Foreldrepermisjon- hvordan fungerer det?

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei,
jeg har en jobb jeg trives kjempegodt i og som jeg bare har jobbet i siden august. Arbeidsoppgavene i seg selv er veldig interessante og spennende (planlegging og booking av kulturarrangementer) og jobben er 100% fast. Jeg sliter fortsatt litt med å komme inn i miljøet, jeg syns helt ærlig at kollegaene mine virker litt livstrøtte og jeg sliter med å bli kjent med de. For all del, de er hyggelige, men de bærer også preg av å ha jobbet her veldig lenge. I tillegg er arbeidsplassen et stykke utenfor sentrum og jeg må regne i underkant av en time med to busser.

Den gamle jobben min har lagt ut en stilling, egentlig min drømmestilling. Den er fast 80% hvilket egentlig passer meg veldig bra. Arbeidsoppgavene er ganske like, det er innenfor kultur, men dette er folk jeg virkelig klikker godt med og arbeidsplassen er midt i sentrum med gangeavstand hjemmefra. Jeg har bestemt meg for å søke, men innser nå at jeg gir fra meg noen goder dersom jobben skulle bli min. Så…

Hvordan fungerer dette med foreldrepermisjon? Får jeg hele permisjonen som jeg skal (og hvor mye er det?) selv om jeg har jobbet der i bare 3 mnd før fødsel? Er det kun permisjonspengene jeg ikke har rett på? Hvis jeg ikke har rett på permisjonsfri i det hele tatt, hvor lenge har jeg rett på? Noen uker etter fødsel? Må da samboeren min ta alt? Jeg skjønner meg ikke på permisjon!! Hjelp <3
 
Ganske sikker på at det viktige er at du er i arbeid, ikke om du har byttet arbeidsplass. Utbetalingen fra NAV baseres vel på de siste (tror det er 3) mnd før permisjon. Arbeidsgiver melder normalt inn inntekt. Jeg tør ikke si det 100% sikkert, men høres ut som du skal ha rett på permisjon. Jeg ville tatt en telefon eller sendt en melding til NAV, jeg har opplevd de som hjelpsomme ifm spørsmål om permisjon:)
 
Du skal ha jobbet i minst 6 mnd av de siste 10 mnd. Trenger ikke å være sammenhengende eller i samme jobb :) viktigste er at du har hatt jobb i lang nok opptjeningstid, de sier 6 mnd men den nøyaktige tidsperioden er 5mnd og 26 dager.
 
Åååå nå ble jeg sykt glad! Har tenkt at jeg må gi opp de «godene», men det var en lettelse å høre. Jippi!
 
Back
Topp