Foreldrepenger

*sparkling*

Katteelsker
Mailykke <3
Har noen av dere levert inn søknad? Jeg var treg sist, og fikk ikke penger før vesla var en mnd. Nå skal jeg ikke drøye. Kontoret her i byen sier det kan være opp til 12 ukers baåehandlingstid.

Hva tid er det normalt å sende inn søknaden? Tror vi skal gå for engangsstødnad og at jeg skal ta permisjonen, lenger enn det har vi ikke kommet...

Velger du engangsstønad blir permisjonen din bare 6 (9) uker
Er student, så da er det litt annerledes for meg. Snakket med ei på NAV og hun sa at de som tok engangstødnad, uansett student eller ei, har ingen bestemt lengde på permisjonen. Med engangstødnad så kunne jeg ta en dag eller 5 år med permisjon, det hadde ingenting å si siden de betaler bare en gang og ikke over tid som med foreldrepenger. Dessuten så ønsker jeg mest mulig tid med den lille ;) og det var greit for han :)

Nav anbefaler å søke 8-9 uker før du skal ut i permisjon. Så du bør søke litt før.

okey, jeg forsto det sånn at fristen var 33 uker, men da får jeg gjøre det litt før. Er 100% sykemeldt nå så er ikke så lett å holde styr på ukene;)

Spent-6995557 skrev:
Er student, så da er det litt annerledes for meg. Snakket med ei på NAV og hun sa at de som tok engangstødnad, uansett student eller ei, har ingen bestemt lengde på permisjonen. Med engangstødnad så kunne jeg ta en dag eller 5 år med permisjon, det hadde ingenting å si siden de betaler bare en gang og ikke over tid som med foreldrepenger. Dessuten så ønsker jeg mest mulig tid med den lille ;) og det var greit for han :)
Okei :) Andre regler selvfølgelig når du er student .

Har noen av dere levert inn søknad? Jeg var treg sist, og fikk ikke penger før vesla var en mnd. Nå skal jeg ikke drøye. Kontoret her i byen sier det kan være opp til 12 ukers baåehandlingstid.

Var ikke treg å levere sist, men det tok veldig lang tid for NAV å behandle søknaden. Enda alt var i orden! Så jeg fikk heller ikke penger før han var en mnd gammel. Denne gang vil jeg ha svar før permisjonen begynner..! :)

Man må ha bikket uke 26 for å søke. Eller.. terminbekreftelsen må være signert av lege/jordmor etter uke 26.

Printet ut søknadspapirene nå og har gjort i stand både mine og mannens. Både for mødrekvoten, fedrekvoten, foreldrepenger (den fellesbiten) og gradert/utsettelse.

Ble printet ut en liten regnskog.... :S

Fikk beskjed fra nav å vente til etter uke 28, det passer jo fint med tanke på å få bekreftelse fra jordmor/lege i tillegg til søknaden. Grett p levere alt på eng gang, så det ikke blir noe kluss i papirene...

Har ikke søkt enda, men må vel begynne å tenke tanken.. Er jo så mye styr :p Tenker det blir etter uke 26 en gang, sånn at jeg får lagt med terminbekreftelsen.

Vi sender inn når vi er 26+1, har avtalt med jordmor så vi får bekreftelsen vi skal ha og at alt er i orden innen den tid.. Syns det er greit å være så tidlig ute som mulig, spesielt siden vi allerede har bestemt permisjonstiden vår.. Ser faktisk ingen fordeler med å vente? Jo fortere man sender inn, jo raskere kommer svaret og alt blir i orden..

Vi har begynt å fylle ut søknad idag, men herregud.. Skjønner jo fint lite her vi sitter så vi får dure på NAV og få litt hjelp igjen! :) heldigvis var de svært hjelpsomme her med det ene og andre så det blir vel orden på dette også :)

Sent from my iPhone using BV Forum

NAV får ikke behandlet gradert/utsettelse/fedre-mødrekvote/fellesbit før barnet er registrert født.

Det eneste de får behandlet nå er fom og tom-dato som vil endres når barnet er registrert født.

Derfor kan vi like greit vente med å sende inn annet enn den første søknaden. :)

Vi var på NAV i dag. Og hun sa at vi kunne be om utbetaling fra jeg går ut i permisjon tre uker før.... Men ring foreldretelefonen på NAV. De skal kunne dette til fingerspissene. :)

Back
Topp