Foreldrepenger

Noen som har undersøkt/hørt noen rykter om hvor lang behandlingstid man må regne med i Oslo for tiden? Det bor jo tross alt innmari mye folk her og vi har 'valgt' å få barn i en babyboom-måned. o_O
Jeg har forsøkt å google litt rundt, men gamle tråder er strengt tatt ikke til hjelp.

Noen som har undersøkt/hørt noen rykter om hvor lang behandlingstid man må regne med i Oslo for tiden? Det bor jo tross alt innmari mye folk her og vi har 'valgt' å få barn i en babyboom-måned. o_O
Jeg har forsøkt å google litt rundt, men gamle tråder er strengt tatt ikke til hjelp.
12 uker har jeg lest i andre tråder fra Oslo-området.

Lurer på hvor lang tid det tar for oss på bygda i forhold....?

12 uker har jeg lest i andre tråder fra Oslo-området.

Lurer på hvor lang tid det tar for oss på bygda i forhold....?
Ja, på bygda kan man jo plutselig være avhengig av den ene saksbehandleren som kanskje plutselig sykemeldes eller av andre grunner blir borte fra jobben en liten periode. Da kan det jo hende det hoper seg opp på navkontoret, der også. Sånn sett er vi kanskje bedre beskyttet i større byer med større kontorer.

Men om det faktisk kan gå 12 uker i Oslo, bør vel søknaden sendes like FØR terminbekreftelsen fra uke 26?! Man kan i alle fall ikke regne med å få utbetalt foreldrepenger fra permisjonsstarten, tre uker før termindato.
Forstå det, den som kan.

Jeg har et spørsmål ang søknaden…jeg klør meg i hode og skjønner virkelig ingenting:smiley-angry026

Der det står:
2.Inntektsgivende arbeid
og man skal fylle ut arbeidsforholdene de siste ti mnd før dato for uttaket av foreldrepenger. Også oppgi siste brutto beløp før permisjonen starter.

Jeg har vært sykemeldt i jobben siden november og har både før og etter den tid mottat varierende lønninger..
Så spørsmålene er da:
-Skal jeg presse inn både dag,mnd år info for de mnd som har gått hittil og lønn de månedene inn i de tre linjene som er trykket opp?
-Jeg har ingen fast stillingsandel skal jeg la den ruta stå blankt?

Hvis dette er noe jeg må spørre en NAV konsulent om så får jeg bare gjøre det:p men er lov å prøve seg siden det er flere i samme båt:)

Hvis du skal ha foreldrepenger fra dem (arbeidsgiver forskutterer ikke) så kan de ha så lang tid som 4 uker behandlingstid. Grorud og Alna er verst.

Jeg har et spørsmål ang søknaden…jeg klør meg i hode og skjønner virkelig ingenting:smiley-angry026

Der det står:
2.Inntektsgivende arbeid
og man skal fylle ut arbeidsforholdene de siste ti mnd før dato for uttaket av foreldrepenger. Også oppgi siste brutto beløp før permisjonen starter.

Jeg har vært sykemeldt i jobben siden november og har både før og etter den tid mottat varierende lønninger..
Så spørsmålene er da:
-Skal jeg presse inn både dag,mnd år info for de mnd som har gått hittil og lønn de månedene inn i de tre linjene som er trykket opp?
-Jeg har ingen fast stillingsandel skal jeg la den ruta stå blankt?

Hvis dette er noe jeg må spørre en NAV konsulent om så får jeg bare gjøre det:p men er lov å prøve seg siden det er flere i samme båt:)

Hvis du er syk helt til permisjonen bruker de samme beløp som du har på sykepengeutbetalingene. Men hvis du tar opp jobben igjen så blir det beregnet et nytt grunnlag.

Da bruker de det du har tjent det siste året (eller halvåret) og finner gjennomsnittet av det.

Ja, i den ruta kan du skrive: timelønnet. Da skjønner Nav at du arbeider varierende.

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha oss til å skrive opp lønn uansett jeg. De bruker utelukkende det skrivet som kommer fra arbeidsgiver (inntektsopplysninger) og lønns og trekkoppgaven din for 2013. De bryr seg søtten om hva vi skriver i den linja. Men men :P

Jeg fikk beskjed fra jordmor sist at hun skulle hjelpe med å søke i ca uke 28. De hadde fast dette på planen på alle gravide. SÅ jeg stresser ikke med noe på egnehpnd før jeg skal på time til henne.

Hvis du skal ha foreldrepenger fra dem (arbeidsgiver forskutterer ikke) så kan de ha så lang tid dlingstid. Grorud og Alna er verst.
4 ukers behandlingstid kan man jo leve med. Og litt greit at jeg ikke bor såå langt øst, da. Men faen så kjipt for dem. Kjenner noen på Lille Tøyen som nettopp har fått barn - skal høre hvor lang tid de brukte med dem, gitt.

Hvis du er syk helt til permisjonen bruker de samme beløp som du har på sykepengeutbetalingene. Men hvis du tar opp jobben igjen så blir det beregnet et nytt grunnlag.

Da bruker de det du har tjent det siste året (eller halvåret) og finner gjennomsnittet av det.

Ja, i den ruta kan du skrive: timelønnet. Da skjønner Nav at du arbeider varierende.

Jeg skjønner ikke hvorfor de skal ha oss til å skrive opp lønn uansett jeg. De bruker utelukkende det skrivet som kommer fra arbeidsgiver (inntektsopplysninger) og lønns og trekkoppgaven din for 2013. De bryr seg søtten om hva vi skriver i den linja. Men men :p
Tusen takk for svar:angel13

Forrige gang leverte jeg i uke 28 og de rota bort søknaden 3 ganger. Så anbefaler alle at når dere leverer søknade få de til å ta en kopi med stempel på som sier hvilken dato du leverte søknaden. NAV kan ha litt papirkaos så da hadde jeg noe å komme med 4 gangen de prøvde å si at jeg ikke hadde levert søknaden. Men etter det gikk i orden så var det ikke noe tull.
Jobben forskudterte lønna så merket ikke noe til det ellers.
Tenker jeg leverer det i uke 30-32

Sent from my iPhone using BV Forum

Må ned på NAV igjen og få hjelp til å fylle ut søknad jeg altså. Syns det er så mye ord jeg ikke helt forstår og da blir det jo enda mer vanskelig igjen da :p

Jeg vil anbefale deg å skrive til nav foreldrepenger på facebook eller ringe til NAV foreldrepenger før du drar ned, for de vet mye mer om slikt en de nede på NAV. Det hjalp vertfall meg veeeldig;)

Last edited:
Jeg vil anbefale deg å skrive til nav foreldrepenger på facebook eller ringe til NAV foreldrepenger før du drar ned, for de vet mye mer om slikt en de nede på NAV. Det hjalp vertfall meg veeeldig;)
Enig. Snakket med NAV på tlf for å bestille time, men hun på tlf sa at de som hadde best kompetanse innen dette emne var de på tlf og ikke de som en snakket ansikt til ansikt med. ;)

Back
Topp