Foreldrepenger

Nufletufsa

Forumet er livet
Når man beregner foreldrepengene på NAV, får vi da opp beløpet som vi kommer til å få utbetalt, eller er det før skatt? Jeg har reknet ut at jeg skal få 6900,- i uken (100% utbet.). Viss dette er før skatt er det flere tusen under det jeg har før skatt når jeg går i full jobb. Kan noen hjelpe meg med å forklare meg dette?:)

Dytter..

Om du har brukt foreldrepengeveilederen så kan du se bort i fra resultatet du får fra den.. Den gjelder for de aller færreste og fører til så mye forvirring blant folk at den egentlig burde fjernes fra nettsidene i min mening..
Hovedregelen for å få vite hva du får i foreldrepenger er :

- Har du fast inntekt er det de siste 4 ukene før permisjonen begynner som legges til grunn.
Dvs at ved 100% dekning får du akkurat like mye utbetalt som ved jobb, eneste er at nav dekker bare opp til 6G (ca 450 000 i årslønn) så tjener du over det taper du uansett på å permisjon. Noen arbeidsgivere er jo snille da og dekker mellomlegget mellom 6G og lønna...

- Har du variabel inntekt regnes det et gjennomsnitt over siste 3/6/9 mnd og summen de kommer fram til skal best mulig representere hva du taper på å ha permisjon.. De som mottar dagpenger i opptjeningsperioden får bruke de 6 beste mnd av de siste 10 som grunnlag for gjennomsnittsberegningen..

Back
Topp