Foreldrepenger spørsmål.

høst15vår19

Forelsket i forumet
Junibarna 2019
Hei,
Trenger input, har sett en tråd før, men finner den ikke.
Kan jeg ikke bruke av ferien min i 2019 som opphold i permisjonstiden (tenkte 4 uker i august) og ferie i 2020 som opphold i resterende permisjon?? Altså 4 nye uker..?

Jo, tror det er mulig. Jeg skal gjøre det samme, men jeg tror jeg skal putte ferien i 2020 til etter min permisjon er ferdig og før jeg starter permisjon uten lønn for da slipper jeg å styre med NAV. Men far må huske å søke om utsettelse før den siste dagen av din permisjon. Altså før du starter ferie hvis du legger den til slutt. Sjekk også ut NAV foreldrepenger på Facebook. Der ligger det mange svar ute og man kan sende inn spm som man får raskt svar på :-)

Hei,
Trenger input, har sett en tråd før, men finner den ikke.
Kan jeg ikke bruke av ferien min i 2019 som opphold i permisjonstiden (tenkte 4 uker i august) og ferie i 2020 som opphold i resterende permisjon?? Altså 4 nye uker..?

Ja, du risikerer å miste ferien hvis du ikke tar den ut så det burde du absolutt gjøre. Kommer an på hvilke regler dere har på din jobb, men vet ikke om så mange plasser som lar deg ta med 25 dager over i neste år. Og du har 5 uker ferie - ikke 4 ;)

Jo, tror det er mulig. Jeg skal gjøre det samme, men jeg tror jeg skal putte ferien i 2020 til etter min permisjon er ferdig og før jeg starter permisjon uten lønn for da slipper jeg å styre med NAV. Men far må huske å søke om utsettelse før den siste dagen av din permisjon. Altså før du starter ferie hvis du legger den til slutt. Sjekk også ut NAV foreldrepenger på Facebook. Der ligger det mange svar ute og man kan sende inn spm som man får raskt svar på :)

Hvis du tenker to tette barn og vurderer å bli gravid på nytt ila permisjonen kan det lønne seg å ta den ulønna biten tidligere - ikke sist. Bare noe å tenke på :)

Hvis du tenker to tette barn og vurderer å bli gravid på nytt ila permisjonen kan det lønne seg å ta den ulønna biten tidligere - ikke sist. Bare noe å tenke på :)

Det tror jag ikke er lov? Systern min fick iaf ikke göra det fra jobben sin nå i 2018...

Ja, du risikerer å miste ferien hvis du ikke tar den ut så det burde du absolutt gjøre. Kommer an på hvilke regler dere har på din jobb, men vet ikke om så mange plasser som lar deg ta med 25 dager over i neste år. Og du har 5 uker ferie - ikke 4 ;)

Hei, ja, vet jeg har 5 uker. Men skal ha en uke i vinterferien. :joyful:
Men igår prøvde jeg inne på nav på en slik foreldrepermisjon oppsett de har det. Der man legger inn både mor og far. Der fikk jeg lagt inn 4 uker og 1 dag som var max på hele permisjonen. Først i august, og d var ok. Så prøvde jeg igjen i mars, da står d at det overstiger antall dager. Hmm. Sikkert bare jeg som legger inn feil.
Men da får jeg ta de 5 ukene etter permisjon, så slipper jeg styret med nav ja. :)

Jo, tror det er mulig. Jeg skal gjøre det samme, men jeg tror jeg skal putte ferien i 2020 til etter min permisjon er ferdig og før jeg starter permisjon uten lønn for da slipper jeg å styre med NAV. Men far må huske å søke om utsettelse før den siste dagen av din permisjon. Altså før du starter ferie hvis du legger den til slutt. Sjekk også ut NAV foreldrepenger på Facebook. Der ligger det mange svar ute og man kan sende inn spm som man får raskt svar på :)
Ja, det var der jeg dreiv på igår, på nav altså. Men skal nok få d til å gå opp.
Gjør som deg, tar ferien etter permisjon. :)

Jeg fikk lagt inn 4 uker fra juli-august 2019 også 1 uke i februar 2020, så da har jeg 5 uker som jeg tenker å ta når far er ferdig med pappaperm(2020 ferien). Dette gikk helt fint på NAV sin kalkulator, og arbeidsgiver har også godkjent "opplegget" vårt rundt permisjonen og fordelingen min. Jobber i kommunen.

