Foreldrepermisjon

AlleGodeTingErFem

Elsker forumet
Novemberbarna 2021
Maisløyfene 2024
Jeg begynner i jobb etter nåværende foreldrepermisjon 5.januar 2023. Får ut i permisjon 16.mars. Vil jeg på den tiden opparbeide meg nye foreldrepenger etter daværende lønn, eller vil jeg få foreldrepenger utifra det jeg har hatt i foreldrepenger? Eller har jeg ikke rett på foreldrepenger? Termin blir 6/4.

Og kan jeg ta ny ferie på slutten av foreldrepermisjonen min siden det er nytt år i 2024? Legger ved planen jeg har sett på. Skal ringe nav, men tenkte kanskje noen her vet :)

Vedlegg

• 81D770FA-CE32-4030-8926-C7735046C74D.png
    81D770FA-CE32-4030-8926-C7735046C74D.png
    427 KB · Visninger: 48
  • 0C33939B-B973-4528-B083-2376CA102534.png
    0C33939B-B973-4528-B083-2376CA102534.png
    1,1 MB · Visninger: 48
Sniker
Foreldrepenger gir grunnlag for foreldrepenger, så du har rett på det og det vil bli beregnet av de siste 3 mnd før permisjon, så i ditt tilfelle tror jeg det blir beregnet av utbetalinger i desember, januar og februar:happy:

Kjenner jeg får vondt i magen av å tenke på foreldrepermisjonen... skulle så ønske at foreldrene fikk selv velge hvordan man fordeler ukene..

Jeg bor i Belgia og tror jeg har rett på 3 måneder permisjon her nede, lol. Hvis jeg blir syk før fødselen trekker de fra permisjonen av sykeperioden. Vet ikke om jeg klarer å komme meg tilbake til jobb etter 2-3 måneder etter keisersnitt og mine planer om 6 måneder fullamming. Eventuelt prøve å ta meg ulønnet permisjon da vi har god nok lønn fra mannen.

Kjenner jeg får vondt i magen av å tenke på foreldrepermisjonen... skulle så ønske at foreldrene fikk selv velge hvordan man fordeler ukene..
Er den blitt mye kortere nå? Mener min søster fikk 7-8 måneder i Norge.

Er den blitt mye kortere nå? Mener min søster fikk 7-8 måneder i Norge.
Nei, men far driver eget selskap og kunne gjerne tenkt seg mindre enn 19 uker, og jeg kunne tenkt meg mer..

Nei, men far driver eget selskap og kunne gjerne tenkt seg mindre enn 19 uker, og jeg kunne tenkt meg mer..
Åja, såpass. Husker at før i tiden hadde far plikt til å ta 10 uker, så virker mye mer nå i forhold til i 2014-2015. Siden mannen min ikke hadde rett på perm i Norge fikk jeg ta alt sammen, men er kanskje en av de få tilfellene på å overta fars uker hvis jeg ikke husker feil? Med mindre noe har blitt endret siden den gang.

Åja, såpass. Husker at før i tiden hadde far plikt til å ta 10 uker, så virker mye mer nå i forhold til i 2014-2015. Siden mannen min ikke hadde rett på perm i Norge fikk jeg ta alt sammen, men er kanskje en av de få tilfellene på å overta fars uker hvis jeg ikke husker feil? Med mindre noe har blitt endret siden den gang.
Hva gjør dere med barnet etter 3mnd perm?

Kan noen forklare mere rundt med med permisjon? Hvor mange måneder etter fødsel kan feks jeg ta før far må ta over?❤️ og når går man ut i permisjon før fødsel

Kan noen forklare mere rundt med med permisjon? Hvor mange måneder etter fødsel kan feks jeg ta før far må ta over?❤️ og når går man ut i permisjon før fødsel

Sjekk ut nav foreldrepenger på fB eller nav sine hjemmesider for foreldrepenger. Du har en gitt antall kvote også pleier de fleste å legge til en periode med ferie og/eller ulønnet permisjon før far overtar slik at man får mer tid sammen med babyen før far overtar :)
Perm før første begynner 3 uker før termindatoen du for på ordinær ultralyd og føder du før termin starter foreldrepermisjonen din automatisk fra dagen du føder (også mister du evt bare av de tre ukene som er satt av til gravidpermisjon før fødsel). Går du over termin, starter foreldrepermisjonen din før du har født.

Jepp, med min første i 2017 var det 10 uker pappaperm. Det fungerte utmerket!

