Foreldrepenger.

Badeand1984

Flørter med forumet
Hei!

Jeg har fast 80% stilling. Har jobbet siden november 2011 i denne stillingen. Har jeg krav på foreldrepenger? Har termin 8 august 2012.

Håper på svar :) 

mener du har det. Hvis man jobber de 6 første mnd av svangerskapet eller tar i mot app penger. Så skal man ha krav på foreldre penger ja. Gleder meg til uke 26 for da skal jeg i vei og søke.

Yess, det har du :)

Her blir det èngangsstønad, søker i uke 26 :)

Ok, bare vært litt urolig for at jeg kanskje har måtte jobbe 100% de siste 6 mnd for å få rett til foreldrepenger... Da hadde jeg sitti litt i knipa for å si det sånn...

Har du fast stilling så trenger du faktisk bare ha jobba en dag føre du går ut i permisjon.

For å ha krav på foreldrePENGER tar de utgangspunkt i den lønna du har hatt. Jobber du 80%, så er det 100% av DIN jobb og lønn... Hovedregelen er at du skal ha vært i jobb 6 av de siste 10 mnd før permisjonen begynner, fast eller vikariat har ikke noe å si! Langvarig sykmelding før permsjon, kan ødelegge for rettigheter til foreldrepenger. Men det er lov til å være syk egenmeldingsdager, og sykmelding 16 dager, som er arbeidsgivers ansvar å dekke økonomisk. (ikke mer enn 16 dager, når nav må betale lønn til den sykmeldte) .......................................................det er forskjell på å ha krav på permisjon ( uten lønn) og å ha krav påforeldrepenger.

Jeg har vært sykemeldt i alle svangerskap med bekkenløsning. Og det er ikke min feil at arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge. Har alltid hatt 100 % stilling og fått foreldrepenger . Så er du sykemeldt pga graviditet så har du enda rett.

Nei det er feil. Du kan fint være sykemeldt og få foreldrepenger, sykepenger "kvalifiserer" til foreldrepenger. Jeg går nå fra foreldrepenger,rett over i svangerskapspenger for så å få foreldrepenger igjen. Blir ingen problemer ut av det heldigvis :)

Som regel er det den siste lønningen før perm som Nav tar utgangspunkt i, men om du f.eks har hatt ujevne lønninger,beregner de ut fra de "beste" lønningene dine de 3 siste årene.

Medf gullet kunne man ikke sølke før i uke 27, om de har forandra regler nå vet jeg ikke, men drøyer den til uke 27 for sikkerhets skyld.

Back
Topp