Foreldrepenger.

DebbieJ91

mamma til emilie
Hei.
Er det noen av dere her inne som har begynt og søke ennå eller iallefall begynt sånn smått og fylle ut skjema ennå som kan hjelpe meg? :P

Lurer på om jeg har rett på foreldrepenger da jeg begynte i jobb 29 september 2011 og jobber fortsatt nå.
Og ang det som står på skjema står det at man må skrive inn arbeidsinntekt, skal man skrive før skatt eller hva det blir etter skatt?

Og når skal far søke? skal han søke når han velger og ta ut kvota si eller må han søke med engang rett etter meg evt?

Håper noen her ute som skjønner dette bedre enn meg kan gi meg et svar :-)

Du kan søke fra uke 26, er veldig forskjellig behandlingstid fra navkontor til navkontor.

Du må da ha en bekreftelse fra jordmor at du er uke 26 el lenger, denne skal sendes til nav med foreldrepenge søknaden.

Så lenge du har jobba 6 av siste 10 mnd har du rett på fødselspenger.
Jeg fylte kun ut arb.giver, og arb.giver må selv fylle ut ett skjema med inntekter til nav, og det er grunnlaget av disse papirene som de regner ut foreldrepengene på.

Håper det hjalp litt!

PS! Vet at enkelte nav kontor har møter/kurs ang foreldrepenger 1 gng i mnd, gå innom kontoret ditt å spør!

Jeg vet at jeg kan søke etter uke 26. Jeg er allerede 29+1 og jeg har fått terminbekreftelse av jordmor så jeg har alt klart og klar til og søke.

Men det jeg plutselig ble usikker på er om jeg faktisk har rett på foreldrepenger. Jeg ble ansatt september 2011, det vil si at jeg ikke har jobbet der ett år ennå engang. Men neste uke er jeg 7 fullgåtte måneder og jeg har jobbet hele den tiden mens jeg har gått gravid så det sies at 6 av 10 mnd så har jeg krav på foreldrepenger og da lurer jeg på fra dere andre om det er riktig så jeg ikke føler at jeg driter meg helt ut her :/

jobben har allerede skrevet på de papirene ang inntektsopplysninger og sender det i posten idag.

Ok, takk for svar.

Men når må evt barnefar søke kvota si? må han søke med engang rett etter meg eller må han vente med og søke til jeg er nesten ferdig med permisjonen min?

far må søke litt før han skal ut i permisjon, fikk beskjed fra nav at om han søkte for tidlig blei han bare lagt i bunn av bunken... søkte han for seint var det også feil...
Ene på jobben til mannen fikk innvilget pappaperm etter 12 uker i perm, så det er ikke bare bare å time riktig!

Jeg trur vi skal søke ca 3-5 uker før han skal han perm

Da jeg spurte arbeidsgiveren min om han kunne ordne "dokumentasjon av inntekt" som det står på NAV papirene mine, sa han at jeg bare kunne sende inn lønnsslipper. Er det nok, eller må han og fylle ut noe, og hva?

Jeg skal ta ut ferien min etter mine seks obligatoriske uker etter fødsel. Hadde tenkt at far skulle ta fire uker pappa perm, når jeg tar ferien (slik at vi er hjemme sammen). De åtte resterende ukene skal han ta på slutten av permisjonen neste år.

Er dette lov? Å dele opp pappapermen?

StellaElise skrev:
Jeg skal ta ut ferien min etter mine seks obligatoriske uker etter fødsel. Hadde tenkt at far skulle ta fire uker pappa perm, når jeg tar ferien (slik at vi er hjemme sammen). De åtte resterende ukene skal han ta på slutten av permisjonen neste år.

Er dette lov? Å dele opp pappapermen?

Den kan deles opp på mange måter, men må tas ut innen tre år, så ikke noe problem sånn dere har tenkt :)

Back
Topp