Foreldrerett...

Krølla82

Forumet er livet
Jeg kjenner et par som er i en foreldreretts tvist nå, og de får svar i morgen på hvem som får foreldreretten for dattera. Jeg er i slekt med pappan og håper virkelig han får henne fordi mora er veeeeeeeeeeldig skrudd. Hun fant plutselig ut at hun var lespe og rømte nordover med dattera si og bosatte seg der uten å si i fra til faren. Jeg tror nok alikevel hun får dattera si,men hun fortjener det ikke slik som hun oppfører seg. Pappa'n er helt fra seg nå,han forguder dattera si,hun er 4 år og verdens nydligste lille jente.

Kjenner dere til noen saker hvor far har fått foreldreretten? Vet det skjer,men det er veeeeeeeeeeldig skjelden.[:(]

at mamman er lesbisk og velger å flytte til en annen del av landet har jo ingenting å gjøre med hennes egenskaper som mor...

ORIGINAL: Dollface™

at mamman er lesbisk og velger å flytte til en annen del av landet har jo ingenting å gjøre med hennes egenskaper som mor...

Det er bare toppen av kransekaka, og hun flytta ikke hun rømte med ungen og ga ikke lyd fra seg på flere uker fordi hun var redd for å miste ungen.

ORIGINAL: Krølla82

Det er bare toppen av kransekaka, og hun flytta ikke hun rømte med ungen og ga ikke lyd fra seg på flere uker fordi hun var redd for å miste ungen.

Det er jo når man gjør sånt man er i fare for å miste barnet/barna.

ORIGINAL: LilleKulaogFredrik

Jepp.
det gjør jeg.

Tante tok med seg dattra si å flytta fra kongsberg å hit for noen år siden.
Faren ble sint å krevde foreldrerett, noe som endte i rettsak da.

Å faren vant hele saken.
å det var pga at mor/far ikke har lov å flytte så langt unna med barnet så lenge mor/far som blir boende der barnet ble født godtar det.

Det du sier der, er så feil som det kan få blitt.
Følgende regler gjelder:
Hvis mor har det fulle og hele FORELDREANSVAR så kan hun flytte hvor som helst, når som helst og hvorfor som helst, uten å få "lov" av barnefar - det samme gjelder hvis det er FAR som har FORELDREANSVARET.
Hvis foreldrene har DELT foreldreansvar, så skal den foreldren som barnet IKKE bor hos få lov til å UTTALE seg, men han eller hun kan IKKE nekte mor å flytte til en annen kant av landet.

ORIGINAL: Delirium

Ja,ikke sant og man rømmer ikke sånn hvis man ikke har noe å skjule.[8|]

Vet du alt som er å vite i denne saken?  Jeg kan ikke forsvare eller angripe noen av partene, da jeg ikke kjenner noen av dem - og det lille jeg vet har jeg fått servert av en tredjepart - deg.

Vet du alt som er å vite i denne saken?  Jeg kan ikke forsvare eller angripe noen av partene, da jeg ikke kjenner noen av dem - og det lille jeg vet har jeg fått servert av en tredjepart - deg.

Jeg vet absolutt nok ja,for hun var ei venninne av meg. Og jeg vet hvordan denne ungen ble behandlet ,nemlig som ei filledukke.

Jeg vet absolutt nok ja,for hun var ei venninne av meg. Og jeg vet hvordan denne ungen ble behandlet ,nemlig som ei filledukke.

Da er det jo ikke noe å lure på da.. hvis alt dette kommer frem i rettsaken og de sakkyndige vurderer moren som uegnet, så vil far få foreldreretten.  Mor vil antakeligvis få samvær.

Jepp.
det gjør jeg.

Tante tok med seg dattra si å flytta fra kongsberg å hit for noen år siden.
Faren ble sint å krevde foreldrerett, noe som endte i rettsak da.

Å faren vant hele saken.
å det var pga at mor/far ikke har lov å flytte så langt unna med barnet så lenge mor/far som blir boende der barnet ble født godtar det.

Det du sier der, er så feil som det kan få blitt.
Følgende regler gjelder:
Hvis mor har det fulle og hele FORELDREANSVAR så kan hun flytte hvor som helst, når som helst og hvorfor som helst, uten å få "lov" av barnefar - det samme gjelder hvis det er FAR som har FORELDREANSVARET.
Hvis foreldrene har DELT foreldreansvar, så skal den foreldren som barnet IKKE bor hos få lov til å UTTALE seg, men han eller hun kan IKKE nekte mor å flytte til en annen kant av landet.

merkeli da, at retten sa at det var derfor hun mista barnet.
Men i allefall så er det sånn at så lenge de har delt rett så har verken mor eller far lov å flytte langt unna med barnet.
å det er ikke noe jeg bare tror.

Har ei kusine å som ikke kan flytte vekk pga det.

Jaok.. jeg leser lovverket, er alenemor, osv osv osv..

Tingen er, at hvis man har en SAMVÆRSAVTALE - noe de fleste har men ikke alle - så er man som mor og far forpliktet til å sørge for at denne overholdes.  Hvis man har en avtale om annahver helg da, så går det jo ikke akkurat an å overholde denne avtalen hvis mor flytter til narvik, mens far bor i mandal...

Det man kan gjøre hvis mor eller far ønsker å flytte, er å forhandle fram en ny samværsavtale som passer bedre fordi den ene parten flytter.  Men å nekte noen å flytte, det kan de faktisk ikke..
Det har vært fremmet et forslag om det nå for en mnd siden, men den har foreløpig ikke kommet noen vei, da det er en krenkelse av aleneforeldres rettigheter som frie mennesker... osv osv osv..

Poenget er - man kan flytte hvor man vil i norge hvis man har delt ansvar, men man SKAL sørge for at samværsavtalen overholdes uansett.

ang flytting til utlandet
§ 40. Flytting med barnet til utlandet.        Har den eine av foreldra foreldreansvaret åleine, kan den andre ikkje setje seg imot at barnet flyttar ut av landet. Dersom foreldra har foreldreansvaret saman, må begge samtykkje til at barnet skal flytte til utlandet.
       Er foreldra usamde om kven som skal ha foreldreansvaret eller kven barnet skal bu fast saman med, må barnet ikkje flytte ut av landet før saka er avgjort.

Særregler når foreldrene ikke bor sammen.
Det er ganske vanlig at foreldrene har foreldreansvaret sammen selv om de ikke bor sammen. I enkelte tilfeller kan dette bli noe upraktisk. Det er derfor bestemt i barneloven § 35b at den av foreldrene som barnet bor sammen med alene tar avgjørelser om vesentlige sider av omsorgen for barnet, bl.a. spørsmålet om barnet skal være i barnehage, hvor i landet barnet skal bo og andre større avgjørelser om dagliglivet. Dette må også gjelde for de mindre avgjørelser som leggetider, samvær med venner mv. Er det spørsmål om barnet skal flytte, må imidlertid den av foreldrene som barnet ikke bor sammen med, men som har foreldreansvar, ha anledning til å uttale seg før det blir tatt noen avgjørelse.

Back
Topp