Som tittelen sier er i vår tilfelle mannen min selvstendig næringsdrivende. Han har derfor ikke mulighet til å ta 15/19 uker permisjon samlet uten at bedriften blir svært skadelidende (ingen mulighet for å leie inn vikar eller flytte arbeidsoppgaver internt). I påvente av møte med Nav, hadde det vært supernyttig med andres erfaringer! Hvordan løste dere permisjonsjabalen? 80% eller 100%?
Litt om vår situasjon:
Har termin 09. september 2022 med permisjonsstart på meg 19. august. Det vil derfor ikke være mulig å forlenge permisjonen min med ferie da ferien (sannsynligvis) avvikles i år (er per nå sykemeldt, men forventer å komme meg helt eller delvis i jobb igjen de neste ukene). Om jeg forstår rett.
Barnehageplass vil vi ha rett på fra september 2023, kanskje august om vi er heldige. Vi tenker at jeg også tar fellesperioden. Ved 100% uttak må jeg starte i jobb igjen i april 2023 når lillebror er 7 måneder. Ved 80% i slutten av mai og når mini er ca 8,5 måneder gammel. Selvom jeg synes dette er hårreisende, vil det jo være likt for alle. Det er ikke muligheter for amming/pumping på min jobb, men ammefri kan gi kortere dager. Å starte delvis i jobb mens jeg ennå er i permisjon ser jeg ikke hvordan skulle være mulig, i alle fall ikke før mini er på noe fast føde (6-7 måneders alder), men det er jo ved en ideell situasjon. Mannen min vil ha mulighet til å kunne ta 20-30% permisjon (kanskje strekke det til 60%jobb, med to dager perm per uke, men det vil være vanskelig). MEN det vil vel ikke fylle aktivitetskravet til mor i fellesperioden? Noen som vet? Det beste vil sannsynligvis være at han starter med gradvis permisjon fra min permisjon er over?
Utfordringen er (sannsynlig) amming, at far ikke kan ta sammenhengende permisjon, trolig kun 1-1,5 dag per uke, og at vi ikke har noen andre til å ta seg av en 7-8,5 måneder gammel baby. At jeg synes det er for tidlig å overlate barnet til andre enn far så tidlig spiller jo så klart inn, men det er ikke unikt for meg. Selv om det vil være ferie å ta av i 2023, ønsker vi jo ha denne sammen. Jeg kan ikke se at det er et alternativ å ha ferie hver for oss. Så, da står vi igjen med ulønnet permisjon på mor. 15 uker ved 100% uttak og 9 uker ved 80% uttak. Det vil ha stor påvirkning på vår økonomi, men jeg kan ikke se noe annet alternativ. Er det noen som har noen gode råd og erfaringer å dele? Setter stor pris på svar!
Beklager at dette ble så langt
Håper du klarte deg så langt. Jeg kjenner meg litt sint og frustrert over hele permisjonskabalen! Spesielt med dette at barnehageplass ikke er tilgjengelig ved min permisjonsslutt. Følelsen av at det er fryktelig tidlig å sende en 7-måneder gammel baby i bhg er jeg kanskje ikke alene om, men det funker for noen familier. Ingen fordømmelse her!