Foreldrepenger

Hva slags dekninsgrad skal dere velge?

• Antall som har svart
    10

Donna

Glad i forumet
*Aprilbaby 2018*
Har dere tenkt til å ta 80 eller 100% dekningsgrad av foreldrepengene?

Jeg er veldig fram og tilbake kjenner jeg. Noen som har lyst til å komme med begrunnelse for sitt valg de av dere som har bestemt dere?

Det vil økonomisk sett lønne seg å ta 100 % for de alle fleste - har du lyst på lenger permisjon kan du da heller spare litt av foreldrepengene og ta ut ulønnet permisjon. Men: dersom du vil ha lang permisjon synes det er vanskelig å legge unna penger er jo det 'tryggeste' å velge 80%. Men totalt sett vil de fleste da få mindre penger.

Det vil økonomisk sett lønne seg å ta 100 % for de alle fleste - har du lyst på lenger permisjon kan du da heller spare litt av foreldrepengene og ta ut ulønnet permisjon. Men: dersom du vil ha lang permisjon synes det er vanskelig å legge unna penger er jo det 'tryggeste' å velge 80%. Men totalt sett vil de fleste da få mindre penger.
derfor velger vi 100 %. Vi er veldig strukturerte økonomisk, vi klarer oss nok uten ulønnet, og hvis ikke er det ikke noe problem å sette av penger eller bruke av bufferkontoen vi allerede har.

Vi er også veldig usikre på hva vi skal velge. Vet at det lønner seg økonomisk med 100% hvis man klarer å være strukturert med sparingen, noe vi helt sikkert hadde klart. Men er usikker pga de rettighetene man må opptjene seg/mister etter ulønna igjen.. vurderer at far skal ta gradert uttak og jeg skal gå ned i stillingsprosent fram til sommerferien, så vi er noen dager hjemme i uka hver av oss. Men litt usikker på hvordan vi fikser alt dette [emoji23][emoji85]

Vi tar 100%, men kommer til å ta i hvertfall 2 mnd. ulønnet. Det blir jeg som tar ulønnet da han får dekket opp til fastlønn av arbeidsgiver. Dette er det mest økonomisk gunstige for oss samlet sett[emoji6]

Vi er også veldig usikre på hva vi skal velge. Vet at det lønner seg økonomisk med 100% hvis man klarer å være strukturert med sparingen, noe vi helt sikkert hadde klart. Men er usikker pga de rettighetene man må opptjene seg/mister etter ulønna igjen.. vurderer at far skal ta gradert uttak og jeg skal gå ned i stillingsprosent fram til sommerferien, så vi er noen dager hjemme i uka hver av oss. Men litt usikker på hvordan vi fikser alt dette [emoji23][emoji85]

Om det er retten til sykepenger du tenker på, så kan man ta ulønnet perm, være på jobb én dag, og så ta 4 ukers ferie. Da tjener man seg opp full rett til sykepenger i ferien :) (men man må ha minst en arbeidsdag imellom den ulønnede permen og ferie, altså).

Vi må uansett ta enten ulønnet perm eller jobbe redusert begge to, siden det er svært lite sannsynlig vi får barnehageplass før i august. Så da kan vi like gjerne ta 100%. Det er det vi taper minst penger på.

Korleis er det med barnehageplassar i Oslo, nokon som veit? Er det usannsynleg å få plass før i august 2019?

Vi tar ut 80% dekningsgrad og får da 59 uker permisjon. Legger inn ferieukene mine inni min del av ukene for å strekke permisjonen litt med fire uker. Når mannen min skal starte på sine 10 uker vil barnet være gammelt nok til at vi kan søke om kontantstøtte, merker da ikke noe til at far kun har 80% utbetalt. Kan dermed vente med bhgstart til august 2019 [emoji4]

Her blir det 100%. Har ikke råd til å tape noe, og jeg står uansett mest sannsynlig uten jobb når jeg er ferdig, så da er det greit å kunne starte noe om jeg er heldig å få meg jobb. Må nok uansett ta litt ulønnet da, men taper uansett på det om vi tar 80%

Vi kommer definitivt til å velge 100 %, legger heller av penger der vi kan for en evt. ulønnet permisjon.
Sist gang regnet vi oss frem til at vi tapte nesten 50 000,- på å velge 80 % mot ulønnet.
Det var litt for mye for oss.

Back
Topp