansett ikke latt noen passe babyen min når den var så liten, i begynnelsen er jeg og baby en person, så der jeg er, er baby;)

Jeg har like mye tillit til svigers som min mamma, men så har jeg kjent de i 10 år også. Tillit er jo noe som kommer til med tid, så gi det tid, mye kan skje frem til desember :)

Kanskje dere kan bruke litt tid framover på å bli bedre kjent? Forstår godt at det er vanskelig med barnevakt som du ikke kjenner godt, men nå blir dere jo familie og bedre kjent etterhvert. Kanskje dere kan prøve å involvere dem mer i eldstejenta også, og se om det virker? Be dem på diverse sommeravslutninger, eller be dem med på barneaktiviteter?

Jeg ville sett an til etter babyen var født før jeg vurderte egenskaper som barnevakt. Da er det lettere å se hvordan de engasjerer seg i babyen, og å se om de respekterer foreldrenes meninger slik at dere kan stole på dem alene med barnet. Ingen får passe babyen min når den er så liten, så jeg gjør ikke forskjell på mine foreldre og svigermor der. (Svigerfar får aldri passe, det er en konkret risikovurdering, ikke fordi jeg kjenner ham dårlig. :P )

Jeg ville ikke latt svigers passe en så liten baby haha :p tror mange damer er litt reserverte til å la andre enn vår egen mor/far passe de i starten :p
Mamma var den første som fikk lov å passe dattera vår og det blir garantert det samme når lillebror kommer.
Og akkurat i juletider synes jeg ikke noe om å splitte søsken, selv om de har forskjellig far/mor, så langt det lar seg gjøre hvertfall..

Trur nok det er lett og favorisere sine egne foreldre, fordi dem kjenner man aller best... Jeg kjenner nå svigers også, så de skal nok få passe like mye, det er bare at jeg kanskje slapper ekstra av med mine foreldre... Men uansett; ingen andre enn meg og far skal passe baby'n før den nærmer seg 8-12 mndr... Jeg kommer nok til og bli en skikkelig truskete hønemor for lille gutten vår ❤️:D;)

Får ikke det problemet :p svigers vil ikke passe og mine foreldre bor ikke i norge :/ så her må jeg høre med tanter og gudforeldre for barnevakt :) men har en samboer som er hjemmekjær så er som oftes bare jeg som lufter meg :p

Svigers får passe frøkna her, no e ho hos dem aleina hele den her uka.. og dem bruke passe ho inni mellom, men blir ikke så ofte pga at dem bor på en annen kant av landet av oss, men æ slappe ikke like godt av når d e dem som passe som når d e mine foreldra som passe... og sånn har d vært sia ho blei født for snart 3år sia... mamma og pappa hadde ho første gang når ho va 2 mnd på overnatting, mens svigers passa ho ikke ei natt før ho va godt over året...dem passa ho noen tima kun omgangen frem til ho va nesten 2år...men d e gjerne dem som passe når d ikke e tilknytta til helg om vi e på tur osv...for dem jobbe ikke som mine foreldra...

klikker når jeg prøver å quote noen her :p

Prøver selvsagt å bli bedre kjent med svigers, men til nå har ikke det gitt meg noe bedre forhold til de, de sier og gjør så mye rart iforhold til samboeren min og katten hannes, har alltid med gaver til katten, men de har aldri gitt noe til min datter, ikke engang til jul, så jeg håper de ikke forskjellsbehandler ungene så mye, for selvom de ikke er besteforeldrene til min datter, så er hun søsteren til barnebarnet deres.

Jeg har ett veldig godt forholdt til min mor og da, har en lillesøster på 7 år, så vi har vært mye ilag med ungene, min er 5år, så jeg vil være trygg på at babyen har det bra hos henne noen timer :)

Jeg håper på at jeg blir positivt overrasket over svigers når babyen kommer, men utifra det min kjære forteller om de, og det jeg selv har opplevd, så er jeg en smule itvil, men tiden vil vise:)

Skjønner deg godt jeg. Jeg har kjent min svigermor i 4 år og min mor hele livet. Jeg er glad i svigermor også, men ikke helt trygg på henne enda. Dessuten bor de et stykke unna. De har også 3 barnebarn og er barnevakt for de nesten hver helg. Mine foreldre har kun sønnen min fra før og han er hos pappaen sin 50%, Det er derfor kanskje kun en gang i året de har hatt muligheten til å passe han. Så tenker at de kan få lov de få gangene vi trenger barnevakt når jenta vår er baby. Svigers røyker dessuten inne, og selvom de ikke gjør det når babyen er der så er det uaktuelt at hun sover der!

Back
Topp