Foreldrestipend

LINNK4

Flørter med forumet
Hei og hå alle sammen!

Hele system går rundt oppi hode mitt, leser på NAV og lånekassa's side.
Men det er jo ikke til å bli klok på..

Hvem får egentlig overgangstønad og hvem får egentlig foreldrestipend??
Noen som har peilig, må vel ringe de etterhvert, men haster ikke med det..
Noen her inne som veit åssen det fungerer ?

Foreldrestipend får du hvis du er student og har studert minst 6mnd før barnet er født.
Overgangsstønad er det vel bare alenemødre som får.
Hvis du ikke har tjent opp rett på foreldrepenger (ikke samme som foreldrestipend) så kan du også ha krav på engangsstønad.[;)]

Vet dere om jeg får foreldrestipend:
Jeg er student og føder i januar. Har fått godkjent lån/stipend for høst og vår.
Men, det jeg er usikker på er om jeg får tatt mer enn en eksamen nå til jul, påvirker det
foreldrestipendet jeg får etter fødselen i januar hvor mange eksamener jeg tar til jul?

Ja, det får du. [:)] Du behøver i teorien ikke å ta noen eksamener.

ORIGINAL: Iverill

Overgangsstønad og foreldrestipend er to helt forskjellige ting og du kan faktisk få begge to dersom du oppfyller vilkårene.

Overgangsstønad er for alenemødre med "lav" inntekt, denne reduserers etter hva du tjener. Søkes hos NAV

Foreldrestipend kan du motta i 10 mnd. Dete søkes hos Lånekassa. Vilkårene er at du må ha vært student de 6 siste månedene. Foreldrestipend kan du motta både om du fortsetter studiene etter fødselen og om du har permisjon.

Ja ok :) Da blei jeg litt klokere kjente jeg :) men jeg er lærling det går vel kanskje under noe annet enn student det ?

Alt jeg vet er at jeg ikke får et øre fra lånekassen, så lenge jeg mottar overgangsstønad...

ORIGINAL: LinnOslo83

Vet dere om jeg får foreldrestipend:
Jeg er student og føder i januar. Har fått godkjent lån/stipend for høst og vår.
Men, det jeg er usikker på er om jeg får tatt mer enn en eksamen nå til jul, påvirker det
foreldrestipendet jeg får etter fødselen i januar hvor mange eksamener jeg tar til jul?

Om du begynte å studere i år og ikke har studert tidligere rekker du ikke å opptjene deg rett til fødselsstipend.. Man må ha hatt rett på stipend/lån i 6 mnd før termin og om du begynte på skole i midten av august og skal føde midt i januar får du jo bare 5 mnd opptjeningstid.......

Back
Topp