Foreldrepermisjon 80/100% uttak?

Enlitenspire

Betatt av forumet
Hei! Vurderer å gå for 80% uttak denne gangen, til tross for at det gir lavere økonomisk uttelling totalt sett. Hovedsakelig for å ikke være uten rett til sykepenger, som man jo blir etter en periode med ulønnet permisjon. Forstår det dog slik at regjeringen vurderer å endre regelverket slik at permisjonen på 80% blir lengre. Noen som har hørt noe om hvor nært forestående dette eventuelt er?

Hei!
Er det noen som vet hvordan de 11 nye dagene i 80% blir fordelt? Blir de delt på mor og far, eller blir det en del av fellesperioden? Prøver å planlegge permisjonsperioden nå, men finner det ingen steder...

Hei!
Er det noen som vet hvordan de 11 nye dagene i 80% blir fordelt? Blir de delt på mor og far, eller blir det en del av fellesperioden? Prøver å planlegge permisjonsperioden nå, men finner det ingen steder...
Jeg er ganske sikker på at felleskvoten blir utvidet.

Vi søkte igår, jeg har 8 uker ferie neste år, så derfor valgte vi 100% utbetaling. Så får baby starte i bhg stortsett samtidig som de andre i sitt kull :Heartblue

Her blir det 100% lønn og noe ulønnet permisjon etter det! :-) far tar noe før barnehagestart og sparer resten og fordeler utover de første årene! :-) så kan baby få mer ferie!

Vi har gått for 80% foreldrepermisjon og 100% lønn. 80% er 49 uker, så partner tar 3 uker ferie etter at fedrekvoten er ferdig. Da er baby 1 år og kan forhåpentligvis begynne i barnehagen. Hvis ikke tar jeg ut noen uker ferie slik at vi unngår ulønnet permisjon.

Er ikke 80% lønn det samme som 100% lønn for de som har født etter 1. juli? Altså man kan velge å være hjemme lengst mulig og i tillegg få samme lønn. Eller misforstår jeg?

Er ikke 80% lønn det samme som 100% lønn for de som har født etter 1. juli? Altså man kan velge å være hjemme lengst mulig og i tillegg få samme lønn. Eller misforstår jeg?
Nei, før 1. Juli får man 59 uker med foreldrepenger dersom man velger 80%. Etter 1. Juli får man 61 uker + 1 dag. Den totale utbetalingen skal dermed bli der samme ved 80% og 100%.

Du får samme mengde penger og får foreldrepermisjon på 61 uker og 1 dag. Men du får ikke 100% lønn uansett hva du velger. Bare summen med penger som utbetales likt uansett om du velger 80% eller 100% foreldrepermisjon. Beløpet blir bare spredt over lengre tid ved 100% foreldrepermisjon.

Du får samme mengde penger og får foreldrepermisjon på 61 uker og 1 dag. Men du får ikke 100% lønn uansett hva du velger. Bare summen med penger som utbetales likt uansett om du velger 80% eller 100% foreldrepermisjon. Beløpet blir bare spredt over lengre tid ved 100% foreldrepermisjon.
Det blir ofte forvirring når man blander inn 100% og 80% permisjon. Det er 80% og 100% foreldrepenger som er riktig benevnelse. Både ved 80% og 100% foreldrepenger har man 100% permisjon, med mindre man tar gradert uttak.

Her tar vi 80% og synes egentlig det er for lite også:sad002
Men men…
Når søker man forresten? :laughing002

Velger du 80% så blir lønnen redusert med 20% i mnd, da man er hjemme flere uker med 80% så fordeles pengene utover flere uker. Inne på foreldrepenger.no og på nav og kan du legge inn lønnen og se hvor mye det blir redusert.

Etter uke 22 til NAV. Til arbeidsgiver 4 uker før ved permisjon under 1 år (12 uker ved over 1 år).
Takk! :) Det med arbeidsgiver.. hun vet jo godt hvilken dato jeg går ut i perm? Mtp tilrettelegging i svangerskapet, men kreves det en mer formell varsling?

Back
Topp