Hva gjør dere med barnet etter 3mnd perm?
Man må visst finne barnehage, men det er usannsynlig å få plass så tidlig. Fikk med siste barn plass etter 5 måneder og fikk da amme permisjon fordi hadde "risikofylt " jobb mtp amming og utsatte bhg start med 1 mnd så han fikk begynne da han ble 6 mnd deltid og sa opp jobben min (ville uansett ikke fortsette) og tok meg ulønnet "perm" fra utdanningsstillingen i 1 år. Var i perioden med covid og orket rett og slett ikke fortsette å jobbe i helsevesenet på den tiden. Nå er jeg i en annen utdanningsstilling så hørte fra kollegaer at i denne spesialiseringen får man ikke ammepermisjon. Hvis ikke det går å få ammepermisjom så tar jeg meg enten ulønnet perm eller ber om sykemelding fra gynekologen. Tenk å komme tilbake til jobb etter 3 måneder etter keisersnitt med baby som ikke sover gjennom natten!? Nei takk! Av erfaring tror jeg 6 måneder er kanskje det jeg kan strekke meg til å klare.

Man må visst finne barnehage, men det er usannsynlig å få plass så tidlig. Fikk med siste barn plass etter 5 måneder og fikk da amme permisjon fordi hadde "risikofylt " jobb mtp amming og utsatte bhg start med 1 mnd så han fikk begynne da han ble 6 mnd deltid og sa opp jobben min (ville uansett ikke fortsette) og tok meg ulønnet "perm" fra utdanningsstillingen i 1 år. Var i perioden med covid og orket rett og slett ikke fortsette å jobbe i helsevesenet på den tiden. Nå er jeg i en annen utdanningsstilling så hørte fra kollegaer at i denne spesialiseringen får man ikke ammepermisjon. Hvis ikke det går å få ammepermisjom så tar jeg meg enten ulønnet perm eller ber om sykemelding fra gynekologen. Tenk å komme tilbake til jobb etter 3 måneder etter keisersnitt med baby som ikke sover gjennom natten!? Nei takk! Av erfaring tror jeg 6 måneder er kanskje det jeg kan strekke meg til å klare.
Synes 6 måneder også høres kort ut. Har ikke far rett på noe permisjon? Jeg hadde aldri klart å sette et så lite barn til andre :sad015 :nailbiting:

Synes 6 måneder også høres kort ut. Har ikke far rett på noe permisjon? Jeg hadde aldri klart å sette et så lite barn til andre :sad015 :nailbiting:
Nummer 1 begynte sent i bhg da han var 16-17 måneder og følte at han var egentlig klar mye før. Nummer 2 begynte da han var 8 måneder og syns det var passelig. Nummer 3 begynte da han var 6 måneder og det gikk over all forventningene. Han begynte deltid og syns det var utrolig deilig å kunne sove litt ut og gå på butikken osv. Trappet langsomt opp da siden jeg ikke jobbet da, men måtte begynne da ellers ville han miste plassen sin. Men spørs hvordan babyen er om det er kolikk baby som han første eller rolig baby. Han som begynte i bhg da han var 6 måneder ammer jeg jo fortsatt og han er 2,5 år!

Mannen min jobber i en internasjonal institusjon og han har fra Belgia rett på 20 dager tror jeg, så spørs det om han har rett på mer fra institusjonen han jobber på. Saken er at han tjener mest av oss, så er litt mer avhengig av hans lønn en av min for tviler på det er full lønn i permisjon for å si det sånn. Vi får sjekke det ut.

Vi har tatt 80% lønn og 59 uker. Far har 19 uker med 80% og det unner jeg han. Vi kommer å klare å holde oss hjemme til august 2024 før barnehagestart.
Må bare spørre, beklager om jeg bryr meg for mye :bag: Har far 19 uker etter du er ferdig med permisjonen, eller er han ferdig til nytt barn kommer? Mener å huske at man mister foreldrepengene/permisjon dersom man får et nytt barn før ukene er ferdig. Håper ikke det er sånn for deres del da :)

Må bare spørre, beklager om jeg bryr meg for mye :bag: Har far 19 uker etter du er ferdig med permisjonen, eller er han ferdig til nytt barn kommer? Mener å huske at man mister foreldrepengene/permisjon dersom man får et nytt barn før ukene er ferdig. Håper ikke det er sånn for deres del da :)
Neida. Permisjon er ferdig januar 2023 :) Han skal ha sine seks siste uker nu til høsten så er resten mitt. Når å jobbe noen uker før ny permisjon starter :D

Back
Topp