Forhold mellom par som får barn

Tinkiwinky1990

Elsker forumet
Jeg har et spørsmål. Jeg lurer på hvordan forholdet til par forandrer seg når man får barn? Tar imot alle typer tilbakemeldinger. Gjerne livshistorier. Er det slik at forholdet forandrer seg eller forblir det likt? Jeg for min del tror at forholdet forsterker seg og at man ser mer helhet i forholdet.

Sent from my iPhone using BV Forum

Forholdet vårt ble totalt endret, og jeg var ikke forberedt på det! Man får helt andre roller når man blir mamma og pappa, oppmerksomhet flyttes fra hverandre til en tredje person, man må samarbeide og ta avgjørelser om mange små ting i løpet av en dag...

De første månedene var tøffe, mye småkrangling og sårede følelser fordi vi begge var usikre på om vi gjorde ting rett, søvnmangel og helt forandret hverdag gjorde oss begge veldig sårbar. Det var uvant fordi vi hadde kranglet veldig veldig lite de foregående 6 årene! ...MEN vi kom oss gjennom det, og kjærligheten og respekten har hele tiden ligget i bunn, vi har vært flinke til å ordne opp underveis og si unnskyld til hverandre.

Jeg er mer forelska nå enn noen gang, fordi jeg ser hvor ubegrenset hans kjærlighet for vårt barn er, og vi er en liten familie nå :-) det finnes ingen andre i verden bedre for meg!

Jeg tror at man må forberede seg på å jobbe litt for å få forholdet til å fungere, men ikke gi opp, for bedre tider kommer (som regel).

Prøver sjeldent å forklare vordende foreldre hvordan livet snus opp ned, for det må rett og slett bare oppleves selv! .. Også er det helt sikkert veldig ulikt fra par til par :)

Oi, dette ble langt, jeg har visst ventet på at noen skulle stille dette spørsmålet hehe :)

Termin 9.jan ❤️

Hos oss gikk det veldig bra fra første stund. Vi fikk ei som var prematur og dysmatur, og var på nyfødtintensiven. Hele verden ble forandra fra den dagen hun ble født, men vi syns begge at det har gjort oss sterkere som par og at vi har det enda bedre nå enn før. Samboeren er virkelig verdens beste pappa og er helt hodestups betatt av dattera si, det er helt nydelig å se på. Vi har smilt og ledd SÅ mye etter hun kom, og syns vi har det rimelig herlig :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hos oss har det gått veldig fint. Vi er flinke til å ta vare på kjærste tiden. Har en del barnevakt og drar ut og spiser el på fest med venner sammen istede for hver for oss. Tror det er viktig å huske på hverandre og ikke alltid la barna komme først:) det funker hvertfall for oss.

Jente født 02.06.10
App taster :)

Takk for at dere deler:-) det betyr mye. Jeg er selv usikker på hva jeg har i vente, men håper selvfølgelig vi klarer oss gjennom både svangerskapet og videre i fremtiden. Vi krangelen sjelden og tror det har veldig mye å si på videre fremtid. Vi kranglet utrolig mye på starten av forholdet og håper selvfølgelig vi er ferdig med det. Men et forhold går ikke på skinner, vi er ikke feilfrie og av å til blir det en diskusjon eller tre. I mine øyne skader det ikke forholdet, det forbedrer det. Det viktigste er å ikke gi opp, stole på hverandre og ta en dag av gangen :-)

Han har barn fra før så vi vet ikke hvordan det er å bare være oss to, så vi har på en måte allerede lært hvordan å prioritere det å være kjærester selv om vi er slitne å trøtte å helst vil bare sove hehe ..

<3 venter en vinterbebi <3

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg :P

Her har forholdet forandret seg. Vi har perioder der vi bare er mamma og pappa, men plutselig er vi bare kjærester. Vi er vel kanskje ikke så fullt flinke til å vise hverandre kjærlighet i hverdagen. Vi vet at når det har blitt for mye av bare mamma og pappa, så tenker vi hos en kino kveld med god middag ute, eller en liten weekend ett eller annet sted. Det siste har skjedd en gang på de 10 årene vi har vært foreldre :)

Viktigste jeg har lært er å snakke sammen. Forelskelsen går over, men den kjærligheten man sitter igjen med synes jeg er så mye bedre, for du kan bli forelsket igjen, i samme mannen :) Du ser på han med en annen type kjærlighet du gjør ved en forelskelse. Synes nå jeg :) Og når det er sagt, alle forhold må det jobbes med, og jeg sier igjen viktig å snakke sammen. Om alt :P

For oss var det veldig tøft å få en liten en i hus, mye fordi samboer bidro svært lite og jeg følte at han ikke gjorde ting som jeg så på som en selvfølge. Han var svært usikker i starten, å han lukket seg litt for mye inn i seg selv og det var mye små krangling. Å forholdet var ved å ryke opp til flere ganger.