Jeg fikk lagt inn 4 uker fra juli-august 2019 også 1 uke i februar 2020, så da har jeg 5 uker som jeg tenker å ta når far er ferdig med pappaperm(2020 ferien). Dette gikk helt fint på NAV sin kalkulator, og arbeidsgiver har også godkjent "opplegget" vårt rundt permisjonen og fordelingen min. Jobber i kommunen.
Far tar pappaperm når jeg har ferie også, siden han er selvstendig næringsdrivende og taper mye penger på å ta ut 15 uker i ett strekk. Så han har 10 uker perm når jeg er ferdig med min permisjon og ferie, så tar jeg ulønnet perm når han er ferdig med sin permisjon.

Jeg fikk et skjema fra jobb der det sto 3 uker til mor før fødsel, så 15 uker til mor, så 26 uker felles, så 15 uker til far. Men når jeg går inn på nav nå, så står det 19 uker til far, og 19 uker til mor, pluss de 3 ukene før fødselen. Hva er riktig? :confused:

Jeg fikk et skjema fra jobb der det sto 3 uker til mor før fødsel, så 15 uker til mor, så 26 uker felles, så 15 uker til far. Men når jeg går inn på nav nå, så står det 19 uker til far, og 19 uker til mor, pluss de 3 ukene før fødselen. Hva er riktig? :confused:

Er nye regler for de som velger 80 % fra 1.1.2019. Da øker mødre- og fedrekvoten fra 15 til 19 uker for hver. Så da er nok skjemaet du fikk fra jobben etter de gamle reglene.

Takk for godt tips! Ikke tenkt på det egentlig. Tror ikke vi prøver igjen iløpet av permisjonen, men kanskje raskt etter jeg starter i jobb igjen. Men aner jo aldri hva som skjer og denne graviditeten ordna seg på første forsøket og kun 1 mnd etter p-pille slutt som jeg hadde gått på i 17år. Vi får regne på det og se hva som lønner seg med tanke på å miste sykepengerettighetene o.l. Slik at jeg evnt ikke mister lønn hvis jeg trenger sykemld i neste svangerskap.

Far tar pappaperm når jeg har ferie også, siden han er selvstendig næringsdrivende og taper mye penger på å ta ut 15 uker i ett strekk. Så han har 10 uker perm når jeg er ferdig med min permisjon og ferie, så tar jeg ulønnet perm når han er ferdig med sin permisjon.

Vi er litt i samme situasjon som dere. Vet du at far kan ta ut perm samtidig som ferie og dermed få feriepenger og permisjonspenger samtidig? Evnt ta ut gradert på 50% over 30 uker. Det er ingen krav til hvor mye eller lite far jobber i den perioden og han kan ta ut gradert etter at barnet har begynt i bhg. Så er muligheter til å ta ut og jobbe samtidig, men da går det jo selvfølgelig utover tiden med barnet og det blir jo ikke helt som de som går hjemme i 15 uker. Men er en mulighet for å få det til ihvertfall. NAV har en artikkel om ulike måter for far å ta ut som perm. Legger ved screenshot jeg tok av artikkelen på nav sin side på Facebook hvis det er interessant :-)

Vedlegg

• Screenshot_20190126-012647_Facebook.jpg
    Screenshot_20190126-012647_Facebook.jpg
    33 KB · Visninger: 10
  • Screenshot_20190126-012653_Facebook.jpg
    Screenshot_20190126-012653_Facebook.jpg
    33,9 KB · Visninger: 10
Hei, ja, vet jeg har 5 uker. Men skal ha en uke i vinterferien. :joyful:
Men igår prøvde jeg inne på nav på en slik foreldrepermisjon oppsett de har det. Der man legger inn både mor og far. Der fikk jeg lagt inn 4 uker og 1 dag som var max på hele permisjonen. Først i august, og d var ok. Så prøvde jeg igjen i mars, da står d at det overstiger antall dager. Hmm. Sikkert bare jeg som legger inn feil.
Men da får jeg ta de 5 ukene etter permisjon, så slipper jeg styret med nav ja. :)

Så rart! Jeg fikk lagt inn mine 10 uker og 2 dager (som er maks) i samme greie på nav sine sider, men den var litt rar noen ganger når det gjaldt ulønnet. Bare prøv igjen - det funket til slutt :)

Jo, det er helt lov :)

Kan du mixa litt olönad och så litt lönad perm? Var står det? Det må jag sjekke ut. Hade ju varit gull å leggen in noen uker ulönnet innimellom istället för att få hela smällen på slutet. Eller kan det vara olika för olika bedrifter?

Kan du mixa litt olönad och så litt lönad perm? Var står det? Det må jag sjekke ut. Hade ju varit gull å leggen in noen uker ulönnet innimellom istället för att få hela smällen på slutet. Eller kan det vara olika för olika bedrifter?

Etter hva jeg har lest så har man først krav på ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen. Sikkert noen arbeidsgivere som er greie. :)

Pratade med systern nu, hon har nettop spurt nav och dem sier att du må ta betald perm först. Kan inte blandas?

Back
Topp