Forhøya blodplateverdier

Kvælpklein!

Elsker forumet
Fikk nok et nytt brev i fra legen om at jeg nok en gang har litt for høye verdier på blodplatene. Og at jeg bør ta en ny blodprøve om 6 mnd, for en sjekk. Da jeg tok blodprøve nå sist gang, så var jeg egentlig til legen for å sjekke stoffskiftet mitt (mamma har lavt stoffskifte), så legen så i journalen min at jeg hadde for høye verdier på blodplatene sist gang også. Ble ikke at jeg spurte om hva det kunne være[8|] Men angrer på det nå[:@] Noen som vet noe?

*dytter for deg*

Veit ikke jeg, men dytter for deg[:)]
Håper du finner svaret:) Google?

Takk for dytthjelpen[:D] Har googla ja, men syns å huske det skremte meg mer enn det forklarte[&:]

Blodplatene sin funksjon er å stoppe blødning... Hvis du har for mange kan det være fare for blodpropp[&o]

Huff, får håpe det ikke er noe alvorlig[8|]
Håper du får noe mer svar[:)]

Forhøyede verdier av blodplater kalles trombocytose (trombocytter = blodplater). Blodplater er celler i blodet som har til oppgave å stoppe blødninger. Trombocytose kan være et uttrykk for en reaksjon på en annen underliggende sykdom (sekundær trombocytose), eller skyldes en ukontrollert produksjon av trombocytter i beinmargen (primær trombocytemi).

Sekundær trombocytose er den vanligste årsaken til forhøyede blodplateverdier (80-90%;). De vanligste underliggende årsakene er vevsskade som følge av større kirurgiske inngrep, infeksjon, kreft, kronisk betennelse og i noen tilfeller reaksjoner på et medikament. Sekundær trombocytose oppdages som regel tilfeldig ved at man måler økt forekomst av trombocytter i blodet. Tilstanden gir så godt som aldri komplikasjoner. Pasienter med sekundær trombocytose trenger ingen behandling. Eventuelt kan det være aktuelt å behandle den underliggende årsaken til trombocytosen.

Primær trombocytemi kan sammenlignes med leukemi (blodkreft) der de hvite blodcellene formerer seg ukontrollert i beinmargen. Ved trombocytemi skjer det samme med trombocyttene. Primær trombocytemi kan gi komplikasjoner i form av blødning og blodpropp. Ved denne tilstanden kan det være nødvendig med behandling med medikamenter som reduserer mengden blodplater i blodet.

Kronisk tarminfeksjon som du har kan gi sekundær trombocytose. I felleskatalogen er det oppgitt at Remicade kan gi lave – ikke høye – trombocyttverdier.

Takk for info, Camilla S! Stod så mye rart da jeg googla, så det var vanskelig å ha tunga rett i munnen slik at jeg forsto hva som stod der[&:] Skjønte mer av det du skrev[:)] I brevet stod det at det var bare litt for mye, så håper at det ikke er alvorlig!

Back
Topp