Alt dette kom som ett veldig sjokk på meg ettersom vi nesten ikke hadde kranglet på 6 år. Og samboer var veldig glad i barn, å det var han som i utgangspunktet startet å snakke om å stiffte familie.

Såklart hadde vi mange fine stunder også:-)
Nå har vi det kjempe bra sammen, og han er verdens beste pappa for sønnen vår<3 å nå når gutten er 18mnd venter vi nr to<3 så bare man kommer seg igjennom den brå omveltingen så går det bra:-)
Bare vær flink til å snakk! Det var ikke vi i starten desverre..

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Vanskelig i starten da pappan følte det var så tett bånd mellom meg og lille og at det var så lite han kunne bidra med. Men det har endret seg veldig. Når frøkna ble litt større og reagerte mer på samspillet dem i mellom fikk de bedre kontakt og pappan følte seg mer delaktig.
Det å få barn sammen har gjort oss bedre til å kommunisere sammen. Vi er flinke til å ha kjærestetid sammen. Det funker for oss

Termin januar 2015

Jeg har et spørsmål. Jeg lurer på hvordan forholdet til par forandrer seg når man får barn? Tar imot alle typer tilbakemeldinger. Gjerne livshistorier. Er det slik at forholdet forandrer seg eller forblir det likt? Jeg for min del tror at forholdet forsterker seg og at man ser mer helhet i forholdet.

Jeg møtte gubben på en bursdagsfest til noen jeg ikke kjente, men ble dratt med av ei venninne. Jeg falt pladask for han da han kom ut av bilen, og det ble ikke bedre når jeg hørte at han var trønder :p Forholdet til meg og gubben var de 3 første månedene ganske gode, så flyttet vi inn sammen pg jeg ikke hadde bil-lappen og måtte bo nærme sentrum pg jobb. Og jeg måtte ut fra der jeg bodde.

Etter at vi flyttet inn sammen var forholde super turbulent, mye på grunn av ting han hadde skjult for meg, han betalte ikke regningene sine og hadde skyhøy gjeld som han dreit i f.eks, men også mye mer som man ikke trenger å gå i detaljer i. Jeg skjønner faktisk ikke at forholde vårt overlevde! 6 mnd etter vi ble sammen ble jeg gravid, da hadde vi bare bodd sammen i 3 mnd. Vi fortsatte å være sammen fordi vi ikke klarte å gå ifra hverandre når det kom til sitt. Vi var egentlig overbevist om at det måtte være oss siden vi alltid klarte oss gjennom kranglene og alle de andre utfordringene vi møtte på veien. Jo lengre inn i svangerskapet jeg kom jo bedre ble forholdet. Jeg aner ikke hvordan, men kranglene sluttet og økonomien hadde fått en ordning på seg, vi begynte å stole på hverandre og oss selv osv. Vi fikk ett veldig harmonisk forhold hvor det ble rolige og kontrollerte diskusjoner fremfor smellende dører, banning og skriking til hverandre.

Vi har fightet for forholde vårt. Vi har holdt gjennom tykt og tynt. Vi ikke gitt opp, uansett.
Forholdet blir bedre og bedre hele tiden og kjærligheten vokser konstant. Han fridde 3 mnd etter fødsel (har alltid vært noe med 3 mnd her gitt :p) og jeg sa ja :) Vi har ikke giftet oss enda, men det er fordi vi begge vil vente til utdanningen min er ferdig og vi blir ferdig med unger. Forholdet etter vårt første barn sammen forandret seg ikke så mye ifra forholdet vi hadde mot slutten av svangerskapet, men vi har det mye bedre som en familie, det er sikkert og visst :)

Jeg og gubben har vært sammen i 3 år nå, jeg vet hva du tenker og nei det er ikke så lenge, men jeg kan med hånden på hjerte si at vi har gått gjennom mye som 10-års par ikke har og kanskje aldri kommer til å gå gjennom, og allikevel står vi her sammen. Dette går bare en vei og det er oppover :D

