Foreldrepenger

SF100808

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Når kan vi begynne å søke om foreldrepenger??

sist gang fikk jeg ikke pengene før to mnd etter ungen ble født, og da søkte jeg 2mnd før han ble født..

så vil begynne tidligst mulig...

Jeg skal søke i oktober sa nav, jeg har termin i januar.. noen som veot hvor mye man får? Jeg går på arbeidsavklaringspenger nå, så håper det ikke er mindre jeg får.....

Posi10v skrev:
Jeg skal søke i oktober sa nav, jeg har termin i januar.. noen som veot hvor mye man får? Jeg går på arbeidsavklaringspenger nå, så håper det ikke er mindre jeg får.....

hei :)

jeg går og på avklaringspenger, har ikke snakket med nav. men har lest en del på nav sine sider..
grurer meg til å fortelle nav at jeg er gravid, har egentlig kun avtale til november,.. men regner med jeg skal gå videre på avklaringspenger..
men normalt så regner de ut permisjonspenger fra de siste 3 årene.. men om du går på avklaringspenger så går de ut fra det du får utbetalt nå.. jeg får kun 66% av gammel lønn, dvs om jeg velger 80% utbetaling og 10 uker lenger perm, så får jeg jo enda mindre :( en det jeg får i dag.. SLIT .. dyrt å leve.. ellers så får du 100% utbetalt av det du får som avklaringspenger,  om du tar den korte permisjonen ..

men det var bra du sa oktober.. gjerne jeg bør gå ner i september, siden jeg har termin 11 januar.. er jo tidlig det..

Du kan vel søke fra du er 26 uker på vei, for du må ha med en bekreftelse fra lege/JM om at du er minst 26 uker på vei (vet noen søker før, og det går greit, men det er ikke noe som er lurt å sjanse på..) så det er vel egentlig bare å søke med en gang du har passert 26 uker:-)

jeg gjorde det sist, da jeg ringte like før permisjonen min begynte (2.12) fikk jeg beskjed om at de hadde satt en frist på 12.12 for å behandle søknaden, 10.12 fikk jeg papirene i posten. :-)

må vi ha legetime da ? for å få en bekreftelse ? det var jo litt teit..
om vi bør gjør det raskest mulig, pga lang behandlingstid, og så får vi ikke levert før uke 26.. har da ingen planlagte legetimer eller jm timer da jeg.. får vell ringe å bestille meg en time så legen min kan skrive en bekreftelse på at jeg er så langt på vei da..

sissel84 skrev:
må vi ha legetime da ? for å få en bekreftelse ? det var jo litt teit..
om vi bør gjør det raskest mulig, pga lang behandlingstid, og så får vi ikke levert før uke 26.. har da ingen planlagte legetimer eller jm timer da jeg.. får vell ringe å bestille meg en time så legen min kan skrive en bekreftelse på at jeg er så langt på vei da..

Jeg regner med at du bare kan ringe legen og be om det? Eller, hvertfall ring og hør med dem om du kan det, hehe.
Jeg aner ikke, sist var jeg hos jm akkurat da jeg var 26, og sånn som opplegget er her / jeg har med lege og jm, så vil jeg være hos jm rundt der denne gangen også. :-)

Oi,bæ. Det heter kanskje terminbekreftelse, det du må legge med, og den må være nyere enn 26 uker. Her står hva du må legge ved i søknaden: LINK og der står det
"Termindato skal bekreftes av lege eller jordmor, og må være datert etter 26 svangerskapsuke. Det samme gjelder eventuell kopi av helsekort. "

Ah, da ble det riktig her.. Terminbekreftelse, lnie...

Sist søkte jeg som man skal i uke 26....6 dager før termin ringte jeg nav for synes det var rart jeg ikke hadde hørt noe. Da sa de at de ikke hadde behandlet søknaden min enda....!!! Ikke viste de hvor den var heller!!! Heldigvis fikk jeg , lur som jeg er etter tidligere NAV erfaring, fått en bekreftelse på at søknaden var levert inn den dagen jeg leverte den. Pga det slapp jeg sende inn på nytt og hun i tlf'en sa hun skulle undersøke litt og ringe tilbake... 4 timer senere ringte NAV og sa de hadde funnet søknaden min, den hadde lagt i feil bunke på feilt konto (?!) ... Jo takk.... MEN ihvertfall så behandlet hun søknaden min og innvilget den der og da på telefonen...sier jo litt om hvor mye tid det tar spør du meg...så pengene kom rett etter fødsel, som for såvidt var 1 dag før termin ;-) Så tips, når dere leverer inn be de ta en kopi at søknaden og stemple med mottatt dato og signatur :-)

Søkte etter uke 28 sist og sendte med papiret fra ordinær ultralyd. Glad jeg har fått fast jobb denne gangen og får utbetaling av de heller for NAV tullet mye sist. Tror faktisk jeg har til gode å høre om noen NAV ikke har tullet med:P

Posi10v skrev:

Hva er arbeidsavklarings penger??
Dagpenger(som når man ikke har jobb)? Det får eg,da dem la ned jobben min i juni

kan søke fra uke 26.. da må du ha med en bekreftelse fra jm eller legen.. den bare spør du etter på kontroll.. eg spurte vel etter det på kontrollen i uke 27-28 og søkte i uke 31.. fikk penger til rett tid..

Jeg fikk beskjed av nav om å søke i uke 26, så fikk jeg time hos legen i uke 26..skulle ringe om termin ble endret ( har ikke vært på UL enda) da skulle han skrive en bekreftelse på at jeg var gravid.
Jeg går også på arbeidsavklaringspenger, så da får jeg utbetaling som om jeg skulle vært i jobb..utbealingen kommer ann på hvor lang permisjon jeg velger da selvfølgelig.   

Grua meg masse til å si det til nav, men saksbehandleren min sa bare at jeg måtte huske å søke om foreldrepenger og at jeg skulle bare fortsette tilrettelegging osv etter permisjonen :o)

for deg som går på dagpenger, så tror jeg det er en slik en gangsum det er snakk om på 30 000 kr om jeg ikke tar feil.. avklaringspenger er når du er i sammerbeid med lege og nav at du går på avklaringspenger til helsen blir bedre eller til du får deg en ny jobb som du klarer å jobbe i med den helsen du har.. å da er permisjon og penger likt som om dette er jobben..

Man MÅ være over 26 uker, man må ha bekreftelse på termin av lege og jm skrevet etter man er 26 uker på vei. 

husk også nå at om man skal søke om foreldrepenger så må man gå inn på nav.no og få laget en første side til søknaden, og huke ut hvilke vedlegg man har med...'dette skal sendes til scanning i Oslo

Back
Topp