Foreldrepermisjon ferie+ulønnet

LilleMyy90

Elsker forumet
Februarlykke 2015
Julilykke 2023
Hei! Holder på med permisjonssøknaden på nav. Men ser at man ikke kan legge inn ferie og ulønnet perm der.

Hvordan gjør man dette? Er det arbeidsgiver som skal melde inn når og hvor lenge jeg skal ha ferie? Og når og hvor lenge jeg skal ha ulønnet permisjon? Og dette gjøres i ettertid, etter jeg har sendt inn søknaden til nav?

Mange spørsmål her:joyful: Noen som vet hvordan dette fungerer?

Du legger vel bare inn opphold i foreldrepenger, om jeg ikke tar helt feil. Nav styrer jo ikke med ferier etc, så det er jo etter avtale med arbeidsgiver. De står bare for når du skal ha utbetalt foreldrepenger.

Men du kan endre alt i ettertid uansett, så i første omgang kan du jo egentlig bare søke om selve foreldrepengene, med den utbetalingsgraden du skal ha, da.
Perioder og uttak av kvoter kan endres når som helst etterpå. :)

(Tenkte logge inn og dobbeltsjekke, men ble så tungvint når jeg må legge inn alt av info x) )

Du legger vel bare inn opphold i foreldrepenger, om jeg ikke tar helt feil. Nav styrer jo ikke med ferier etc, så det er jo etter avtale med arbeidsgiver. De står bare for når du skal ha utbetalt foreldrepenger.

Men du kan endre alt i ettertid uansett, så i første omgang kan du jo egentlig bare søke om selve foreldrepengene, med den utbetalingsgraden du skal ha, da.
Perioder og uttak av kvoter kan endres når som helst etterpå. :)

(Tenkte logge inn og dobbeltsjekke, men ble så tungvint når jeg må legge inn alt av info x) )
Men nav må pause permisjonen når jeg tar ut ferie midt i permisjonen, da må de få opplysningen enten fra meg eller arbeidsgiver om når og hvor lenge ferien skal vare :p Men gikk ikke å legge det inn. Opphold i permisjonen måtte man huke av for årsak, og det var at jeg var for syk til å ta meg av barnet eller at en av oss var innlagt på helseinstitusjon. Så det var heller ikke riktig.

Da regner jeg med opplysningene må komme fra arbeidsgiver på ett elr annet vis! Tenkte å ringe nav for å høre evt.

Men nav må pause permisjonen når jeg tar ut ferie midt i permisjonen, da må de få opplysningen enten fra meg eller arbeidsgiver om når og hvor lenge ferien skal vare :p Men gikk ikke å legge det inn. Opphold i permisjonen måtte man huke av for årsak, og det var at jeg var for syk til å ta meg av barnet eller at en av oss var innlagt på helseinstitusjon. Så det var heller ikke riktig.

Da regner jeg med opplysningene må komme fra arbeidsgiver på ett elr annet vis! Tenkte å ringe nav for å høre evt.
Screenshot_2023-03-30-16-40-54-91_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Kunne du ikke legge det inn sånn? For det står det jo til og med.nevnt ulønnet...?

Screenshot_2023-03-30-16-44-08-74_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Jeg prøvde legge inn sånn for å teste, kunne gå videre i alle fall, uten at jeg fikk noe feil på planen.

• Liker
Reactions: HCS

Du legger bare inn foreldrepenger til oppstart ferie/ulønnet, og så ny periode med oppstart av foreldrepenger.

Vedlegg

• 5162D14F-B3EF-4CBE-B91F-F87CA3F4EE0F.png
    5162D14F-B3EF-4CBE-B91F-F87CA3F4EE0F.png
    216,3 KB · Visninger: 58
  • B5FE3C78-0CBA-45DF-A5CB-AB81CCEEF65B.png
    B5FE3C78-0CBA-45DF-A5CB-AB81CCEEF65B.png
    321 KB · Visninger: 58
Hiver meg på :) er det noen som vet hvordan det blir med helligdager oppi dette? Er det sånn at man feks. Hvis man for eksempel tenker at det er en uke med helligdag på en fredag. Da trenger man vel bare bruke fire feriedager og ikke 5? Noen som vet hva som er smart?:)

Hiver meg på :) er det noen som vet hvordan det blir med helligdager oppi dette? Er det sånn at man feks. Hvis man for eksempel tenker at det er en uke med helligdag på en fredag. Da trenger man vel bare bruke fire feriedager og ikke 5? Noen som vet hva som er smart?:)
Du kan selvsagt legge det inn som "ikke foreldrepenger". På lik linje som ulønnet permisjon. Men nav betaler foreldrepenger mandag til fredag uavhengig av helligdager. Du får ikke lengre permisjon selv om flere dager havner på røde dager, f.eks.

Så enten legger du det inn på samme måte som ulønnet. Da får du ikke betalt av noen disse dagene, og det vil regnes som ulønnet permisjon.
Du kan legge inn ulønnet permisjon innimellom uansett om du vil.
Eller så tar du det ut som foreldrepenger.
Ferie og ulønnet er noe du avtaler med arbeidsgiver.

Man søker ikke lenger 'utsettelse' av foreldrepenger (etter oktober 21), ved f.eks ferie osv. Man planlegger og søker om *uttak* av foreldrepenger. Alt av ulønnet og ferie må du ta med arbeidsgiver. :)

Husk at det slette ikke er alle arbeidsgivere som godtar en uke ulønnet her og en uke ulønnet der. Spesielt ikke om ulønnet kommer på alle helligdager. Så viktig å sjekke dette med arbeidsgiver først.

Snakket med nav selv, da alt er så forvirrende. Forsto at man må søke først også kan man endre og sette inn ferie osv etterpå. :confused2 Men jobben min begynte å mase om at jeg måtte bestemme alt av ferie osv nå… kan ikke skjønne at de kan kreve det for neste år.

Du legger bare inn foreldrepenger til oppstart ferie/ulønnet, og så ny periode med oppstart av foreldrepenger.
Hvor fant du denne kalkulatoren? Husker jeg brukte den sist i 2020,men har ikke funnet den nå. :)

Hvor fant du denne kalkulatoren? Husker jeg brukte den sist i 2020,men har ikke funnet den nå. :)
Det er ikke kalkulatoren dessverre, men selve søknaden. Man får bare lagt inn med termindato neste tre måneder, men mulig å legge inn utsettelse i starten så man får forskjøvet til riktig dato. Litt herk at man må legge inn personnummer osv hver gang. Nav var alt for raske med å fjerne den kalkulatoren syns jeg..

Det er ikke kalkulatoren dessverre, men selve søknaden. Man får bare lagt inn med termindato neste tre måneder, men mulig å legge inn utsettelse i starten så man får forskjøvet til riktig dato. Litt herk at man må legge inn personnummer osv hver gang. Nav var alt for raske med å fjerne den kalkulatoren syns jeg..
Ahhh! Da skjønner jeg. Takk!
Ja,helt enig. Synes det var så grei å bruke:rolleyes:hadde håpt den skulle komme tilbake...:wtf:

• Liker
Reactions: HCS
Back
Topp