Bildet jeg legger ved beskriver vårt forhold ganske godt. Både jeg og mannen min sier at dette kommer til å være oss som gamle, og jeg har aldri vært mer sikker på noe enn dette :)

Vedlegg

• 1186276_10153325913405089_1982622614_n.jpg
    1186276_10153325913405089_1982622614_n.jpg
    56,4 KB · Visninger: 28
Jeg møtte gubben på en bursdagsfest til noen jeg ikke kjente, men ble dratt med av ei venninne. Jeg falt pladask for han da han kom ut av bilen, og det ble ikke bedre når jeg hørte at han var trønder :p Forholdet til meg og gubben var de 3 første månedene ganske gode, så flyttet vi inn sammen pg jeg ikke hadde bil-lappen og måtte bo nærme sentrum pg jobb. Og jeg måtte ut fra der jeg bodde.

Etter at vi flyttet inn sammen var forholde super turbulent, mye på grunn av ting han hadde skjult for meg, han betalte ikke regningene sine og hadde skyhøy gjeld som han dreit i f.eks, men også mye mer som man ikke trenger å gå i detaljer i. Jeg skjønner faktisk ikke at forholde vårt overlevde! 6 mnd etter vi ble sammen ble jeg gravid, da hadde vi bare bodd sammen i 3 mnd. Vi fortsatte å være sammen fordi vi ikke klarte å gå ifra hverandre når det kom til sitt. Vi var egentlig overbevist om at det måtte være oss siden vi alltid klarte oss gjennom kranglene og alle de andre utfordringene vi møtte på veien. Jo lengre inn i svangerskapet jeg kom jo bedre ble forholdet. Jeg aner ikke hvordan, men kranglene sluttet og økonomien hadde fått en ordning på seg, vi begynte å stole på hverandre og oss selv osv. Vi fikk ett veldig harmonisk forhold hvor det ble rolige og kontrollerte diskusjoner fremfor smellende dører, banning og skriking til hverandre.

Vi har fightet for forholde vårt. Vi har holdt gjennom tykt og tynt. Vi ikke gitt opp, uansett.
Forholdet blir bedre og bedre hele tiden og kjærligheten vokser konstant. Han fridde 3 mnd etter fødsel (har alltid vært noe med 3 mnd her gitt :p) og jeg sa ja :) Vi har ikke giftet oss enda, men det er fordi vi begge vil vente til utdanningen min er ferdig og vi blir ferdig med unger. Forholdet etter vårt første barn sammen forandret seg ikke så mye ifra forholdet vi hadde mot slutten av svangerskapet, men vi har det mye bedre som en familie, det er sikkert og visst :)

Jeg og gubben har vært sammen i 3 år nå, jeg vet hva du tenker og nei det er ikke så lenge, men jeg kan med hånden på hjerte si at vi har gått gjennom mye som 10-års par ikke har og kanskje aldri kommer til å gå gjennom, og allikevel står vi her sammen. Dette går bare en vei og det er oppover :D

Bildet jeg legger ved beskriver vårt forhold ganske godt. Både jeg og mannen min sier at dette kommer til å være oss som gamle, og jeg har aldri vært mer sikker på noe enn dette :)
Takk for historien din:-) dere virker utrolig sterke som har klart dere igjennom både krangler og uenigheter. Stå på :-) likte også bildet dit, minner meg om mitt forhold til min samboer :-)

Takk for historien din:-) dere virker utrolig sterke som har klart dere igjennom både krangler og uenigheter. Stå på :-) likte også bildet dit, minner meg om mitt forhold til min samboer :-)

Tusen takk! Er det ikke herlig å føle at man "tilhører" den gamle genrasjon som forstår seg på ekte kjærlighet?? :D hihi, prøver å formidle det til alle, man kommer ingen vei uten å fighte :)

Vårt forhold har forandret seg enormt. Vi hadde ikke helt den starten vi trodde vi skulle få, med prematur baby og 4 uker på sykehus. Etter vi kom hjem fikk jeg mindre og mindre søvn, og det endte opp med at helsesøster krevde at jeg begynte å sove med ørepropper mens mannen tok nattarbeidet.
Nå idag kan jeg vel si at vi har vokst på de tingene vi har opplevd, og at vi som foreldre står sterkere sammen enn før. Men vi er mer foreldre enn kjærester for tiden, og det har vi vært en stund.

