Foreldrepenger

Margis86

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg går på arbeidsavklaringspenger og jobber i to jobber som er arbeidspraksis...har søkt jobber siden januar uten nytte...tøft arbeidsmarked, men fikk vært på noen jobbintervju da...nå er det snart ikke vits å prøve annet enn ringevikar innimellom...har penger til desember og dette kan forlenges...jeg leste på nav at jeg har rett til foreldrepenger siden det kategoriseres som arbeid...men når må en søke, og er det samme sum som ellers i utbetaling? Og får en engangsstønad med første barn fra de? Og er det noen andre penger enn har rett på? Jeg flytter inn med barnefaren nå!

Jeg ville spurt nav. Det er mulig å sende dem en privat melding på nav foreldrepenger på Facebook :)

Jeg går på arbeidsavklaringspenger og jobber i to jobber som er arbeidspraksis...har søkt jobber siden januar uten nytte...tøft arbeidsmarked, men fikk vært på noen jobbintervju da...nå er det snart ikke vits å prøve annet enn ringevikar innimellom...har penger til desember og dette kan forlenges...jeg leste på nav at jeg har rett til foreldrepenger siden det kategoriseres som arbeid...men når må en søke, og er det samme sum som ellers i utbetaling? Og får en engangsstønad med første barn fra de? Og er det noen andre penger enn har rett på? Jeg flytter inn med barnefaren nå!
Tror du bør ringe NAV å snakke litt med de direkte:) Da får du korrekt svar ned en gang:)

Jeg tror også du bør ringe til Nav. Lykke til, ja jobbmarkedet er kjempe vanskelig for tiden.

Tror ikke en kan søke foreldrepenger før uke 26.

Engangsstønad gjelder vel ikke bare første barn? Glemte å søke det med første men med nr 2 fikk jeg foreldrepenger. Er litt i tvil selv nå da jeg er selvstendig næringsdrivende og frilanser.

Jeg søkte som normalt da jeg gikk på AAP forrige svangerskap, etter uke 26. Fikk samme utbetalt i foreldrepeng som under AAP. De regner nok ut fra hva du faktisk har tjent i snitt siste år, evnt siste tre år.
Men det er uansett viktig å avklare med Nav og lege om du fortsetter på AAP etter endt mammapermisjon, så du vet hva du går til etter permisjonen ;-)

E har og arbeidsavklaringspenga å e søkte i uke 26.. Fikk utbetalt akkurat d samme første utbetaling men siden du da har barn så får du barne tillegge me sia du har hatt App. Tror d e 27 kr ekstra dagen. Når foreldrepenge tida va over søkte e om gjenopptagelse av App å fikk d innvilga uten problem. Du har ikke krav på engangs stønaden sia du da får foreldre penga. Men som dei sir over ring å snakk me NAV å hør ka dei anbefale.

E har og arbeidsavklaringspenga å e søkte i uke 26.. Fikk utbetalt akkurat d samme første utbetaling men siden du da har barn så får du barne tillegge me sia du har hatt App. Tror d e 27 kr ekstra dagen. Når foreldrepenge tida va over søkte e om gjenopptagelse av App å fikk d innvilga uten problem. Du har ikke krav på engangs stønaden sia du da får foreldre penga. Men som dei sir over ring å snakk me NAV å hør ka dei anbefale.

Takk for utfyllende svar. Er bare i uke 13 enda, så det haster ikke. Men skal også flytte, så skal snakke med nav og legen om det. Håper alt ordner seg iallfall.

Du har krav på foreldrepenger, men ikke engangsstønaden. Det er enten eller :)
Jeg får ikke foreldrepenger, så jeg kommer til å få engangsstønaden istedet.

Back
Topp