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Vårt forhold har forandret seg enormt. Vi hadde ikke helt den starten vi trodde vi skulle få, med prematur baby og 4 uker på sykehus. Etter vi kom hjem fikk jeg mindre og mindre søvn, og det endte opp med at helsesøster krevde at jeg begynte å sove med ørepropper mens mannen tok nattarbeidet.
Nå idag kan jeg vel si at vi har vokst på de tingene vi har opplevd, og at vi som foreldre står sterkere sammen enn før. Men vi er mer foreldre enn kjærester for tiden, og det har vi vært en stund.

❤ Jente januar 2012 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Vi fikk også prematurt. Gullet kom 7 uker før tiden, helt ut av det blå.
Jeg var kjempesyk, så første uka på sykehuset lå vi på forskjellige avdelinger. Pappan var eksperten i starten og tok alt av mating og skifting mens lille lå på nyfødt intensiv. Når jeg ble friskere følte han at jeg tok over alt og han ble overflødig.
Var vanskelig det der, men vi snakket godt om det slik at det gikk seg til når lille ble større og de fikk bedre kontakt.
De tre første mnd sov lille kun på brystet mitt om natten. Pappan følte seg litt utenfor.

Termin januar 2015

Vi fikk også prematurt. Gullet kom 7 uker før tiden, helt ut av det blå.
Jeg var kjempesyk, så første uka på sykehuset lå vi på forskjellige avdelinger. Pappan var eksperten i starten og tok alt av mating og skifting mens lille lå på nyfødt intensiv. Når jeg ble friskere følte han at jeg tok over alt og han ble overflødig.
Var vanskelig det der, men vi snakket godt om det slik at det gikk seg til når lille ble større og de fikk bedre kontakt.
De tre første mnd sov lille kun på brystet mitt om natten. Pappan følte seg litt utenfor.

Termin januar 2015

Her følte jeg det litt annerledes. Jeg fikk ikke den umiddelbare kontakten, eller følelsen for den saks skyld, og jeg brukte laaaang tid (flere mnd) før den skikkelige følelsen dukket opp. For all del, jeg elsket henne fra dag én, men følelsen av det var fraværende. Hun hadde, og har, et helt annet bånd med pappaen enn meg, han var den første av oss hun traff, jeg føler det er noe der. Nå vil hun ha hver av oss til ulike tidspunkter og til ulike ting, hun foretrekker meg på kvelden når hun skal legge seg, f.eks. Men den følelsen av at en ikke er god nok og ikke kan hjelpe med noe er det jeg som har hatt, ikke ham.. For når hun var liten så foretrakk hun pappaen til alt.

❤ Jente januar 2012 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Her følte jeg det litt annerledes. Jeg fikk ikke den umiddelbare kontakten, eller følelsen for den saks skyld, og jeg brukte laaaang tid (flere mnd) før den skikkelige følelsen dukket opp. For all del, jeg elsket henne fra dag én, men følelsen av det var fraværende. Hun hadde, og har, et helt annet bånd med pappaen enn meg, han var den første av oss hun traff, jeg føler det er noe der. Nå vil hun ha hver av oss til ulike tidspunkter og til ulike ting, hun foretrekker meg på kvelden når hun skal legge seg, f.eks. Men den følelsen av at en ikke er god nok og ikke kan hjelpe med noe er det jeg som har hatt, ikke ham.. For når hun var liten så foretrakk hun pappaen til alt.

❤ Jente januar 2012 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen
Ikke lett det der med morsfølelsen når barnet blir prematurt og vi blir mamma plutselig uten å være helt forberedt. Jeg måtte også jobbe mye med morsfølelsen og fikk god støtte av helsesøster, men likevel var det mange ting jeg følte omverden forventet at det var jeg som gjorde, derfor ble det mest opp til meg å leve opp til forventningene i starten. Derfor havnet nok pappan litt på sidelinjen også.
Vi hadde store utfordringer med ammingen, men det hørte liksom til min rolle at det var jeg som skulle mate og ta stell osv.
Med nestemann har vi iallefall snakket godt ut om dette på forhånd slik at det forhåpentligvis går bedre denne gangen.
Å forsøke å leve opp til det man tror et andres forventninger er bare tullete og ufattelig slitsomt!
Hvor prematur var babyen deres?

Termin januar 2015

Må bare kommentere til deg! Ser at begge barna våres er ganske synkronisert! :) min eldste er 3 dager eldre enn din, og jeg har termin med nr 2 dagen etter deg ;)

Back
Topp